Pokiaľ sa chystáte na sezónnu výmenu pneumatík, alebo výmenu starých pneumatík za nové, mali by ste poznať index rýchlosti pneumatík. Čo je rýchlostný index pneumatík a prečo by ste mu mali venovať zvýšenú pozornosť? Aké je riziko používania pneumatík s nevhodným indexom? Pre tých z vás, ktorí zatiaľ ešte nie sú odborníkmi v automobilovej oblasti, sme pripravili zrozumiteľný balík informácií o rýchlostnom indexe pneumatík.
Čo je index rýchlosti pneumatík
Index rýchlosti pneumatík (z angl. Speed Index) je označenie na pneumatike charakterizujúce maximálnu povolenú rýchlosť, akou môže auto ísť. Pritom by mala počas jazdy danou rýchlosťou na danú pneumatiku pôsobiť maximálna záťaž v súlade s indexom nosnosti pneumatiky. Tieto dva parametre sú od seba závislé. Musíme ich preto vždy zohľadniť počas montáže akýchkoľvek pneumatík na naše auto.
Pri plánovanej výmene pneumatík by ste mali za každých okolností dodržiavať rýchlostný index pneumatík určený výrobcom vozidla, ktorý nájdete zapísaný v technickom preukaze k vozidlu. Výrobca pri určovaní parametrov zohľadňuje výkon vozidla, jeho hmotnosť a ostatné parametre, ktoré majú vplyv na bezpečnosť jazdy.
Umiestnenie rýchlostného indexu pneumatiky
Index rýchlosti je uvedený na bočnici pneumatiky, ide o písmeno na konci označenia rozmeru.
Pokiaľ budete hľadať označenie rýchlostného indexu pneumatiky, pozrite si aj ostatné označenia na pneumatikách. Všetky označenia uvedené na pneumatike sú dôležité údaje, ktoré treba dodržiavať pri výbere pneumatík do vozidla. Výber vhodných pneumatík zaručuje bezpečnú a komfortnú jazdu. Najdôležitejšie parametre, ktoré by ste mali zohľadniť pri výbere pneumatík, sú: ich veľkosť, index rýchlosti, index nosnosti a dátum a miesto ich výroby.
Letné a zimné pneumatiky a index rýchlosti
Označenie rýchlostného indexu na pneu sa líši podľa typu sezónnych pneumatík. V prípade letných pneumatík sa neodporúča používať pneumatiky s nižším indexom rýchlosti než je stanovené výrobcom.
Inak je to však v prípade zimných pneumatík. Index rýchlosti zimných pneumatík a, presnejšie povedané, pravidlá jeho využívania sú ustanovené predpismi EÚ. Určuje ich smernica 92/23/EHS. V zmysle týchto predpisov, v prípade zimných pneumatík možno použiť nižší index rýchlosti než odporúča výrobca, avšak nie nižší než index Q (Q = 160 km/h). Ak sú v aute namontované pneumatiky s nižším indexom rýchlosti, príslušné označenie musí byť umiestnené tak, aby bolo viditeľné pre vodiča. Napriek tomu, že je takéto konanie povolené, mali by ste si dobre premyslieť výber pneumatík s nižším indexom rýchlosti. Také pneumatiky sa môžu totiž rýchlejšie opotrebovať a vozidlo môže potom reagovať inak ako ste zvyknutí. Ak chcete jazdiť bezpečne a komfortne, index rýchlosti používaných pneumatík by nemal byť nižší o viac než jeden stupeň ako schválený.
Sú pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom problém?
Existuje možnosť namontovať pneumatiky s vyšším indexom rýchlosti než sú tie, ktoré určil výrobca. Stojí však táto výmena za to? V nasledujúcej tabuľke vám ponúkame pre a proti takejto výmene:
Prečo stojí za to používať pneumatiky s vyšším indexom: | Prečo by ste nemali používať pneumatiky s vyšším indexom: |
---|
Zaisťujú lepšiu stabilitu vozidla počas jazdy proti smeru vetra | Vyššia cena pneumatík |
Jazda je precíznejšia, auto lepšie reaguje na pohyby volantom | „Tuhšie vozidlo“ – znižuje sa komfort cestovania |
Istejšie šoférovanie v prípade športovej jazdy | Vyššie hodnoty valivého odporu, čo spôsobuje väčšiu spotrebu paliva |
Vďaka nim auto lepšie prechádza cez zákruty | Menia jazdné vlastnosti vozidla |
Aké môžu byť následky montáže pneumatík s nevhodným indexom rýchlosti?
Napriek tomu, že vyšší rýchlostný index pneumatiky nemusí byť na škodu, pneumatiky s nižším rýchlostným indexom vám rozhodne neodporúčame používať. Pokiaľ použijete na svoje auto pneumatiky s nevhodným indexom rýchlosti, môže to viesť k týmto problémom:
- nebezpečná jazda – nesprávne zvolené pneumatiky môžu spôsobiť, že sa auto správa inak a tým pádom reaguje na pohyby volantom iným spôsobom, než ste zvyknutí
- môže dôjsť k vystreleniu pneumatiky počas jazdy
- v prípade poistnej udalosti alebo nehody vám poisťovňa môže zamietnuť žiadosť o vyplatenie poistného z dôvodu nevhodných pneumatík
- stratíte záruku na kúpený výrobok, pretože ste svojmu autu obuli pneumatiky, ktoré nie sú naň určené
Jazdu na pneumatikách s nevhodným rýchlostným indexom vám neodporúčame aj z dôvodu, že vám v prípade priebežnej kontroly môže policajt uložiť pokutu za používanie nevhodných pneumatík.
Tabuľky: Rýchlostné indexy pneumatík a ich označenia
Ponúkame vám prehľadné tabuľky, v ktorých sa dozviete, akú rýchlosť reprezentuje konkrétne písmeno označujúce rýchlostný index na pneumatike:
Označenie na pneumatike | Rýchlosť |
---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
Označenie na pneumatike | Rýchlosť |
---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
Označenie na pneumatike | Rýchlosť |
---|
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Pri určovaní rýchlostných indexov môžete tiež natrafiť na označenie (Y). Toto udáva rýchlosť vyššiu ako 300 km/h.
V prípade akýchkoľvek otázok pri výbere nových pneumatík s tým správnym indexom rýchlosti neváhajte kontaktovať našich odborníkov na zákazníckom servise.