Defekt je nepríjemný pre každého vodiča. Ak si nechcete zavolať rovno odťahovú službu, je potrebné vymeniť poškodené koleso za rezervnú pneumatiku, alebo zájsť do servisu na dojadzovom kolese. Aké možnosti máte v prípade defektu na pneumatike?
Rezervná pneumatika – na čo slúži a ako ju namontujete
Nie je tomu tak dávno, čo sa pneumatika s defektom vymieňala za rezervné koleso umiestnené v priestore kufra v aute. Rezervnú pneumatiku v nových modeloch áut však už nenájdete. Automobiloví výrobcovia prestali vkladať rezervné kolesá do áut najmä z dôvodu šetrenia hmotnosti. Pri počítaní emisií môže totiž zavážiť každý gram navyše. Overte si preto vždy vopred, či sa rezervné koleso vo vašom aute nachádza alebo nie, aby ste v kľúčovom okamihu neostali prekvapený.
V prípade absencie rezervnej pneumatiky musíte totiž siahnuť po alternatívnej pomoci – namontovať ľahšie a skladnejšie dojazdové koleso, zalepiť pneumatiku pomocou sady na opravu pneumatík alebo zavolať odťahovku.
Rezervná pneumatika musí spĺňať predpísaný alebo alternatívny rozmer pôvodných pneumatík. Pokiaľ si nie ste istý alternatívnym rozmerom, overte si ho pomocou našej kalkulačky alternatívnych rozmerov pneumatík. Taktiež vám odporúčame sledovať správny tlak vzduchu v rezervnej pneumatike spolu s ostatnými pneumatikami.
Dojazdové koleso – čo to je a na čo sa používa
Dojazdové koleso je alternatívnym riešením ku klasickej rezervnej pneumatike, avšak slúži iba na dojazd do servisu. Je o čosi užšie než štandardná pneumatika, a preto na ňom môžete ísť maximálnou rýchlosťou iba 80 km/h.
Správny výber dojazdovej pneumatiky je rovnako dôležitý, ako správny výber klasickej pneumatiky. Pri výbere správneho dojazdového kolesa je určujúci priemer kolies obutých na vozidle. Tieto musia byť navzájom kompatibilné. Aby ste sa uistili o jeho funkčnosti, skúste najprv namontovať dojazdové koleso na obe nápravy. Pri kontrole tlaku vzduchu v pneumatikách vždy skontrolujte aj tlak vzduchu v dojazdovom kolese. V prípade potreby dofúkajte dojazdové koleso na maximálny tlak odporúčaný výrobcom.
Dojazdové pneumatiky upravuje vyhláška 134/2018 Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorá hovorí: Ak sa pre náhradné koleso použije pneumatika na normálne použitie, musí byť rovnakej veľkosti ako pneumatiky namontované na vozidle, nahustené najmenej na tlak zodpovedajúci najväčšiemu predpísanému husteniu pneumatík na vozidle. Koleso s pneumatikou na dočasné použitie a pneumatikou na núdzový dojazd možno použiť len na vozidlách kategórie M1 a N1, pričom uvedené pneumatiky musia byť homologizované podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie č. 64.
Cena dojazdových kolies sa líši podľa modelu vozidla a typu pneumatiky.
Dojazdové kolesá a ich použitie v zime
Dojazdové koleso je vhodné na použitie v letných mesiacoch. Pri používaní dojazdovej pneumatiky v zime treba najprv dôkladne zvážiť stav vozovky, na ktorej sa chystáte pokračovať v jazde. Dojazdová rezerva je totiž nielen užšia od klasickej pneumatiky, ale má aj iný dezén, ktorý nie je ideálny do extrémnych zimných podmienok.
Ak použijete dojazdové koleso v zime na cestách, kde sa používa chemický posyp, po použití ho nezabudnite umyť, vysušiť, dofúkať na správny tlak a naimpregnovať.
Kam namontovať dojazdové koleso
Jestvuje množstvo dohadov o tom, či je vhodné dojazdovú rezervu montovať na prednú či zadnú nápravu. V zime sa montáž na prednú nápravu neodporúča. Mnoho motoristov by, aj napriek zlému počasiu, urobilo rýchlu výmenu – funkčnú zadnú zimnú pneumatiku by namontovali dopredu a dojazdové koleso na zadnú nápravu. V opačnom prípade by mohlo byť auto na zasneženej vozovke ťažšie riaditeľné a mohli by ste tak ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.
Zákon o používaní pneumatík č. 8/2009 Z. z. udáva: Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca.
Toto ustanovenie však neplatí v prípadoch pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd.
Sada na opravu pneumatík (Tire mobility set)
Sada na opravu pneumatík obsahuje kompresor a tesniacu hmotu. Ide o skvelého pomocníka v spreji na lepenie prepichnutých pneumatík, ktorý navyše ušetrí aj miesto v kufri auta. Špeciálna latexová zložka rýchlo a efektívne utesní poškodené miesto a pneumatiku aj nafúkne. Nie je potrebná demontáž kolesa či žiadne iné náradie, pneumatika je opravená behom pár minút. Táto oprava je však iba dočasná. Pneumatiku je potrebné dať opraviť do pneuservisu. Väčšina sád opraví defekty pneumatiky iba do cca 6 mm.
Zhrnutie: Dojazdové koleso, rezervné koleso a sada na opravu pneumatík
V skratke povedané, ak vám na pneumatike vznikne defekt, máte tieto možnosti:
- môžete poškodenú pneumatiku vymeniť za rezervnú pneumatiku (pokiaľ sa nachádza vo výbave vášho auta)
- zájsť do pneuservisu na dojazdovom kolese (pokiaľ sa nachádza vo výbave vášho auta)
- použiť sadu na opravu pneumatík
- zavolať odťahovú službu
Náš tím vám želá veľa šťastných kilometrov bez nutnosti výmeny pôvodných pneumatík!