Dieselové autá vidíme na dnešných cestách čoraz zriedkavejšie. A nie je to chyba iba našej pozornosti, ale k tomuto faktu prispeli aj čísla. V roku 2018 sa v Európe predalo celkovo o 6 miliónov menej áut jazdiacich na diesel ako v predchádzajúcom roku. Je to v prvom rade preto, že mnohé z nich už nespĺňajú zákonom stanovené emisné limity.
Čo všetko musia dieselové autá spĺňať, aby sa mohli naďalej premávať po európskych mestách? V článku vám ponúkame širší náhľad na dieselové autá, emisné limity a povinnú emisnú kontrolu.
Emisie dieselových áut: V čom je vlastne problém?
Často prebieha medzi motoristami boj ohľadom toho, že emisie z dieselových motorov sú škodlivejšie ako tie z benzínových. Výfukové plyny dieselových motorov neprodukujú iba oxid uhličitý (CO2). Obsahujú totiž ďalšie 2 škodlivé látky - oxidy dusíka (NOx) a jemné prachové častice (PM). Jemné prachové častice (PM) zo spaľovacích motorov prenikajú hlboko do dýchacieho systému človeka.
Oxidy dusíka (NOx) vznikajú pri každom spaľovaní, no technológia na ich 100% redukciu doposiaľ neexistuje. Napádajú sliznice dýchacích ciest, preto škodia najmä astmatikom a ľuďom s problémami dýchacích ciest a pľúc. Až 50 % celkových oxidov dusíka pochádza z automobilovej dopravy. Poslednú dobu sa toto číslo darí znižovať vďaka zavedeniu emisnej normy EURO 6. Tá oproti predchádzajúcej norme EURO 5 znížila limity pre emisie NOx na polovicu, konkrétne na 0,06 g/km. Mapu celkového znečistenia vzduchu jednotlivých krajín nájdete na stránkach Svetovej zdravotníckej organizácie.
Dieselové autá a ich emisné limity
Emisné normy EURO stanovujú maximálne limity škodlivín vo výfukových plynoch pochádzajúcich zo spaľovacích motorov. Tieto škodliviny sú oxid uhoľnatý (CO), oxidy dusíka (NOx), prachové častice (PM) a uhľovodíky (HC). Normy sledujú množstvo vypúšťaných škodlivín za 1 prejdený km. Menia, a najmä sprísňujú, sa približne každé 4 roky a už teraz majú niektoré automobilky problém s ich dodržaním. Jedným z príkladov je kauza Dieselgate z roku 2015.
Kauza Dieselgate
Kauza Dieselgate sa prevalila v septembri 2015, keď americká Agentúra ochrany životného prostredia (EPA) odhalila sporný softvér v naftových motoroch automobilov koncernu Volkswagen. Autá, ktoré nespĺňali emisné limity sa tak „vďaka“ softvéru javili ako bezproblémové. Problémy sa týkali 11 miliónov 4- a 6-valcov s označením EA 189 plniacich normu EURO 5. Mnoho ľudí sa na modely sťažovalo a žiadalo vrátiť peniaze za ich kúpu.
Rozdiel je aj v trhoch
Výroba dieselových áut sa líši podľa toho, na ktorý trh má dané auto namierené. V EÚ podliehajú autá prísnym európskym smerniciam. Napríklad v roku 2010 bola stanovená horná hranica NOx 40 µg/m³. Za „veľkou mlákou“ je tento limit vyšší, 103 µg/m³, hoci napríklad v Kalifornii je to iba 57 µg/m³.
V Nemecku strácajú dieselové autá na svojej popularite. Tamojšia Organizácia na pomoc životnému prostrediu dokonca tvrdí, že na následky vdychovania výfukových splodín ročne zomrie až 12 tisíc Nemcov. Tento strach sa vyhrotil až do extrémneho správania niektorých Nemcov, ktorí kvôli vysokým emisiám z dieslov odmietajú prísť z vidieka do mesta do nemocnice, aby sa náhodou po ceste nenadýchali jedovatých látok. Nemeckí odborníci Hetzel a Köhler štúdie spochybňujú a tvrdia, že prelinkovanie medzi pľúcnymi a srdcovými ochoreniami a splodinami NOx a PM nikdy nebolo dokázané.
Diesel alebo elektromotor?
Nemeckí vedci spochybnili aj ekologickosť elektromobilov, ktoré by mali byť dokonca škodlivejšie, ako autá s dieselovými motormi. Pokiaľ vezmeme do úvahy samotnú výrobu, dieselové autá vyhrávajú nad elektromobilmi, konkrétne o 11 až 28 %. Pri výrobe batérií sa spotrebuje vysoké množstvo energie pri ťažbe a spracovaní lítia, kobaltu a mangánu.
Nadchádzajúca zmena emisných limitov na 59 g CO2 na 1 km tlačí dieseláky do maximálne povolenej spotreby 2,2 až 2,6 litra paliva na 100 km. Toto je však technicky nerealistické, a preto sa automobily začínajú orientovať na výrobu elektromobilov alebo hybridov.
Ako znížiť vysoké emisie na dieslovom aute
Chceli by ste znížiť emisie na svojom diesli? Nebojte sa, ide to aj bez podozrivého softvéru. Na tejto ceste vám pomôžu špeciálne aditíva do motora, ktoré znižujú emisie. Jedným z týchto aditív je AdBlue, čiže zmes destilovanej vody a 32,5% syntetickej močoviny. Tá sa teplom rozkladá na čpavok a CO2
Pomoc pri znižovaní emisií vám môžu ponúknuť aj palivové filtre. Tie dokážu znížiť vypustené emisie až o 99 %.
Ako často meniť palivový filter ak máte diesel
Životnosť palivových filtrov je ovplyvnená najmä použitým palivom. Ak je nekvalitné, palivové filtre sa opotrebovávajú a môžu začať spôsobovať problémy. Palivové čerpadlo tak nedodáva palivo do motora, ktorý potom nenaštartuje.
V manuáli auta nájdete informáciu o tom, ako často meniť palivový filter. Pokiaľ si stále nebudete istí, kontaktuje autoservis, kde vám na základe VIN čísla povedia potrebné informácie.
Videli ste už dokumentárny film Dieselová katastrofa?
Odvšadiaľ počúvame samé negatíva o dieselových autách. Sú však všetky chýry pravdivé? Toto zaujímalo aj tvorcov nemeckého dokumentárneho filmu Dieselová katastrofa (Das Diesel-Desaster).
Všetky tieto autá sa nachádzajú na šrotovisku poblíž Hamburgu. Napriek tomu, že vôbec nie sú staré, a už vôbec nie šrotovania hodné, ich majitelia ich technológii už nedôverujú.
Dokument sa hlbšie pozerá na to, ktoré „overené fakty o diesloch“ v skutočnosti až tak overené nie sú.
Emisná kontrola
Výška emisií auta sa kontroluje počas povinnej emisnej kontroly (EK). Tá preveruje či motor motorového vozidla spĺňa výrobcom alebo zákonom stanovené limity výfukových plynov. EK kontrole sa nevyhne žiadne motorové vozidlo, kontrolujú sa na nej benzínové a dieselové motory a automobily na LPG, CNG a LNG pohony.
EK sa vykonávajú na stanici technickej kontroly (STK) a vyhodnocujú, či je dané vozidlo spôsobilé na jazdu v cestnej premávke podľa platných legislatívnych predpisov. V prípade spôsobilého vozidla bude do protokolu o EK motorového vozidla zapísaný druh kontroly a lehota jej platnosti a dostanete osvedčenie o EK a perforované kontrolné nálepky. V prípade vážnej chyby máte 60 dní na jej nápravu. Cena je približne 40 € a platnosť EK si môžete overiť aj online.
Diesel vs benzín: Zákaz dieslov v niektorých mestách
V niektorých veľkých európskych mestách je zákaz používania áut s dieselovými motormi. V nemeckom Berlíne a Stuttgarte nemajú povolený vjazd autá so staršími dieslovými motormi, v Ríme platí kvôli znečisteniu ovzdušia absolútny zákaz dieselových áut v čase dopravnej špičky. Mimo špičky si v talianskej metropole zajazdíte iba na diesloch plniacich normu minimálne EURO 4. Napríklad v Berlíne sa tak za 3 roky od zavedenia podarilo zredukovať nebezpečné prachové častice z dopravy až o 50 %.
Takéto obmedzenia a nízkoemisné zóny môžu byť časom zriadené aj u nás. Do roku 2030 má byť v našej krajine implementovaný Národný program znižovania emisií na Slovensku. Ak návrh prejde vládou, majitelia dieselových áut dostanú dotáciu vo výške 2 200 eur v prípade, ak sú ochotní vymeniť ho za benzínové alebo elektrické vozidlo.