Snímače TPMS
Ide o špeciálne snímače integrované do ventilu kolesa, ktoré prostredníctvom prenosu informácií do palubného počítača informujú vodiča o strate tlaku v pneumatikách. Vďaka tomu už nemusíte fyzicky kontrolovať tlak v každej pneumatike - okamžite dostanete presné údaje o aktuálnom tlaku v pneumatikách.
Od novembra 2014 musí byť každé nové vozidlo predávané v krajinách Európskej únie vybavené systémom monitorovania tlaku v pneumatikách.Podľa predpisu by mal systém TPMS zistiť pokles tlaku v pneumatikách o 20 % alebo zníženie na 1,5 barov (do 10 minút pre 1 koleso alebo 60 minút pre 4 kolesá).
Ako funguje snímač tlaku v pneumatikách?
Existujú dva typy systémov monitorovania tlaku v pneumatikách - priame a nepriame. Bežnejšou možnosťou sú snímače TPMS integrované do tlakového ventilu (priamy systém). Menej často používanou možnosťou je monitorovanie tlaku na základe systému ABS (nepriamy systém). V prvom prípade sa prenos signálu zo snímačov do počítača uskutočňuje niekoľkokrát za minútu, takže informácie o tlaku sú veľmi presné.
Keď vozidlo zastavuje, mení rýchlosť a pohybuje sa v dopravných zápchach, je pravdepodobnejšie, že snímače nahlásia stav tlaku ako pri jazde konštantnou rýchlosťou. Z tohto dôvodu je ťažké odhadnúť ich životnosť - spravidla sa predpokladá približne sedem rokov alebo 150 000 km. Vzhľadom na potrebu dokonalého utesnenia sú snímače umiestnené vo vhodnom puzdre a nie je možné vymeniť ich batérie.
Výhody monitorovania tlaku v pneumatikách pomocou snímačov TPMS:
Väčšia bezpečnosť:
- lepšia ovládateľnosť a stabilita vozidla
kratšia brzdná dráha
- kratšia brzdná dráha
Znížené spaľovanie:
- nižšia spotreba paliva
- nižšie emisie znečisťujúcich látok
Pomalšie opotrebovanie pneumatík:
- dlhšia životnosť pneumatík
- menej pevných častíc vo vzduchu
- menej odpadu (staré pneumatiky)
Programovanie snímača TPMS
Samotná inštalácia ešte neznamená, že je snímač tlaku v pneumatikách pripravený na použitie. Najprv musí byť správne naprogramovaný a aktivovaný. To sa vykoná prostredníctvom procesu kódovania, ktorý systému umožní rozlíšiť, z ktorého kolesa rádiový signál prichádza. Túto službu vykonáva vulkanizačný servis pomocou špeciálneho zariadenia. Musí sa opakovať pri každej výmene pneumatík alebo ventilov.