Čaká váš motocykel STK-čka a chcete sa uistiť, že máte v poriadku pneumatiky a ostatné dôležité komponenty? V jednom z predchádzajúcich článkov ste si prečítali o bezpečnej jazde na motorke. Teraz vám poradíme, čo všetko by ste mali pred absolvovaním STK dostatočne skontrolovať.

koleso motocykla

Jazda na motorke: Aké typy motocyklov poznáme?

Motocykle patria pod kategóriu vozidiel L. Malé motocykle sú dvojkolesové (kategória L1) alebo trojkolesové (kategória L2) vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou 45 km/h a so zdvihovým objemom valcov maximálne 50 ccm. Veľké motocykle spadajú do kategórie L3, majú zdvihový objem valcov nad 50 ccm a/alebo konštrukčnú rýchlosť viac ako 45 km/h.

STK pre motocykle

Absolvovanie stanice technickej kontroly (STK) sa netýka len automobilov, ale túto „povinnú jazdu” musia ustáť aj motocykle. Na Slovensku totiž môžete jazdiť na motocykli iba v prípade, ak spĺňa legislatívne požiadavky podľa zákona č. 106/2018 Z. z. Povinnosť STK pre malé motocykle s evidenčným číslom upravuje § 104 vyhlášky MDPT SR č. 578 / 2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.

Ako často treba absolvovať STK s motocyklom

Lehoty STK upravuje vyhláška 578/2006. Líšia sa podľa kategórie motocyklov. Kategóriu toho vášho nájdete zapísanú v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze.

Malé motocykle (kategória L1 a L2) musia absolvovať technickú kontrolu každé 4 roky po prvom prihlásení do evidencie. Tento dátum je uvedený v osvedčení o evidencii alebo technickom preukaze. Ak sa nedá zistiť, automaticky sa ním stáva prvý deň roku výroby motocykla. Veľké motocykle (kategória L3) čaká STK 4 roky po prvom prihlásení a potom periodicky v 2-ročných intervaloch. Tieto termíny platia aj pre motocykle kategórie L4, L5, L6 a L7. Dátum platnosti technickej kontroly (TK) nájdete na nálepke, ktorú dostanete na STK.

Pozor!

Od roku 2016 podlieha premeškanie TK automatizovanému systému. Pokuta za neabsolvovanú TK tak príde automaticky po skončení jej platnosti.

Je emisná kontrola povinná pre motocykle?

Dobrá správa pre majiteľov motocyklov: Nemusíte si lámať hlavu s emisnou kontrolou. Pre vozidlá kategórie L nie je povinná.

motocykel v garáži

Na čo si treba dať pozor pri STK motocyklov

Od 1. septembra 2020 bude relevantná novela zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorá je účinná už od začiatku tohto roka. Vodiči si však môžu vydýchnuť, pretože neprináša žiadne komplikované nové povinnosti.

Osvetlenie motocykla

Všetky svetlá na motocykli musia byť homologizované. Homologizáciu spoznáte podľa písmena E s číslom v krúžku alebo obdĺžniku na svetlomete. Používať sa smú len predpísané svetlá alebo svetlá povolené vyhláškou. Musia byť správne a symetricky namontované, umiestnené, zapojené a nastavené, ale aj v dobrom stave bez prasklín. Okrem smeroviek a diaľkových svetiel nemôžete mať na motocykli žiadne ďalšie blikajúce svetlo.

Spätné zrkadlá motocykla

Zabúdať by ste nemali ani na správne nastavenie spätných zrkadiel, dôležité je presné zakrivenie odrazovej plochy. Na homologizovaných zrkadlách by malo byť uvedené číslo schválenia konštrukčnej časti. Pokiaľ máte zrkadlá rôzne vyzdobené alebo oblepené, určite ich pred STK odstráňte.

Výfuk motocykla

Hoci nemusíte ísť na emisnú kontrolu, výfuk by ste aj tak mali mať v poriadku. Musí pozostávať z homologizovaných dielov a nespôsobovať nadmerný hluk či znečistenie.

Registračná značka a vystupujúce časti

Registračná značka musí byť dostatočne viditeľná a nepoškodená. Pokiaľ máte cez ňu niečo prelepené, odstráňte to pred návštevou STK.

Vystupujúce časti vašej motorky, napríklad blatníky, kufre alebo hrany plexiskla môžu byť často tiež príčinou, prečo motocykel neprejde STK.

Kolesá a pneumatiky na motocykel

Azda najdôležitejším aspektom viditeľným hneď „na prvú šupu“ sú kolesá a pneumatiky. V článku sa im budeme v nasledujúcej časti zaoberať trochu hlbšie.

TIP: Ak si nie ste pred STK istí, či máte všetko na vašej motorke v poriadku, dajte ju predtým do servisu.

Pneumatiky na motocykle

Pre bezpečnú jazdu na motorke a ľahký priebeh technickou kontrolou budete potrebovať mať v poriadku hlavne pneumatiky. Pneumatiky na motocykle musia byť homologizované na prevádzku na pozemných komunikáciách. Všetky správne rozmery pneumatík spolu s ich alternatívami sú zapísané v technickom preukaze. Iné varianty ako tieto nie sú na vašej motorke prípustné, preto s nimi kvôli bezpečnosti neexperimentujte.

Pre úspešné absolvovanie STK nesmú mať vaše pneumatiky žiadne praskliny a nesmú byť ani príliš opotrebované. Hĺbka dezénu motocykla nesmie byť menšia ako 1,6 mm, pri skútroch a mopedoch je to iba 1 mm.

motocyklový motor

Alternatívne pneumatiky na motocykel

Pokiaľ chcete svoj motocykel obuť do alternatívnych pneumatík, budete o to musieť požiadať na príslušnom dopravnom úrade. Ak budú pneumatiky vhodné, môžu byť následne zapísané do technického preukazu.

Ako vybrať pneumatiky na motorku

Tak ako pneumatiky pri autách, aj tie pre motocykle sa líšia rôznymi jazdnými vlastnosťami. Pneumatiky si preto vyberajte hlavne podľa terénu, na ktorom nimi budete jazdiť najčastejšie.

Druhy pneumatík na motocykle

Pneumatiky na motocykle sa vyrábajú v 3 základných prevedeniach - diagonálne, radiálne a semiradiálne pneumatiky. Diagonálne pneumatiky sú ideálnymi offroad pneumatikami, a preto sa používajú najmä na terénnych motocykloch. Vďaka použitému spevňujúcemu plátnu majú tvrdý plášť a pevné boky. Poradia si tak aj v extrémnych podmienkach a na náročných terénoch. Nie sú však vhodné na asfalt, pretože sa rýchlo prehrejú, čo následne deformuje ich prirodzený tvar. Radiálne pneumatiky sú určené primárne na pozemné komunikácie. Nie sú natoľko spevnené ako diagonálne, v náročnejších terénoch sa môžu rýchlejšie poškodiť. Zlatou strednou cestou môžu byť semiradiálne pneumatiky, ktoré kombinujú vlastnosti oboch typov. Zajazdíte si s nimi tak na vozovke, ako aj v náročnejších terénoch.

Ďalej môžeme pneu na motocykle rozdeliť na dušové a bezdušové. Pneumatiky s dušou sa obúvajú najmä motocyklom, ktoré idú do náročného terénu. Sú odolnejšie voči defektom, poprípade stačí dušu iba zalepiť a môžete ich tak používať aj naďalej. Pneumatiky bez duše sú zas ideálnym spoločníkom pre motorky na asfaltových cestách, prípadne na enduro stroje. Tieto však pri poškodení radšej vymeňte za nové.

Aké pneumatiky na motocykel sú tie pravé pre vás? Pokiaľ si neviete rady, neváhajte sa obrátiť na nás. S výberom vám radi pomôžeme.