Prasknutie pneumatiky je veľmi nebezpečný jav, ktorý môže mať tragické následky, najmä pri jazde vysokou rýchlosťou. Našťastie, vo väčšine prípadov je možné tomu predísť pravidelnou kontrolou stavu pneumatík. V tomto článku sa dozviete všetko o defektoch pneumatík vrátane toho, čo ich spôsobuje, ako reagovať, keď k nim dôjde, a ako znížiť riziko ich vzniku.

Wystrzał opony może nastąpić w najmniej oczekiwanym momencie

Prasknutie pneumatiky môže nastať, keď to najmenej čakáte

Prasknutie pneumatiky – ako sa prejavuje?

Prasknutie pneumatiky nie je nič iné ako výbuch pneumatiky počas jazdy. Prejavuje sa to hlasným buchnutím a náhlymi problémami pri ovládaní vozidla alebo úplnou stratou kontroly nad jeho trajektóriou. Nie je ťažké si predstaviť, aké nebezpečenstvo to predstavuje pri jazde vysokou rýchlosťou. Najmä ak je cesta veľmi frekventovaná. Preto je jednou z najnebezpečnejších situácií prasknutie pneumatiky na diaľnici.

Keď pneumatiky prasknú, ich konštrukcia sa doslova roztrhá na kusy. To, aké nebezpečenstvo to predstavuje, závisí od viacerých faktorov vrátane typu vozidla a nápravy, na ktorej došlo k poškodeniu pneumatiky.

Prasknutie pneumatiky v osobnom vozidle

Keď praskne pneumatika osobného vozidla, často sa to dá dostať pod kontrolu. Najdôležitejšie je zachovať pokoj a nerobiť žiadne prudké manévre. Podrobné informácie o tom, ako túto situáciu riešiť, nájdete ďalej v tomto článku. Základom je však držať volant pevne oboma rukami počas celej cesty, aby ste mohli okamžite reagovať v prípade výbuchu pneumatiky. 

Prasknutie pneumatiky nákladného vozidla

Výbuch pneumatiky v nákladnom vozidle predstavuje veľmi vysoké riziko. Predovšetkým ide o stratu kontroly nad vozidlom, čo sa pri tomto type vozidla už takmer nedá dostať späť pod kontrolu. Dôvodom sú vysokoprofilové pneumatiky používané na takýchto vozidlách, ako aj veľmi vysoká hmotnosť. Tieto faktory spôsobujú, že nákladné vozidlo sa viac nakláňa a ťahanie do strany je oveľa silnejšie ako v prípade osobných vozidiel.

Ako reagovať na prasknutie pneumatiky?

Správna reakcia na prasknutie pneumatiky, žiaľ, rozhodne nie je intuitívna. V niektorých prípadoch ide o činnosti, ktoré prakticky žiadny neskúsený vodič reflexívne neurobí. Preto je dobré jazdiť a trénovať určité veci, aby ste si vytvorili správne návyky. Základom je však vždy pevne držať volant a jazdiť opatrne – len tak bude možné vykonať akúkoľvek akciu. 

pevné držanie volantu

Aby ste mohli rýchlo reagovať, musíte mať na volante obidve ruky.

Prasknutie prednej alebo zadnej pneumatiky – rozdiely v správaní vozidla

Prasknutie prednej pneumatiky sa považuje za najnebezpečnejšiu situáciu. Ide o riadenú nápravu, takže takáto porucha vedie k veľkému zníženiu ovládateľnosti vozidla. Vodič potom pocíti náhle trhnutie volantom a vozidlo začne ťahať do strany smerom k poškodenej pneumatike. Takáto udalosť sa často končí nárazom do energetických bariér alebo skončením mimo vozovky.

Keď praskne zadná pneumatika, auto sa správa úplne inak. Aj to je mimoriadne nebezpečný jav, ktorý sa zvyčajne prejavuje hádzaním zadnej časti vozidla na bok. Vodič má vtedy pocit, akoby jazdil po klzkom povrchu. Nie je ťažké si predstaviť, aké nebezpečenstvo to predstavuje pre dodávku s prívesom.

Bez ohľadu na to, na ktorej náprave pneumatika praskla, pravidlá pre ďalší postup sú väčšinou rovnaké.

Čo robiť, keď praskne pneumatika

  1. Po prasknutí zachovajte predovšetkým pokoj a v žiadnom prípade nebrzdite. Zošliapnutie brzdového pedála, najmä prudké, spôsobí ešte silnejšie ťahanie do strany. Preto ak sa vozidlo správa primerane stabilne, nechajte ho pokojne znížiť rýchlosť pomalým uvoľňovaním nohy z plynového pedála. Ak praskla pneumatika na prednej náprave, môžete jemne zatiahnuť ručnú brzdu (iba ak funguje len na zadnej náprave). To si však vyžaduje, aby ste dali jednu ruku preč z volantu, takže musíte sami rozpoznať, aké sily pôsobia na volant a či ste schopný takýto manéver vykonať. V tejto situácii si nemôžete dovoliť žiadne riziko.
  2. Často sa stáva, že po prasknutí auto tak silno ťahá do strany, že ho nie je možné nijako ovládať. Vtedy môže byť nápomocná ďalšia činnosť, ktorá rozhodne nie je súčasťou intuitívnej akcie, a to pridanie plynu. Hoci sa to môže zdať absurdné, zrýchlenie znižuje ťažnú silu a umožňuje vozidlu udržať jazdnú stopu. Keď budete mať pocit, že sa vozidlo stabilizovalo, môžete prejsť k zníženiu rýchlosti.
  3. Keď sa vám podarí zastaviť, je určite užitočné mať povinnú výbavu auta, ako aj ďalšie príslušenstvo. Nevyhnutnosťou sú: reflexná vesta, výstražný trojuholník, zdvihák, kľúč na kolesá, náhradné koleso a pumpa. Po odstránení poškodeného disku skontrolujte, či sa nepoškodili iné komponenty. Ak je všetko v poriadku, môžete namontovať rezervné koleso.

výstražný trojuholník

Nezabudnite zabezpečiť miesto zastavenia vozidla!

Prasknutie pneumatiky – príčiny

K prasknutiu pneumatiky môže prispieť niekoľko aspektov. Každý z nich má významný vplyv na jej správanie, ako aj na samotnú konštrukciu.

Príliš nízky alebo príliš vysoký tlak v pneumatikách – spôsobuje nesprávne nastavenie pneumatík, čo často vedie k ich deformácii a poškodeniu. Preto je nevyhnutné dodržiavať hodnoty odporúčané výrobcom. Nájdete ich na stĺpiku dverí, na veku palivovej nádrže a tiež v našej tlakovej tabuľke.

Výrobná vada pneumatiky – vždy sa oplatí skontrolovať zakúpené pneumatiky. Po doručení je dobré ich dôkladne skontrolovať, či nemajú nejaké vady. Skvelou možnosťou pri výmene pneumatík je dodávka s montážou. Servisný špecialista potom môže posúdiť, či konštrukcia nemá výrobné chyby. Napriek tejto kontrole je najlepšie pneumatiky sledovať počas niekoľkých tisíc kilometrov.

Používanie pneumatík s nesprávnymi parametrami – pri kúpe nových pneumatík je nevyhnutné dbať na určité parametre. Patrí sem najmä veľkosť a indexy rýchlosti a nosnosti

Prehriatie brzdového systému – jednou z nezjavných príčin, nezávisle od samotných pneumatík, je poškodenie brzdového systému. Môže ísť napríklad o poškodené piesty, ktoré neustále tlačia doštičku ku kotúču. To spôsobuje, že sa jednotlivé komponenty a samotná pneumatika zahrievajú na veľmi vysoké teploty.

Mechanické poškodenie pneumatiky – často sa stáva, že vodič počas jazdy narazí na klinec, sklo alebo iné ostré prvky. Cudzie teleso prepichne pneumatiku, čo môže v krajnom prípade viesť k jej prasknutiu. Riešením pre takéto situácie môžu byť pneumatiky Run Flat.

Nadmerné opotrebenie – pneumatiky sú počas svojej životnosti vystavené veľkej záťaži. Preto v určitom okamihu dochádza k ich opotrebovaniu. Prejavuje sa to opotrebovaným behúňom alebo rôznymi typmi deformácií.

Preťaženie vozidla – jedným z faktorov, ktoré môžu spôsobiť prasknutie pneumatiky, je aj preťaženie vozidla. Ak je vozidlo zaťažené viac, ako odporúča výrobca, nepomôžu ani pneumatiky so správnym indexom nosnosti. Odpruženie nebude fungovať správne, čo môže prispieť k poškodeniu pneumatík.

Ako zabrániť prasknutiu pneumatiky?

V súlade so starou zásadou, že prevencia je lepšia ako liečba, sa oplatí urobiť všetko preto, aby sa vopred znížilo riziko prasknutia pneumatiky. Najmä preto, že vo väčšine prípadov to nie je časovo ani finančne náročné. Ak sa teda chcete vyhnúť prasknutiu pneumatiky, snažte sa dodržiavať niekoľko kľúčových pravidiel:

  1. Dbajte na to, aby bol v pneumatikách vždy správny tlak. Na tento účel skontrolujte jeho stav, napr. na čerpacích staniciach. Najlepšie je robiť to raz týždenne. Pred dlhými cestami a pri náhlych zmenách teploty sa však oplatí skontrolovať aj kolesá pomocou tlakomeru. Ak jazdíte dodávkou alebo inak denne cestujete na dlhé vzdialenosti po rýchlostných komunikáciách, je dobré si zvyknúť kontrolovať tlak v kolesách každé ráno.
  2. Ak ste nabehli na tvrdý predmet alebo dieru, pri prvej príležitosti sa na koleso pozrite z oboch strán. Skontrolujte, či na boku nie sú odreniny alebo "bubliny", ktoré naznačujú pretrhnutie kordu.
  3. Pri parkovaní dbajte na zvýšenú opatrnosť. Dbajte na to, aby pneumatika nebola pritlačená k obrubníku alebo sa oň netrela, a ak už naň musíte vyjsť, robte to veľmi pomaly.
  4. Ak sa chystáte na dlhšiu trasu, zastavte sa približne po 2 hodinách. Pneumatiky sa tak trochu ochladia a vy si budete môcť oddýchnuť. 
  5. Nezabudnite pravidelne meniť pneumatiky na svojom vozidle. Ak nie sú nijako poškodené, je najlepšie ich vymeniť približne po 5 rokoch používania. 
  6. Zvážte nahustenie kolies dusíkom. Je to plyn, ktorý nie je náchylný na zmeny teploty, takže jeho použitie môže znížiť riziko prasknutia pneumatiky.
  7. Ak si všimnete akékoľvek odchýlky od normy, t. j. častý únik vzduchu bez zjavnej príčiny alebo vibrácie na volante, ktoré nie sú spôsobené poruchami zavesenia, najlepšie bude, keď sa vyberiete do pneuservisu, aby sa odborníci mohli na pneumatiky dôkladne pozrieť. To platí aj v prípade, že sa pneumatiky z nevysvetliteľných dôvodov príliš zahrievajú.
  8. Dbajte na to, aby ste vozidlo nepreťažili. Nezabudnite, že k prasknutiu pneumatiky môže prispieť aj príliš veľké zaťaženie.

Aké pneumatiky môžu znížiť riziko prasknutia?

Jedným zo spôsobov, ako znížiť riziko prasknutia, je výber pneumatík Run Flat. Sú vybavené špeciálnymi výstužami, aby mohli ešte určitý čas pokračovať v jazde zníženou rýchlosťou. Vďaka nemu pneumatiky v prípade prepichnutia neprasknú, čo výrazne zvyšuje bezpečnosť vodiča a jeho cestujúcich.

Treba však poznamenať, že tieto pneumatiky sa môžu používať len na vozidlách prispôsobených na takéto riešenie.