Udržiavanie primeranej úrovne tlaku v pneumatikách je jednou z najdôležitejších otázok súvisiacich s prevádzkou vozidla. Štandardne sa využíva stlačený vzduch. Hustenie pneumatík dusíkom je metóda, ktorú poznáme už oddávna, avšak vodiči majú na túto tému rôzne názory. Oplatí sa jej teda venovať pozornosť?

osoba hustiaca pneumatiky vozidlaPoskytuje hustenie pneumatík dusíkom merateľný úžitok?

Hustenie pneumatík dusíkom - čo nám poskytuje?

Využívanie čistého dusíka na hustenie pneumatík je technika, ktorá medzi vodičmi vyvoláva extrémne emócie. Má veľa prívržencov, ale aj odporcov. Táto metóda má svoje korene v motoristických športoch. Vozidlá vybavené pneumatikami hustenými čistým plynom dosahovali oveľa lepšie výsledky.

Navyše, takéto gumy boli charakteristické oveľa vyššou odolnosťou, a to zvlášť za extrémnych podmienok. Takéto dobré výsledky povzbudili vodičov k tomu, aby využívali túto metódu aj na každodennú jazdu.

Čo nám poskytuje hustenie pneumatík dusíkom? Tento plyn v čistej forme nemení svoju hustotu pod vplyvom teploty, nevstupuje do chemických reakcií s inými prvkami a nie je náchylný na horenie. Keď ho využijeme na hustenie pneumatík, umožní nám to nielen dlhšie udržiavať správnu úroveň tlaku, ale tiež tým znížime riziko prasknutia spôsobeného teplotným rozdielom. Práve vďaka týmto chemickým vlastnostiam dusíka prišlo k rozhodnutiu o jeho využívaní v motoristickej branži.

Hustenie pneumatík dusíkom - výhody

Hustenie pneumatík dusíkom má nepochybne veľa výhod. Vďaka nim sa čoraz väčší počet vodičov rozhoduje pre tento krok - z ekonomického hľadiska aj pre zlepšenie komfortu jazdy. Čo týmto riešením získame?

Medzi najdôležitejšie výhody tejto metódy patrí:

  • dlhšie udržiavanie správnej úrovne tlaku: keďže dusík nereaguje na teplotné zmeny a pneumatiky, v ktorých je nahustený, si udržia správny tlak až trikrát dlhšie;
  • zvýšená odolnosť pneumatík: tento plyn nereaguje s gumou, vďaka čomu neurýchľuje jej oxidáciu. Vďaka tomu sa predlžuje životnosť pneumatík;
  • ideálny tvar dezénu: pneumatika nahustená dusíkom je tuhšia, vďaka čomu si uchováva svoj prvotný tvar. Pneumatiky lepšie priliehajú k podkladu a môžu naplno využívať jazdné vlastnosti daného modelu;
  • znížený valivý odpor: vďaka udržaniu primeraného tvaru dezénu sa znižuje aj valivý odpor a jazda je úspornejšia;
  • nižšie riziko prasknutia pneumatiky: vďaka svojim fyzikálnym vlastnostiam dusík znižuje nebezpečenstvo prasknutia pneumatiky, čo značne zvyšuje bezpečnosť vodiča i pasažierov;
  • úspora paliva: znížený valivý odpor a lepšia priľnavosť pneumatík k podkladu znamenajú nižšiu spotrebu a zriedkavejšiu nutnosť navštíviť čerpaciu stanicu;
  • zlepšenie bezpečnosti na ceste: dobrá priľnavosť pneumatiky spôsobuje skrátenie brzdnej dráhy a lepšie „sedenie“ vozidla na ceste. Zlepšuje sa tým nielen pohodlie, ale aj bezpečnosť vodiča.


Hustenie pneumatík dusíkom - nevýhody

Mohlo by sa zdať, že hustenie pneumatík dusíkom je takmer ideálne riešenie. Táto technika však nie je bezchybná. Vodiči, ktorí sa rozhodli nepoužívať stlačený vzduch, musia čeliť niekoľkým vážnym výzvam.

Najvýznamnejšie nevýhody spojené s touto metódou sú:

  • nízka dostupnosť staníc s dusíkom: jedným z najvýraznejších problémov je malá dostupnosť miest, ktoré takúto službu ponúkajú. Na rozdiel od stlačeného vzduchu, ktorý je dostupný takmer na každej čerpacej stanici, servisných miest, kde si môžete doplniť dusík, je oveľa menej;
  • nemožnosť dohustenia pneumatík vo vlastnej réžii: v prípade potreby si vodič nedokáže dohustiť pneumatiku sám. Je totiž potrebné dohustenie dusíkom, aby sa zachovali všetky vlastnosti tejto metódy; 
  • nie je ľahké všimnúť si poškodenie pneumatiky: dlho pretrvávajúca správna hladina tlaku značne sťažuje detekciu redukcie pneumatík. Preto si táto metóda vyžaduje častejšiu kontrolu stavu pneumatík, aby ste si všimli prvé znaky poškodenia dezénu;
  • ťažkosti spojené so správnym meraním tlaku: je veľmi ťažké vo vlastnej réžii skontrolovať, či majú pneumatiky dostatočný tlak. Nemal by sa totiž overovať pomocou nádob so stlačeným vzduchom dostupných na čerpacích staniciach;
  • náklady: na rozdiel od stlačeného vzduchu sa za plnenie pneumatík dusíkom platí.

Rozdiely medzi hustením pneumatík dusíkom a vzduchom

V prípade pneumatík hustených dusíkom si ťažšie všimnete prvé znaky poškodenia či prasknutia pneumatiky. Na rozdiel od pneumatík hustených vzduchom nedokáže vodič odhaliť problém dostatočne rýchlo, preto je nutné oveľa častejšie kontrolovať stav pneumatík.

V prípade poklesu tlaku v pneumatikách hustených dusíkom nedopĺňajte tlak obyčajným vzduchom. Ak nebude pneumatika dohustená očisteným plynom, stratí svoje jazdné vlastnosti, čo môže viesť k nerovnomernému opotrebeniu jej dezénu. V núdzovej situácii je takéto riešenie prípustné, treba však čím skôr dohustiť pneumatiku čistým plynom.

Ak sa rozhodnete pre túto alternatívu k stlačenému vzduchu, oplatí sa tiež premyslieť si voľbu pneumatík typu Run Flat. Používanie dusíka v pneumatikách môže byť problematické pri náhlej strate tlaku (napríklad pri defekte). Ak sa preto chcete vyhnúť odstaveniu vozidla, oplatí sa vážne porozmýšľať o vybavení vozidla systémom predĺženej mobility, ktorý vám umožní docestovať do najbližšieho pneuservisu bez toho, aby ste museli žiadať o pomoc.

Bez ohľadu na to, pre aké riešenie sa rozhodneme, je nutné pravidelne kontrolovať úroveň tlaku v pneumatikách. Jeho príliš nízky stav môže negatívne ovplyvniť jazdné vlastnosti pneumatík a tiež značne skrátiť ich životnosť.

pneumatika s nízkym tlakom vzduchuVďaka nahusteniu dusíkom si pneumatiky dlhšie udržia správnu hladinu tlaku

Kde sa dajú nahustiť pneumatiky dusíkom?

Dostupnosť miest, ktoré ponúkajú možnosť nahustiť pneumatiky dusíkom, stále rastie, je však stále veľmi obmedzená. Túto službu môžete využiť v pneuservisoch vybavených špeciálnym generátorom. Vďaka vhodným filtrom sa zbavuje ostatných prvkov a do pneumatík hustí takmer čistý plyn (až na 99 %).

Niektoré servisy ponúkajú hustenie dusíkom z fliaš. Táto metóda však nie je natoľko účinná a zmes, ktorá sa dostáva do pneumatík, obsahuje len 92 % požadovaného plynu.

Hustenie pneumatík dusíkom - cena

Jednou z vecí, ktoré môžu vodičov odradiť od používania tejto techniky, je skutočnosť, že je nielen menej bežná, ale aj spoplatnená. Cena za hustenie pneumatík dusíkom závisí od lokality servisu, ako aj od mesta, v ktorom sa nachádza. V priemere treba za nahustenie jednej pneumatiky zaplatiť 1-2€.

Oplatí sa teda hustiť pneumatiky dusíkom?

Oplatí sa urobiť rozhodnutie o prechode na hustenie pneumatík dusíkom? Názory medzi vodičmi sa veľmi rôznia. Niektorí si myslia, že je to zbytočný výdavok, iní si zas inú metódu už ani nevedia predstaviť. Je však takéto riešenie dobré pre každého? Samozrejme, rozhodnutie závisí od majiteľa auta.

Neexistujú žiadne obmedzenia vo vzťahu k tomu, v akom type vozidla sa dusík môže používať, treba však myslieť na to, že nie v každom vozidle sa táto metóda oplatí. Takéto riešenie sa odporúča predovšetkým v sektoroch spojených s prepravou ťažkých nákladov na dlhé trasy. Týka sa to okrem iného nákladných áut, leteckej prepravy, ťažobného priemyslu či stavebníctva.