Pokiaľ kupujete nové pneumatiky, prirodzene chcete, aby mali čo najdlhšiu životnosť, čiže aby vydržali bez výmeny čo najdlhšie a nepoľavili z kvality jazdných vlastností. Mnohých motoristov pred kúpou nových pneumatík často trápi otázka, koľko sezón či kilometrov vydržia dané pneumatiky a kedy by ich mali vymeniť. Odpoveď na tieto otázky však nie je jednoduchá a závisí od mnohých faktorov. V článku si povieme o tých najdôležitejších z nich.
Ako zistiť dátum výroby a vek pneumatiky
Tak, ako je to aj s ľuďmi, aj každá pneumatika má svoj vek. Veku pneumatiky by ste mali venovať pozornosť, a to nielen z bezpečnostných dôvodov. Jazda na starých pneumatikách môže na ceste spôsobiť aj mnoho nebezpečných situácií či dokonca poškodiť vozidlo.
Aká stará je pneumatika?
Dátum výroby pneumatiky sa nachádza na jej bočnici za symbolom DOT. Za DOT je umiestnený alfanumerický reťazec označujúci kód továrne, ktorá vyrobila daný model. Dátum výroby je vyjadrený 3 alebo 4 číslicami zvýraznenými reliéfom. Modely vyrobené pred rokom 2000 boli označené 3-číslicovým kódom.
4-miestne číslicové reťazce sa čítajú nasledovne: Prvé dve číslice označujú týždeň výroby a dve posledné rok výroby pneumatiky. Príklad: 1509 znamená, že model bol vyrobený v 15. týždni roku 2009, čiže v polovici apríla 2009.
Starnutie pneumatík: Aké staré môžu byť pneumatiky
Čas používania pneumatík a ich starnutie je individuálne. Avšak pneumatika by sa nemala používať, ak jej technický stav ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky alebo samotného vozidla. Staré pneumatiky už nemajú také dobré jazdné vlastnosti, ako nové.
Starnutie pneumatík pritom ovplyvňuje nielen ich každodenné používanie, ale aj to, keď sa nepoužívajú. Vtedy dokonca starnú rýchlejšie. K takémuto stavu dochádza v dvoch prípadoch:
- keď sú pneumatiky namontované na vozidle, ktoré sa nepoužíva (počas dlhodobého státia na jednom mieste sa pneumatiky deformujú)
- keď sa pneumatiky skladujú spôsobom, ktorý je v rozpore s pravidlami skladovania pneumatík
Staré pneumatiky, ktoré sa naďalej pravidelne používajú, môžu spôsobiť:
- stratu priľnavosti
- predĺženie brzdnej dráhy kvôli ojazdenému behúňu
- zníženie jazdného komfortu, pretože stará guma tvrdne
Britská norma BS AU 50 stanovuje dobu, počas ktorej sa môžu pneumatiky považovať za nové na 6 rokov od ich výroby. Nemecká asociácia gumárenského priemyslu považuje pneumatiky za nové, pokiaľ nie sú staršie ako 5 rokov. Žiadna z organizácií však nehovorí o tom, že po tomto čase by ste pneumatiky už nemali používať. Staršie pneumatiky by mali byť pravidelne kontrolované v servise.
Zaujímavosť
Na Slovensku v Košiciach je zaznamenaná sada pneumatík na vozidle Škoda Favorit, ktorá je stará až 23 rokov.
Prieskum životnosti pneumatík
Spoločnosť Apollo Vredestein spravila prieskum životnosti pneumatík aj medzi slovenskými motoristami. Z 2 200 opýtaných približne polovica odpovedala, že dezén letnej pneumatiky má mať hĺbku 1,6 mm. Taktiež viac ako polovica si myslí, že je potrebné meniť pneumatiky už po 3 či 5 rokoch prevádzky.
Čo skutočne ovplyvňuje životnosť pneumatík?
Naše zákony presne nevymedzujú, aké staré pneumatiky je možné používať. Väčšinou však motoristi menia pneumatiky raz za 8 až 10 rokov v závislosti od počtu najazdených kilometrov.
Životnosť pneumatík nie je ľahké určiť. Vzhľadom na to, že podmienky ovplyvňujúce ich opotrebenie sú veľmi rozmanité, je ťažké hovoriť o priemernej životnosti jednotlivého modelu. Koľko kilometrov vydrží pneumatika, závisí od viacerých faktorov, ako sú napríklad:
- odolnosť pneumatiky voči oderu (zmes, dezén behúňa, štruktúra)
- typ vozovky (mesto, diaľnica či horské cesty a ich drsnosť)
- udržiavaná hodnota tlaku v pneumatike
- zaťaženie a štýl jazdy
Správne skladovanie pneumatík
Dôležitým faktorom, ktorý vo veľkej miere ovplyvňuje životnosť pneumatík, je ich správne skladovanie. Pri kúpe nových pneumatík je preto dobré sa uistiť, či boli pred predajom skladované vo vhodných podmienkach.
Skladovať ich môžete u vás doma, alebo prenechajte túto povinnosť na autoservis. Počas skladovania by pneumatiky nemali byť vystavené príliš vysokým či nízkym teplotám, vlhkosti, pôsobeniu UV žiarenia a agresívnym chemikáliám. Viac o skladovaní pneumatík sa dočítate v jednom z predchádzajúcich článkov na tému ako skladovať pneumatiky a disky.
Hĺbka behúňa
Európske právne predpisy umožňujú používanie letných pneumatík, v ktorých hĺbka behúňa nie je menšia ako 1,6 mm. Pri zimných pneumatikách musí minimálna hĺbka behúňa dosahovať 4 mm. Takáto hĺbka totiž chráni vozidlo pred šmykom alebo nebezpečným aquaplaningom. Avšak najväčšie koncerny na výrobu pneumatík jednomyseľne poukazujú na to, že takáto hĺbka významne znižuje priľnavosť vozidla a predlžuje brzdnú dráhu, a preto v tomto prípade navrhujú pneumatiku radšej vymeniť.
Každá pneumatika má TWI indikátor opotrebovania behúňa označený symbolom trojuholníka. Pre zjednodušenie sú na niektorých modeloch uvedené dodatočné označenia, ktoré ukazujú stav opotrebovania. Je to veľmi nápomocné pre vodičov, ktorých výmena pneumatiky prekvapí v najneočakávanejších okamihoch.
Označenia na pneumatike.
Technický stav pneumatiky
Pneumatiky sú od výrobcov navrhované tak, aby boli schopné odolať vysokému zaťaženiu a rôznym prevádzkovým teplotám a silám. Niekedy sa však pneumatika môže poškodiť. Môže byť poškodená nielen vekom, ale tiež napríklad nájazdom na príliš vysoký obrubník, nerovnomerným oderom behúňa, nesprávnym vyvážením alebo kvôli nesprávnemu tlaku v pneumatike. Príliš nízky tlak v pneumatike spôsobuje zvýšené opotrebenie na okrajoch dezénu, príliš vysoký v strede. Uistite sa preto, že skontrolujete tlak v pneumatikách pred každou dlhšou cestou.
TIP: Na každoročnej servisnej prehliadke vozidla si dajte odborníkmi skontrolovať aj stav pneumatík. Ak nebudete pneumatikám venovať dostatočnú pozornosť, môžete rátať aj s tým, že vozidlo neprejde stanicou technickej kontroly (STK).
Kedy meniť pneumatiky v prípade ich poškodenia
Pokiaľ sa vám poškodí pneumatika kvôli chybe, ktorú je možné pripísať výrobe, môžete si na ňu uplatniť záruku. V niektorých prípadoch výrobcovia poskytujú aj dodatočné záruky, napríklad pri poškodení pneumatík pri nehode a pod. Na uplatnenie záruky budete potrebovať doklad o kúpe pneumatiky. Pokiaľ však záruku nemáte a pneumatika je poškodená alebo opotrebovaná, ostáva vám ju len odovzdať v pneuservise pri výmene za novú.
Rezervné koleso
Nové modely automobilov väčšinou v základnej výbave neposkytujú rezervné koleso. Buď si ho môžete zakúpiť za príplatok, alebo ho nedostať vôbec, pretože naň nie je vyhradené miesto vo vozidle. Rezervné koleso nahrádza sada na opravu defektov, ktorá je vhodná pri menších poškodeniach. K väčším si treba privolať asistenčnú službu. V prípade, ak máte dojazdovú rezervu, môžete ísť rýchlosťou maximálne 80 km/h.
Životnosť zimných pneumatík
Obvykle sa zmesi používané v zimných pneumatikách vyznačujú vyššou odolnosťou voči oderu, ako tie, ktoré sa používajú v letných pneumatikách. Životnosť zimných pneumatík môže byť aj o 15 či 30 % kratšia, ako v prípade letných modelov. Táto doba sa môže ešte viac skrátiť pri ich používaní pri teplotách nad 10 °C. Preto by ste mali zimné pneumatiky používať výlučne iba počas zimného obdobia.