Slovenskí vodiči sú vo všeobecnosti zodpovední. Až 90 % našich vodičov totiž pravidelne (t.j. minimálne raz za mesiac) kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách alebo pred každou dlhšou cestou. Štatistiky ukazujú, že až 60 % z nich jazdí s nižším tlakom, ako je odporúčaný. Nízky tlak vzduchu v pneumatikách by ste však určite mali riešiť včas, kým vám nespôsobí nepríjemnosti.
Nízky tlak vzduchu v pneumatikách vzniká z dvoch dôvodov. Strata tlaku vzduchu môže nastať prirodzene kvôli rozptylu vzduchu cez stenu pneumatiky a ventilov, alebo jej “dopomôže” mechanické poškodenie. K takému poškodeniu patrí napríklad oškretie pneumatiky o obrubník alebo jej poškodenie ostrým predmetom.
Aký má byť správny tlak vzduchu v pneumatikách
Optimálny tlak, nazývaný aj homologizovaný tlak, a rozsah, v rámci ktorého sa pneumatika môže nafúknuť, je daný výrobcom. Informácie o jeho hodnotách nájdete buď na vnútornej strane krytu nádrže pohonných hmôt, na lište pri dverách vodiča, na stĺpiku dverí vozidla alebo v odkladacej schránke. Hodnota tlaku vzduchu v pneumatikách je zvyčajne pre každú nápravu rozdielna.
Správny tlak na optimálnej úrovni skracuje brzdnú dráhu, znižuje valivý odpor a zároveň aj spotrebu paliva. Všetky pneumatiky musia mať tlak vzduchu prispôsobený zaťaženiu vozidla.
O tom, aký je optimálny tlak vzduchu pre zimné a pre letné pneumatiky sa dočítate v našich predchádzajúcich článkoch.
Ako merať tlak v pneumatikách - snímač tlaku v pneumatikách (TPMS)
O strate tlaku v pneumatikách informuje vodiča snímač tlaku v pneumatikách, TPMS systém (Tire Pressure Monitoring System), ktorý sme vám predstavili v jednom z našich predchádzajúcich článkov. TPMS systém sleduje, či tlak v pneumatike neklesol o viac ako 20 %.
Nízky tlak v pneumatikách - čo robiť keď daná situácia nastane
Nízky tlak vzduchu v pneumatikách netreba v žiadnom prípade podceňovať. Ovplyvňuje totiž bezpečnosť jazdy, vašu peňaženku a ekologický dopad na okolité životné prostredie. Príliš nízky tlak vzduchu v pneumatike ju môže tak zohriať, že môže dôjsť k uvoľneniu behúňa a k jej prasknutiu.
Ako rozoznáte nižší tlak v pneumatikách? Najčastejšie vedie k horšej ovládateľnosti vozidla, nepredvídateľnému správaniu vozidla najmä v zákrutách a problémom s jazdnou stabilitou. Auto na vozovke akoby pláva. Príliš nízky tlak môže viesť k väčšiemu valivému odporu, čo následne vplýva na vyššiu spotrebu paliva.
Ďalšími negatívnymi dôsledkami nízkeho tlaku vzduchu v pneumatikách sú:
- dlhšia brzdná dráha až o niekoľko metrov
- horšia priľnavosť k vozovke
- ťahanie vozidla do bokov
- skracovanie životnosti pneumatiky
- znížená odolnosť voči aquaplaningu
- oneskorené reakcie vozidla
- zvýšené riziko prasknutia pneumatiky a poškodenia jej vnútornej štruktúry
Tlak v pneumatikách znížený o 0,5 baru zvyšuje spotrebu paliva o 5 % kvôli zvýšenej teplote a valivému odporu, ktorý môže byť vyšší až o 15 %. Okrem toho zvyšuje hlučnosť vozidla až o 2dB(A) a riziko ohrozenia života až o 20-30 %.
Vplyv nízkeho tlaku v pneumatikách na životné prostredie
Viac ako 40 % celkových emisií EÚ pochádza z každodennej prevádzky vozidiel. Nízky tlak vzduchu v pneumatikách môže pri tom zvýšiť spotrebu paliva až o 8 %. Uistite sa preto, že vaše pneumatiky majú vždy správny tlak, aby ste zbytočne neprodukovali zvýšené množstvo emisií CO₂.
Kontrola tlaku v pneumatikách a hustenie pneumatík
Tlak vzduchu by ste mali kontrolovať pri studených pneumatikách, nie po dlhšej jazde, kedy sú pneumatiky a vzduch v nich prehriate. Ak sú kolesá stále horúce, počkajte, kým pneumatiky vychladnú pretože tlak vzduchu v nich je vyšší. Tlak svojpomocne zmeriate tlakomerom na benzínke. Bežne si môžete kúpiť aj vlastný merač tlaku pneumatík. Úprava tlaku pneumatiky na ideálnu hustotu nie je vôbec náročná. Tlak jednoducho dofúkate alebo uberiete podľa potreby.
TIP: Pri kontrole tlaku v pneumatikách nezabudnite ani na rezervné koleso. Skontrolujte ho aspoň raz za rok, aby v ňom tlak vzduchu neklesol pod stanovenú hodnotu, aby bolo použiteľné pri prípadnej výmene pri defekte.
Pneumatiky hustené bežným vzduchom môžu kvôli únikom molekúl kyslíka cez mikropóry gumy stratiť po mesiaci až 0,3 baru. Z tohto dôvodu sa často využíva zmes dusíka a argónu, tzv. inertný plyn. Jeho molekuly sú väčšie, vďaka čomu plyn uniká pomalšie. V pneumatikách hustených interným plynom sa zvyčajne tlak v nich nemení aj 5-7 mesiacov.
Prečo je potrebná pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách?
Naši anglicky hovoriaci čitatelia si môžu pozrieť aj naše Oponeo video, ktoré hovorí o benefitoch získaných z pravidelného kontrolovania tlaku vzduchu v pneumatikách.
Pneumatiky s nízkym tlakom vzduchu sú príčinou až 6 % smrteľných dopravných nehôd a predlžujú brzdnú dráhu dokonca až o 22 %.
Výhody nízkeho tlaku v pneumatikách
Niektorí vodiči tvrdia, že schválne zníženie tlaku vzduchu v pneumatikách o 0,5 baru, im umožňuje pocit lepšieho jazdného komfortu. Takto si nízky tlak vzduchu v pneumatikách užívajú najmä športoví automobiloví nadšenci offroadových terénov. Nízky tlak totiž zlepšuje celkovú trakciu pneumatiky na týchto povrchoch. Pre bežných vodičov však takéto umelé znižovanie tlaku v pneumatikách určite neodporúčame.