Montáž kolies na auto nie je náročná úloha, čo však neznamená, že by sme pri tom nemali byť opatrní. Kľúčovú úlohu pri montáži diskov zohrávauťahovací moment skrutiek v autách. Ako silnoich treba pripevniť, aby bezpečne držali na náboji a nepoškodili sa? Všetko sa dozviete v tomto článku.
Na kontrolu uťahovacieho momentu kolesa je potrebný momentový kľúč.
Každému vodičovi sa môže stať, že bude potrebovať zložiť a znova nahodiť disk. Ak aj niekto zverí všetky servisné práce dielňam, stále existuje riziko, že pneumatiku na trase poškodí a bude nútený namontovať tzv. rezervu. A vtedy je okrem iného dôležité aj príslušné poradie upevňovania skrutiek. Veľmi dôležitá je aj sila, ktorou kolesá uťahujeme, pretože použitie príliš veľkej aj príliš malej sily môže viesť k nebezpečným javom počas jazdy.
Uťahovací moment kolies – prečo je taký dôležitý?
Uťahovacia sila kolies áut je mimoriadne dôležitým aspektom, na ktorý, žiaľ, veľa ľudí zabúda. Týka sa to nielen samotných vodičov, ale často aj pracovníkov pneuservisov. Servisní technici sa často zameriavajú len na to, ako vymeniť pneumatiku krok za krokom, a doťahovanie kolies berú ako rutinnú záležitosť. Sila, s akou skrutky pripevníme, má však významný vplyv na našu bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Použitie nedostatočnej alebo príliš veľkej sily do tejto činnosti môže mať za následok rôzne nebezpečné následky. Preto sa pri sezónnej výmene alebo iných servisných prácach oplatí brať do úvahy uťahovací moment skrutiek kolies auta.
Uťahovacia sila kolesa je príliš nízka
Ak pri uťahovaní kolies použijeme príliš malú silu, môže počas jazdy cítiť, ako sa triasie volant a môže byť ťažké udržať správnu trakciu. Výrazne to zníži komfort jazdy, najmä pri dlhých cestách. Ak tieto zdanlivo nepatrné príznaky ignorujeme, hrozia oveľa závažnejšie javy, ako je uvoľnenie skrutiek a ich následné vykĺznutie alebo prasknutie, čo má za následok odpadnutie kolesa. Je ľahké si predstaviť, aká nebezpečná by bola takáto situácia, najmä pri jazde vysokou rýchlosťou, napríklad po diaľnici.
Aj keď ráfik nespadne, jeho nerovnomerný chod môže poškodiť citlivé systémy v aute alebo senzory systémov ako ABS alebo ESP.
Doťahovanie kolesa pomocou pneumatického kľúča by sa malo považovať len za predbežné.
Príliš veľká sila uťahovania skrutiek
Podobné riziko spôsobuje príliš vysoký uťahovací moment skrutiek kolies. Zriedkavo sa však stane, že pri použití väčšej sily ako odporúča výrobca môže dôjsť k poškodeniu závitu. V dôsledku toho bude celá štruktúra skrutky výrazne oslabená. Hrozí teda, že počas jazdy koleso pri vysokej rýchlosti zlomí skrutky a odpadne.
Menej nebezpečným, ale veľmi nepríjemným dôsledkom použitia príliš veľkého krútiaceho momentu je problém s následným odskrutkovaním kolies. To sa prejaví najmä na ceste, keď sú v dosahu iba kompaktné nástroje, ako napríklad krátke kľúče bez nadstavca.
Ako vedieť, akou silou je potrebné utiahnuť kolesá?
Veľa ľudí si kladie otázku, kde získať informácie o tom, na koľko Nm utiahnuť kolesá. Najbezpečnejším riešením je skontrolovať, aké hodnoty odporúča výrobca vozidla. Informácie o takýchto parametroch nájdete napríklad v návode na obsluhu auta.
Ak sme však auto kúpili z druhej ruky a nedostali sme od predchádzajúceho vodiča všetku továrenskú dokumentáciu, nič nie je stratené. Často sa všetky potrebné informácie dajú nájsť na internetovej stránke danej značky.
V prípade akýchkoľvek pochybností sa tiež oplatí kontaktovať zákaznícky servis výrobcu auta, kde by sme mali dostať všetky podrobné informácie o našom modeli auta.
Uťahovacie momenty pre skrutky kolies - tabuľka
Pre ilustráciu rozdielov v krútiacom momente na utiahnutie kolies u jednotlivých áut uvádzame tabuľku, ktorú vytvorila známa značka Continental. Sú v nej uvedení výrobcovia automobilov a konkrétne modely. Tabuľka uvádza krútiace momenty pre oceľové aj hliníkové disky. Je však potrebné pamätať na to, že vždy by ste si mali skontrolovať hodnoty udávané výrobcom daného vozidla a diskov na ňom namontovaných a použiť ich pri doťahovaní kolies.
Tabuľka uťahovacieho momentu skrutiek
Značka auta | Model | Oceľový ráfik (Nm) | Hliníkový ráfik (Nm) |
Alfa Romeo | Mito, Giuletta | 90 | 120 |
147, 156, 166, Spider / GTV do 2006 r.
| 100 | 100 |
159, Brera / Spider
| 120 | 120 |
GT
| 84 | 100 |
Audi
| Všetky typy (okrem*) | 120 | 120 |
*RS 2 | 130 | 130 |
*RS 4 (8D), A6 / A8 (Security), S8 (4E) | 140 | 140 |
*Q3, Q5 | 140 | 140 |
*Q7 | 160 | 160 |
BMW | Všetky typy (okrem*)
| 140 | 140 |
*1,3 Coupe/Cabrio (E92/93), Z4, X1 | 120 | 120 |
Cadillac | BLS, SRX | 110 | - |
CTS, STS | 120 | - |
Chevrolet | Matiz | 100 | 100 |
Epica | 110 | 110 |
Kalos, Spark, Nubira, Lacetti | 120 | 120 |
Aveo od 2011 r., Captiva, Cruze, Orlando, Trax, Volt | 140 | 140 |
Chrysler | Všetky typy (okrem*)
| 135 | 135 |
*300C, SRT8/Touring | 150 | 150 |
*Crossfire, SRT6/Roadster | 110 | 110 |
Citroën
| Všetky typy (okrem*)
| 100 | 100 |
*C2, DS3, C4 do 2011r., DS4, C5 do 2008r. Xsara, Nemo | 90 | 90 |
Dacia | Všetky typy (okrem*)
| 105 | - |
*Dokker, Duster, Lodgy | 110 | - |
Daihatsu | Všetky typy
| 110 | 110 |
Dodge | Avenger | 135 | - |
Caliber | 125 | - |
Nitro | 150 | - |
Journey | 130 | - |
Fiat | Všetky typy (okrem*)
| 90 | 98 |
*Idea, Stilo | 98 | 98 |
*Punto, Grande Punto, Croma od 2005r, Ulysse | 110 | 110 |
*Freemont | 135 | - |
Ford | Ka, Fiesta, Fusion | 100 | 100 |
Focus, Mondeo, C-Max | 110 | 110 |
Tourneo, Ranger | 120 | 120 |
Kuga, Grand C-Max, Maverick | 130 | 130 |
B-Max, Ecosport | 135 | 135 |
Galaxy, S-Max | 160 | 160 |
Honda | Všetky typy
| 108 | 108 |
Hyundai | Všetky typy
| 100 | 100 |
Isuzu | Všetky typy
| 118 | 118 |
Jaguar | Všetky typy (okrem*)
| 125 | 125 |
*X-Type | 80 | 103 |
*S-Type | - | 128 |
Jeep | Compass, Patriot | 120 | - |
Wrangler | 130 | - |
Cherokee | 135 | - |
Grand Cherokee | 140 | - |
Kia | Všetky typy (okrem*)
| 110 | 110 |
*Carnival, Sorento | 130 | 130 |
Lancia | Y, Delta, Musa | 86 | 98/100/120 |
Kappa, Thesis | 98 | 98 |
Phedra, Zeta | 100 | 100 |
Thema | 150 | - |
Voyager | 160 | - |
Land Rover | Všetky typy (okrem*)
| 140 | - |
*Defender | 105 | - |
*Freelander od 2006r, Range Rover Evoque | 133 | - |
Lexus | Všetky typy
| 103 | 103 |
Mazda | Všetky typy (okrem*)
| 103 | 103 |
*CX-5, 3 od 2013r., 6 od 2013 r. | 128 | - |
*MX-5 | 98 | 98 |
Mercedes-Benz | A, B, C, CLA, CLS, E, SL, SLS, G | 130 | 130 |
S, CL, R, M, GL, GLK | 150 | 150 |
CLC, SLK | 110 | 110 |
Mini | Všetky typy
| 140 | 140 |
Mitsubishi | Všetky typy (okrem*)
| 108 | 108 |
*Pajero, Pajero Sport | 120 | 120 |
*L200 | 135 | - |
Nissan | Pixo, Cube | 85 | - |
Micra, Tiida, Juke, 370 Z, Murano, X-Trail | 108 | - |
Note | 105 | - |
Leaf | 112 | - |
Qashqai, Pathfinder | 113 | - |
Patrol | 133 | - |
Opel/Vauxhall | Všetky typy (okrem*)
| 110 | 110 |
*Agila | 100 | 100 |
*Ampera, Antara, Astra od 2010r., GT, Mokka, Zafira | 140 | 140 |
Insignia | 150 | 150 |
Peugeot | Všetky typy (okrem*)
| 100 | 100 |
*206, 307/CC, 407, 607 | 90 | 90 |
*4008, 807, Expert | 110 | 110 |
*508 | 120 | 120
|
Porsche | Všetky typy (okrem*)
| - | 130 |
*Cayenne, Macan, Panamera | - | 160 |
Renault | Všetky typy (okrem*)
| 110 | 110 |
*Clio, Twingo | 105 | 105 |
*Fluence, Grand Scenic | 130 | 130 |
*Laguna, Latitude | 160 | 160 |
Saab | 9-3, 9-5
| 110 | 110
|
Seat | Všetky typy (okrem*)
| 120 | 120 |
*Mii | 110 | - |
Alhambra do 2010r. | 170 | 170 |
Alhambra od 2010 r. | 140 | - |
Skoda | Všetky typy (okrem*)
| 120 | 120 |
*Citigo | 110 | 110 |
Smart | Všetky typy
| 110 | 110 |
Ssang Yong | Korando, Musso | 130 | - |
Kyron, Rodius | 140 | - |
Subaru | Všetky typy (okrem*)
| 100 | 100 |
*Trezla | 110 | 110 |
*BRZ, B9 Tribeca, WRX | 120 | 120 |
Suzuki | Všetky typy (okrem*)
| 90 | 90 |
*Ignis, Swift, SX4 | 95 | 95 |
*Jimny, Grand Vitara | 110 | 110 |
Toyota | Všetky typy (okrem*)
| 110 | 110 |
*Avensis od 2009 r. | 135 | 135 |
*GT86, Hilux | 120 | 120 |
*Land Cuiser | 130 | 130 |
Volvo | C30, S40, V40, V50, C70 | 110 | 110 |
S60, V70, S80, XC60, XC70, XC90 | 140 | 140 |
VW | Všetky typy (okrem*)
| 120 | 120 |
*Up | 110 | - |
*Tiguan, Sharan od 2010r. | 140 | 140 |
Sharan, T4 | 170 | 170 |
*Touareg, T5, Amarok | 180 | 180 |
*Venujte pozornosť aj prípadným odporúčaniam výrobcov ráfikov |
*zdroj: https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/1080706/71cfb5154e939befc74980e98145e9a3/download-torque-settings-data.pdf. Údaje z roku 2015.
Potrebné náradie - uťahovanie kolies momentovým kľúčom
Na montáž ráfika sú potrebné vhodné nástroje. Počiatočné uťahovanie skrutiek je možné úspešne vykonať pomocou základných nástrojov, ako je ručný kľúč. Na tento účel sa výborne hodí aj pneumatický model – výrazne urýchli a uľahčí celý proces.
Nie nadarmo sa tento typ príslušenstva používa v autoservisoch, kde sa personál snaží zákazníkov čo najrýchlejšie obslúžiť, aby sa predišlo radom, ktoré sú na začiatku letnej aj zimnej sezóny bežným javom.
Vedeli ste, že...
Okrem samotného náradia sú mimoriadne dôležité aj matice a skrutky k diskom. Ak z nejakého dôvodu nemôžete ďalej používať tie továrenské, je potrebné zabezpečiť, aby aj tie nové spĺňali potrebné normy. To platí nielen pre materiál, z ktorého sú vyrobené, ale aj pre ich tvar a dĺžku.
Stojí za to vedieť, že iba momentový kľúč poskytne vhodný krútiaci moment na utiahnutie kolies automobilov. Mal by slúžiť na finálne dotiahnutie ráfika, na ktoré sa bohužiaľ často zabúda.
Aj keď sa názov tohto nástroja môže zdať komplikovaný, jeho ovládanie je mimoriadne jednoduché. Stačí nastaviť počet Nm, ktorým chcete skrutku utiahnuť. Vďaka tomu sa mechanizmus obsiahnutý v zariadení uvoľní a zastaví pri dosiahnutí požadovaného výkonu.
Nezabudnite!
Pri montáži diskov používame iba momentový kľúč, aby sme si boli istí silou, akou kolesá v aute uťahujeme. Keď chceme odstrániť ráfik, použijeme bežné ručné kľúče alebo pneumatické verzie. Použitie nástroja s mechanizmom nastavenia krútiaceho momentu na uvoľnenie skrutiek môže poškodiť nástroj. Tiež by ste mali pamätať na to, že po ukončení práce treba vždy resetovať jeho nastavenie.
Správna technika uťahovania kolies
Za zmienku tiež stojí, že dôležitý je nielen vhodný moment utiahnutia kolies, ale aj správna technika. Našťastie to nie je nič zložité.
Po namontovaní ráfika na náboj vložte montážne skrutky a následne ich postupne diagonálne doťahujte (závisí to od konštrukcie disku auta a jeho parametrov - v prípade nepárneho počtu napr. pri montáži 5x100 ich doťahujte striedavo v opačných smeroch). Vďaka tomu bude tlak rovnomerne rozložený a každý upevňovací bod bude podobne zaťažený. Premietne sa to do dokonalého zarovnania disku a hladkého otáčania.