V posledných rokoch sú v automobilovom priemysle rozšírené rôzne nápomocné elektronické systémy do auta, ako je napríklad systém ESP. Vodičom sa v kľúčovom okamihu rozsvieti kontrolka, vozidlo ich upozorní na blížiaci sa termín servisnej prehliadky, či pomôže pri parkovaní vďaka parkovacím kamerám a senzorom. V predchádzajúcom článku sme si rozobrali ABS systém, čiže protiblokovací brzdový systém. V tomto článku sa pozrieme bližšie na to, čo je ESP systém a ako funguje.
Čo je ESP systém a ako funguje
Vďaka ESP systému (z angl. Electronic Stability Program, čiže elektronický stabilizačný systém) môže vodič využiť plný potenciál jazdných vlastností auta. Jeho hlavnou funkciou je pomoc vodičovi pri zvládaní kritických situácií, najmä vtedy, ak by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku. Zabraňuje totiž nežiadúcej a neplánovanej zmene smeru jazdy a v prípade šmyku stabilizuje vozidlo prostredníctvom zásahov do bŕzd, riadenia, motora a prevodovky.
Systém ESP funguje tak, že riadiaca jednotka vyhodnotí údaje o skutočnom stave smeru jazdy a porovná ich s údajmi vodičom zvolenom smere jazdy. Tieto údaje vyhodnocuje pomocou rôznych snímačov, napríklad:
- uhol natočenia volantu
- tlak brzdovej kvapaliny
- miera stlačenia plynového pedálu
- otáčky motora
- priečne, pozdĺžne a otáčavé zrýchlenie
Vďaka týmto snímačov systém zistí, kam smeruje volant, čiže ktorým smerom chce v skutočnosti vodič s vozidlom ísť, a porovná ich so skutočným smerom vozidla. Pokiaľ sa nezhodujú, riadiaca jednotka systému ESP to vyhodnotí ako šmyk a začne vozidlo stabilizovať a vyrovnávať potenciálny začínajúci šmyk. Hneď, ako ESP systém zaznamená stratu trakcie, pribrzdí potrebné kolesá vozidla.
ESP systém pracuje aj pri zrýchľovaní auta a pri prechode zákrutou, kedy taktiež udržiava vozidlo mimo šmyku. Niektoré typy týchto systémov dokážu zasiahnuť aj do riadenia rýchlosti vozidla, výkonu motora alebo natočenia kolies do žiadaného smeru.
Ako funguje ESP systém v aute
Funkciu systému ESP si môžeme ilustrovať na nasledovnom príklade: Kvôli prekážke na ceste vozidlo prudko zmení svoj smer jazdy doprava. Pri tomto úkone sa vychýli jeho zadná časť, čo podnieti stabilizačný systém k akcii. ESP na základe vyššie spomínaných zosnímaných údajov vyhodnotí situáciu ako nebezpečnú a pribrzdí ľavé predné koleso. Tým vyvolá stáčavý moment smerom k ťažisku vozidla, vďaka čomu zabráni vzniku šmyku a vy sa tak vyhnete nežiaducej poistnej udalosti.
Systém ESP teda celkovo prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti počas jazdy a zníženiu dopravných nehôd. K svojej funkcii využíva aj ďalších elektronických pomocníkov, akými sú napríklad systém ABS a ASR.
Ako zistíte poruchu systému ESP pomocou ESP kontrolky
Pokiaľ systém funguje a práve pracuje, kontrolka ESP na prístrojovej doske sa rozbliká. Ak však kontrolka svieti natrvalo, znamená to, že je systém poškodený.
ESP systém: Jeho vznik a história
Systém ESP vyvinula nemecká automobilka Mercedes-Benz spolu s firmou BOSCH. Chceli, rovnako ako všetci ostatní v danom období, zvýšiť bezpečnosť jazdy vo vozidlách. Firma BOSCH preto začala uvažovať o vylepšení stability vozidla pri plnom brzdení už v roku 1983. Nápad dostával postupne konkrétnejšie obrysy až bola v roku 1992 zahájená spolupráca s firmou DaimlerChrysler, čiže Daimler-Benz, v spoločnom projektovom centre. Systém ESP sa začal vyrábať v marci 1995. Ešte v tom samom roku systém získal svoju prvú cenu „Henry Ford II distinguished award for excellence in automotive engineering“ od spoločnosti Society of Automotive Engineering (SAE).
Prvýkrát systém zaviedli ako voliteľnú zložku dodatkovej výbavy v prípade modelu S600 Coupé (C140). Avšak väčšej obľube sa začal tešiť až s príchodom triedy E. Masovému rozšíreniu stabilizačného systému prispela náhoda zvaná „losí test“ v roku 1997. Pri prudkom vyhýbacom manévri v teste švédskeho automobilového časopisu stratil model triedy A rovnováhu. Automobilka nechcela, aby týmto utrpel imidž bezpečnej značky, ktorú tak dlho budovala, a preto sa rozhodla od roku 1998 namontovať stabilizačný systém do všetkých svojich modelov triedy A. Vďaka svojej prestíži na trhu sa po Mercedese začali „opakovať“ aj ostatné značky. Nechceli sa nechať zahanbiť, keďže stabilizačný systém mal už aj ten najmenší Mercedes.
Už v roku 2004 DaimlerChrysler dokázal, že od zavedenia sériovo vyrábaného ESP systému do všetkých osobných vozidiel Mercedes klesol ich podiel na počte nehôd spôsobených vodičom v Nemecku o 42 % a v USA o 35 %. U SUV vozidiel to bolo až o 67 %.
Za celkových 25 rokov svojej existencie bolo vyrobených viac ako 250 miliónov ESP systémov, pričom je dnes až 82 % všetkých nových vozidiel na svete vybavených týmto systémom. Celkovo ESP zachránil životy asi 15 000 osobám a zabránil takmer pol milióna nehodám.
Povinnosť výbavy ESP systémom
Od 1. novembra 2011 musí byť podľa Európskej komisie v každom novo vyrobenom vozidle povinne nainštalovaný elektronický stabilizačný systém. Od 1. novembra 2014 musia byť týmto systémom vybavené všetky nové autá predávané v EÚ.
Systém ESP a motocykle
Firma BOSCH vyvinula aj bezpečnostný systém kontroly stability motocyklov, MSC (z angl. Motorcycle Stability Control). Pomáha vodičom počas brzdenia a zrýchľovania, ale aj počas priamej jazdy či prudkých zatáčok. Systém monitoruje rôzne dáta z motorky podobne ako pri autách, a vyhodnocuje kritickú situáciu, do ktorej v prípade hroziacej nehody zasahuje. Vďaka nemu si môžete jazdu na svojej motorke doslova užívať.