V živote vodiča môže prísť moment, kedy bude potrebné včasné zabrzdenie vozidla. Kľúčovým v tejto chvíli je ABS systém. V článku si prečítate, čo znamená, keď vám na palubnej doske svieti kontrolka ABS a o tom, čo je najdôležitejšou úlohou ABS systému.
Ako funguje brzdenie vozidla so systémom ABS?
Pre dokonalé pochopenie ABS systému je nevyhnutné najskôr porozumieť samotnému riadeniu a brzdeniu vozidla. Akonáhle totiž vodič stlačí brzdový pedál, brzdové doštičky na kolesách zatlačia na brzdové kotúče. Tento tlak následne pomocou trenia zastaví otáčanie kolies. Niekedy však situácia v cestnej premávke vyžaduje okamžité prudké zabrzdenie. V týchto prípadoch môže dôjsť k prešmykovaniu medzi kolesami a vozovkou, ktoré dostáva vozidlo do šmyku.
Počas šoférovania auta totiž dochádza v kolesách k dvom typom pohybu – kolesá sa otáčajú okolo svojej osi a zároveň sa pohybujú v smere jazdy, čiže radiálnym smerom. Majú teda dve rýchlosti, rotačnú a translačnú. Aby nedochádzalo k šmyku, ich súčet v bode kontaktu s vozovkou by mal byť nulový. V praxi to znamená, že všetky kolesá by sa pri jazde autom mali otáčať naraz. Keď však vodič prudko zabrzdí, napriek tomu, že je koleso natočené, neotáča sa. Nemá žiadnu rotačnú rýchlosť a nereaguje na vodičove zmeny natáčania kolies, a tak vodič stráca kontrolu nad vozidlom.
Čo je ABS systém a ako funguje?
ABS systém (skratka je z angl. Anti-lock Braking System, čiže protiblokovací brzdový systém) je aktívny systém bezpečnosti vozidla a jeho posádky, ktorý zabezpečuje účinné brzdenie vozidla. Pomáha predchádzať dopravným nehodám spôsobeným brzdením a pri strate schopnosti vodiča ovládať vozidlo pri stlačenej brzde. To znamená, že zabraňuje zablokovaniu kolesa pri brzdení a strate priľnavosti k vozovke. Vďaka systému ABS dokáže vodič aj naďalej počas brzdenia ovládať vozidlo a skrátiť jeho brzdnú dráhu.
Prvýkrát bol ABS systém použitý v 20. rokoch minulého storočia na kolesách lietadla. Od roku 2004 je povinnou výbavou všetkých vozidiel vyrobených pre európske krajiny.
Ako funguje ABS systém a čo je jeho najväčší prínos?
ABS systém sa stará o to, aby nedošlo pri plnom brzdnom účinku k zablokovaniu kolies, v dôsledku čoho vodič stráca kontrolu nad vozidlom. Systém ABS sleduje pohyb kolies počas brzdenia pomocou snímačov umiestnených na každom kolese. Ak sa niektoré z nich začne zablokovávať, vyšle systém signál do riadiacej jednotky. Tá zmenší alebo úplne vypne brzdnú silu, čím zabráni zablokovaniu kolies. So zablokovaným kolesom sa totiž nedá zatočiť do strany, lebo neprenáša bočnú silu. Ak dostane riadiaca jednotka signál o zablokovaní kolesa, zníži tlak v brzdnom systéme, na základe čoho sa koleso opäť odblokuje.
ABS systém pozostáva zo:
- snímača rýchlosti kolies nazývaného aj rotačný snímač
- hydraulickej pumpy
- ventilov
- elektronickej riadiacej jednotky
Rotačný snímač sníma, kedy sa koleso prestane otáčať. Keď tento jav nastane, posiela signál elektronickej riadiacej jednotke. Tá vyhodnocuje rýchlosť otáčania kolies na základe napätia generujúceho snímačom rýchlosti kolies. Ak sa niektoré z nich otáča výrazne pomalšie ako ostatné, znamená to, že stráca trakciu alebo je zablokované. V tom prípade sa pomocou ventilu zníži brzdný tlak a koleso sa uvoľní. Systém ABS dokáže uvoľniť koleso až 16-krát za sekundu, vďaka čomu dokáže zabezpečiť dostatočné brzdenie, otáčanie kolies, ale aj ovládanie vozidla.
Test funkčnosti a najčastejšie poruchy ABS systému
To, či systém ABS funguje, zistíte prudkým zabrzdením na vozovke. Pokiaľ je systém funkčný, po stlačení brzdového pedálu budete na klzkom povrchu cítiť prerušované brzdenie. Počas tohto na palubnej doske svieti kontrolka ABS. Pri prerušovanom brzdení systém vydáva špecifický zvuk a vodič cíti, akoby pedál vibroval, alebo vytláčal jeho nohu od podlahy. Pri tomto sa niektorí menej skúsení vodiči zvyknú zľaknúť a automaticky pustia pedál.
Pri poruche systému ABS svieti ABS kontrolka na prístrojovej doske aj vtedy, keď nebrzdíte. V prípade, ak vám táto kontrolka zasvieti, treba auto odviezť do autoservisu. Tam sa o diagnostiku auta a nápravu systému postarajú profesionáli.
Ako funguje systém ABS na motocykloch
Systém ABS je od roku 2016 povinný aj pre motocykle s objemom nad 125 ccm. Ide o nariadenie Európskej únie, ktorého cieľom je vyššia bezpečnosť motorkárov. Pri jazde na motorke nemá totiž motorkár bežne možnosť len tak dupnúť na brzdu, pretože by sa hneď dostal do šmyku a stratil kontrolu nad riadením. V tomto prípade systém ABS umožňuje bezpečné a efektívne brzdenie bez straty kontroly, znižuje brzdnú dráhu a berie do úvahy aj náklon motocykla.
Podľa výskumu o systéme ABS boli motocykle s ABS omnoho menej častými účastníkmi smrteľných dopravných nehôd.
Rozdiely medzi ABS v aute a na motocykle
Princíp fungovania ABS systému na motocykloch je podobný tomu v autách, no v druhom prípade ide o komplexnejší brzdiaci proces. Keď sa zablokuje koleso na aute, vodič stráca nad riadením kontrolu a ide do šmyku. Avšak keď sa zablokuje koleso na motocykle, vodič stráca celkový balans a motocykel padá. Cieľom ABS systému je v tomto prípade udržať vodiča na motocykle. Okrem toho má väčšina motocyklov oddelený predný a zadný brzdiaci systém a ABS v tomto prípade pomáha balansovať oba.
Ako funguje ABS systém na elektrických bicykloch
Vedeli ste o tom, že systém ABS je dostupný už aj na elektrických bicykloch? Postarali sa o to firmy Bosch a Blubrake/Shimano, ktoré predstavili ABS pre elektrické bicykle. Systém ABS tu funguje na princípe senzorov sledujúcich pohyb oboch kolies. Keď systém vyhodnotí, že predné koleso spomalilo oproti zadnému kolesu omnoho viac, ABS uvoľní brzdný tlak na rotor predného kotúča a znemožní plné stlačenie prednej brzdy. Výsledkom toho je, že ak sa dostane bicykel do šmyku a cyklista prudko stlačí prednú brzdu, ABS zabráni blokácii, zdvihnutiu zadného kolesa a následnému prevráteniu cyklistu.
V súčasnosti však nie je systém ABS na elektrických bicykloch ešte vyšperkovaný. ABS by mohol byť totiž zodpovedný za predĺženie brzdnej dráhy. Celý systém totiž ešte pridáva na už aj tak dosť veľkej hmotnosti bicykla.
Rozšírenie ABS systému
Aby mohol systém regulovať rýchlosť otáčania jednotlivých kolies a ďalej s nimi pracovať, potrebuje okrem rýchlosti vedieť aj ďalšie údaje. K rozšíreniu ABS systému patrí napríklad ESP systém alebo ASR systém, ktoré zastrešujú elektronickú stabilizáciu a protišmyk.
Elektronické systémy v aute verzus človek – kto vyhráva?
Niektorí vodiči si elektronických „pomocníkov“ vo svojom aute nevedia vynachváliť a sú spokojní s ďalšími bezpečnostnými technológiami v aute. Avšak niektorí vodiči, pre ktorých je pôžitok z jazdy tým najväčším potešením, sa ich stále trochu stránia. Stoja si za tým, že človek je stále za volantom lepší než akákoľvek elektronika.
Elektronické systémy a rôzne vychytávky do auta majú však veľkú radu výhod, a to nielen u menej skúsených vodičov. Elektronika v aute dokáže ovládať viacero funkcií naraz, čo človek jednoducho v danom momente nedokáže. Vodič by počas jazdy pravdepodobne len ťažko odpozoroval každé koleso jednotlivo a nedokáže ich separátne brzdiť či rozdeliť svoju silu na jednotlivé kolesá. V niektorých momentoch dokážu tieto pomocné systémy počas vypätej situácie na ceste aj zachrániť život, alebo vás aspoň ušetriť od riešenia poistnej udalosti.
Ako to vnímate vy? Ste fanúšikom automatických systémov v autách, alebo by ste si najradšej celú svoju jazdu manažovali sami? Podeľte sa s nami o váš názor.