Pokiaľ stojíte na križovatke a naskočí vám zelená, mnohí vodiči nedajú dopustiť na poriadny odpich. Predstavte si situáciu, že po zašliapnutí plynového pedála by auto namiesto frajerského odpichu ostalo prešmykovať na mieste. Tejto neželanej a častokrát i nebezpečnej situácii zabraňuje elektronický asistent ASR systém.
Čo je ASR systém v aute
ASR systém (skratka z angl. Anti-Slip Regulation) je systém regulácie prešmykovania hnacích kolies. Tento protipreklzový systém ste mohli zachytiť aj pod označením TSC systém (z angl. Traction Control System), čiže systém kontroly trakcie.
Ide o špeciálne zariadenie namontované v hnacej sústave, ktoré zabraňuje prešmykovaniu hnacích kolies pri zrýchľovaní vozidla a počas jazdy. Je rozšírením systému ABS, teda pomocníka pri rýchlom a účinnom brzdení vozidla. ASR systém však pracuje presne opačne – jeho úlohou je uviesť vozidlo do pohybu a nie ho zabrzdiť. Zároveň zamedzuje pretáčaniu kolies, čím zaisťuje jazdnú stabilitu a ovládateľnosť auta pri zrýchlení.
História systému ASR v aute
Pokiaľ sa chcete ohliadnuť za históriou systému ASR v aute, budete sa musieť pozrieť až do 30-tych rokov minulého storočia. Začiatkom 30-tych rokov vyvinulo Porsche rozdielny šmykový diferenciál, ktorý umožňoval na vyrovnanie trakcie auta jednému kolesu o čosi rýchlejšie otáčanie ako ostatným. Medzi prvými značkami, ktoré začali v 80-tych rokoch používať ASR systém vo väčšom merítku, boli aj automobiloví velikáni, ako napríklad značka BMW či model Saab 9000. Neoddeliteľnou súčasťou vozidiel sa systém stal však až od roku 1992, keď dôležitosť jeho použitia podčiarkol legendárny Chevrolet Corvette.
Ako funguje ASR systém v aute
ASR systém v aute pomáha vodičovi pri rozjazde na klzkých a mokrých povrchoch. Vďaka nemu na nich totiž nestratí priľnavosť a kolesá nezačnú na mieste prešmykovať. Pokiaľ je pri stlačení pedála prenášajúci sa krútiaci moment vyšší, ako je koleso auta schopné na vozovku preniesť, nebodaj je povrch vozovky šmykľavý, koleso začne automaticky prešmykovať. Takéto prešmykovanie môže byť mimoriadne nebezpečné najmä v prípade, keď vodičovi začnú prešmykovať kolesá iba na jednej strane auta a to následne začne zabáčať neželaným smerom. Presne takejto situácii ASR systém zamedzuje.
Ako funguje ASR systém? V krízových situáciách zníži krútiaci moment prenášaný na prešmykujúce kolesá, vďaka čomu vozidlo opäť získa stabilitu na vozovke. Krútiaci moment pritom znižuje pribrzdením prešmykujúceho kolesa alebo zásahom do riadiacej jednotky.
Senzory ASR sú umiestnené na kolesách a sledujú ich otáčky. Systém funguje automaticky – riadiaca jednotka zasiahne v okamihu, kedy vyhodnotí rýchlejšie pretáčanie kolesa než je rýchlosť vozidla. Tieto údaje pritom zbiera zo snímača ABS a porovnáva ich s hnacou a nepoháňanou nápravou. Pokiaľ vlastníte jeden z modernejších ASR systémov, tak tie dokážu rozdeliť krútiaci moment kolesa hnacej nápravy nachádzajúcom sa na klzkom povrchu a druhom na suchom povrchu.
ASR systém proti šmyku
Dôležitosť ASR v aute ocenia vodiči v zime pri rozbiehaní auta do kopca, najmä ak je vozovka neupravená. Vďaka tejto vychytávke tak môžete jazdiť bezpečnejšie aj na ľade či snehu. ASR systém pomáha aj pri vzniku nedotáčavého šmyku v zákrute pri prednom náhone. V tejto situácii vodič obvykle prudko uberie plyn, čím sa šmyk mení na pretáčavý.
Kontrolka ASR v aute
Pokiaľ vaše vozidlo disponuje systémom ASR, nájdete na prístrojovej doske jeho kontrolku. Tá je niekedy spoločná s kontrolkou ESP. Ak je totiž vaše vozidlo vybavené ESP systémom, je automaticky vybavené ASR systémom. Naopak to však nemusí platiť. Po naštartovaní by sa mala kontrolka na chvíľu rozsvietiť a následne zhasnúť. Pokiaľ bude kontrolka svietiť sústavne, poukazuje na nefunkčnosť ASR systému.
Kedy vypnúť ASR systém
ASR systém však taktiež nie je všemocný a niekedy jediná možnosť, ako sa vyhrabať z hlbokého snehu, je deaktivovať systém a nechať koleso prehrabať sa na asfalt. Systém vypnete vypínačom ESP nachádzajúcim sa na prístrojovej doske vášho auta, alebo sa k nemu preklikáte na LED obrazovke.
Elektronické vychytávky do auta - áno či nie?
S rastúcim technickým pokrokom rastie aj miera využívania elektroniky v autách. Tá sa stáva čoraz nápomocnejšou a sofistikovanejšou, vďaka čomu je pre vodiča jazda jednoduchšia a bezpečnejšia. Nie všetci vodiči však holdujú elektronickým asistentom a aj v dnešných časoch sa niektorí radšej spoliehajú na svoju pevnú ruku, bystrý zrak a rýchle reflexy. Ak ste však fanúšikom elektronických vychytávok v aute, určite vás zaujme jeden z našich ďalších článkov o povinných bezpečnostných technológiách v európskych autách od roku 2022.