Stalo sa vám niekedy, že sa vám počas jazdy začal triasť volant na aute? Trasenie volantu pri jazde i brzdení je problém, s ktorým sa stretávajú majitelia starých aj nových áut. Vibrácie na volante sú nielen nepríjemné, ale môžu byť aj nebezpečné a poukazovať na závažnejší problém v útrobách vozidla. V článku rozoberieme najčastejšie príčiny trasenia volantu a možnosť ich riešenia či predchádzania.
Prečo vzniká trasenie volantu pri jazde
Občas sa počas jazdy stane, že sa začne triasť volant. Tieto vibrácie na volante vodičov často vyvádzajú z miery. Ak by toto niekedy nastalo aj vo vašom aute, treba začať pátrať po príčine. Trasenie volantu pri jazde ich však môže mať viacero. Niektoré z nich sa dajú odhaliť aj odstrániť pomerne jednoducho, niekedy však treba ich „vinníka“ chvíľu hľadať a do tejto pátracej akcie zapojiť aj odborníkov.
Trasenie volantu pri vysokej rýchlosti dokáže byť skutočne znepokojujúce pre väčšinu vodičov. Okrem toho sa však volant môže triasť aj pri brzdení a existujú aj prípady trasenia volantu pri nízkej rýchlosti. V nasledujúcich riadkoch popíšeme najčastejšie príčiny trasenia volantom.
Poškodenie disku alebo pneumatiky ako príčina trasenia volantu pri jazde
Trasenie volantu pri určitej rýchlosti môže byť zapríčinené poškodeným alebo aj zle vyváženým diskom. Krivý alebo poškodený disk je často výsledkom nepekného stretu kolesa s výmoľom alebo obrubníkom a je častou príčinou trasenia volantu v rýchlosti 100 km/h alebo 120 km/h napríklad na diaľnici. Ak ste teda nedávno zaznamenali takýto incident a pociťujete vibrácie na volante, odporúčame vám zájsť do servisu a nechať skontrolovať dané koleso.
Niekedy môže byť problémom aj nesprávne uskladnenie sezónneho prezutia, či nevhodné zaobchádzanie s diskami na kolesách. Silný náraz alebo pád im určite neprospeje, rovnako ako nesprávne dotiahnutie skrutiek na diskoch alebo nevhodná manipulácia. Krivosť či poškodenie pritom nemusia byť viditeľné voľným okom. Poškodený a krivý disk je potrebné vymeniť, v lepšom prípade môže ísť iba o zle vyvážený disk, čo je ľahko vyriešiteľné v pneuservise. Poškodená môže byť aj pneumatika. Zistiť, či je problémom naozaj poškodené koleso sa dá aj tak, že vymeníte predné a zadné kolesá. Ak trasenie zmizne alebo sa zmení jeho charakter, je to jasné. Pozor však na to, aby ste kolesá vymieňali v súlade so stanovenými smermi otáčania pneumatík.
Ďalší vinník trasenia volantu pri vyššej rýchlosti: Poškodené časti podvozku auta
Nepríjemné trasenie volantu pri nízkej aj vyššej rýchlosti môže spôsobovať aj poškodenie podvozku auta. Ak ste ako príčinu trasenia vylúčili kolesá, na rade je kontrola tlmičov, ramien, čapov, nábojov kolies, vymedzovacích krúžkov, silentblokov a ďalších častí. Príčin môže byť mnoho, takže ak v tomto obore nie ste doma, obráťte sa na špecializovaný servis, v ktorom vám automechanici určite pomôžu. Tak či tak bude zrejme nevyhnutná výmena poškodených alebo opotrebovaných častí.
To, koľko financií budete musieť do opravy investovať závisí predovšetkým na tom, ktorá časť, alebo časti podvozku, si budú vyžadovať výmenu. Servis by ste mali navštíviť čo najskôr, ide predsa nielen o pohodlie pri šoférovaní, ale najmä o bezpečnosť.
Zle vyvážené kolesá ako príčina vibrácií na volante
Pri každej výmene pneumatík by mali byť následne aj správne vyvážené kolesá a skontrolovaná geometria kolies. Ich nesprávne vyváženie spôsobuje okrem už spomínaného trasenia volantu aj nerovnomerné opotrebovanie pneumatík auta.
Trasenie volantu pri brzdení
Trasenie volantu pri brzdení vodičovi indikuje, že sa treba zamerať na brzdový systém. Najčastejšie sú za tým brzdové kotúče alebo platničky, čo je v podstate dobrá správa, pretože ich výmena nie je náročná. Samozrejme, cena závisí od značky auta a kotúčov či platničiek, ale tento problém vás väčšinou finančne nezruinuje.
TIP: Funkčnosť brzdového systému nechajte preveriť aspoň raz ročne v servise.
Trasenie najčastejšie spôsobujú zvlnené kotúče alebo opotrebované platničky. Pri zvlnených kotúčoch ide o stav, kedy má brzdový kotúč rozdielnu šírku po dĺžke svojho obvodu, či je inak zdeformovaný najmä vplyvom častého prehrievania bŕzd. Dôsledkom toho sa pri styku s platničkami brzdy rozvibrujú a tieto vibrácie sa následne prenášajú na volant. Zvlnené kotúče spoznáte podľa špecifickej vibrácie na volante a modrofialových miest na povrchu kotúča, opotrebované platničky sprevádza zas hlučnosť. V každom prípade sa pri oprave odporúča výmena oboch komponentov, teda platničiek aj kotúčov. Pri osádzaní nových kotúčov dbajte na dôkladné očistenie všetkých dosadzovacích plôch. Odstráňte olejové zvyšky a prach pomocou sprejového čističa bŕzd bez obsahu acetónu.
Trasenie volantu pri brzdení môže vznikať aj v dôsledku nerovnomernosti pozdĺžnej a zvislej osi s nábojom kolesa, na ktorý je brzdový kotúč namontovaný. V tomto prípade však môžete trasenie pocítiť aj počas stláčania brzdového pedála.
Vibrácie na volante upozorňujúce na vybočenie z jazdného pruhu
Ďalšou príčinou trasenia volantu môže byť jednoducho iba to, že máte vo svojom aute zapnutý asistent udržania auta v pruhu a bez smerovky predbiehate auto idúce pred vami. V tom prípade budete pri vybočení z vášho jazdného pruhu cítiť jemné chvenie volantu, ktoré vás bude na nečakané vybočenie upozorňovať.