Mnohým dlhoročným vodičom, najmä tým so starším autom, sa už aspoň raz stalo, že sa im nepodarilo naštartovať. Jednou z najčastejších príčin nenaštartovania môže byť vybitá autobatéria. Viete, ako prebieha nabíjanie autobatérie v aute a ktorý typ nabíjania je najvhodnejší v rôznych situáciách? V článku si rozoberieme, ako správne nabiť autobatériu pomocou nabíjacích káblov, udržiavacej nabíjačky a solárneho panela.
Autobatéria: Čo ovplyvňuje jej životnosť
Každý, kto kupuje autobatériu, od nej očakáva čo najlepší výkon a najdlhšiu životnosť. Mnohí si však myslia, že základom je kúpiť najsilnejšiu batériu. Nie je to však vždy pravda. V prvom rade by ste si mali vybrať autobatériu odporúčanú výrobcom pre daný typ vozidla. Ak by ste si zvolili príliš silnú batériu, alternátor by nemusel stačiť na jej dobitie na požadovanú úroveň. V prípade slabšej batérie otvárate zas dvere rôznym problémom.
Životnosť batérie je štandardne 3 - 6 rokov, pričom je možné ju predĺžiť najmä vhodným spôsobom jazdy. Okrem precízneho výberu môže dané faktory ovplyvniť aj samotný vodič svojím správaním na cestách. Životnosť autobatérie najviac ovplyvňujú tieto faktory v moci vodiča:
- jazdená vzdialenosť
- vek vozidla
- typ motora
- elektronika nachádzajúca sa v aute
Jazdená vzdialenosť
Najhoršie sú pre zachovanie životnosti autobatérie krátke jazdy. Pri štartovaní motora a používaní elektroniky a rôznych vychytávok do auta sa batéria vybíja, no počas jazdy sa zase dobíja na svoju normalizovanú hodnotu. Čím sú teda jazdy kratšie, o to menej sa batéria stihne dobiť. Z toho vyplýva, že pokiaľ jazdíte denne iba 10 minút, batéria sa postupne vybíja bez možnosti spätného dobitia, čím postupne klesá aj jej životnosť. Neprospievajú jej ani zápchy. Občas by ste preto svojho štvorkolesového tátoša mali prevetrať aj na dlhšie vzdialenosti, aby vás jedného dňa nenechal v štichu.
TIP: Na to, aby ste vyrovnali energiu spotrebovanú pri štarte by ste mali jazdiť cca 20 minút pri bežnej rýchlosti.
Vek vozidla
Čím máte modernejšie auto, tým je dôležitejšie kontrolovať stav batérie. Okrem množstva elektroniky totiž poháňa aj posilňovač riadenia a ďalšiu doplnkovú elektroniku. Nová batéria totiž nemusí nevyhnutne znamenať dlhšiu výdrž. Tá závisí od nominálneho napätia a jeho udržiavania. V prípade nesprávnej údržby a častého preťažovania sa môže jej technický stav dramaticky zhoršiť. Staršia batéria zas stráca schopnosť držať dostatočný náboj.
Typ motora
Naftový motor viac zaťažuje autobatériu pri štarte ako benzínový. Výrazne sa to môže prejaviť najmä pri studených zimných štartoch.
Elektronika v aute
Moderný komfortný vodič má rád v aute zapnutú rôznu elektroniku, napríklad klimatizáciu, kúrenie alebo autorádio. Aj táto elektronika do značnej miery ovplyvňuje rýchle vybíjanie autobatérie. Pri vypnutom motore vypínajte aj rôzne externé spotrebiče, ako napríklad USB porty, osvetlenie kabíny a ďalšie spotrebiče, ktoré máte pripojené k svojmu autu.
Najčastejšie okolnosti, ktoré zapríčiňujú vybitie autobatérie a ako im predísť
Napriek tomu, že sa autobatéria pri chode motora dobíja, občas sa môže stať, že sa vybije a vy potom vaše auto už nenaštartujete. Je to zväčša kvôli spôsobu jazdy, pri ktorom akumulátor spotrebuje viac energie, ako sa počas jazdy nabije. V nasledujúcich riadkoch vám ponúkame najčastejšie okolnosti, ktoré majú na svedomí vybitie autobatérie:
- autobatérii končí životnosť – staršia autobatéria už nepodáva stopercentný výkon a na konci svojej životnosti môže byť jej kapacita na naštartovanie už nedostatočná
- jazda na krátke vzdialenosti – ide najčastejšie o maximálne 10 minútovú jazdu po meste
- nestláčanie spojky počas štartovania – počas štartovania nestačí mať iba zapnutý neutrál, pretože štartér musí prekonávať zbytočný odpor a zvyšovať odber z akumulátora
- rozsvietené svetlá – občas sa môže stať, najmä pri starších modeloch áut bez automatickej kontroly, že vodič zabudne vypnúť svetlá
- používanie nadbytku elektronických spotrebičov – napríklad pripojenie do navigácie, vyhrievanie sedačiek, cestovné kávovary atď.
- parkovanie na extrémnom slnku, ktoré nadmerne zahrieva autobatériu cez kapotu
- zimná sezóna – autobatériu v zime si bližšie rozoberieme na konci článku
Každý skúsený vodič vie, že ak autobatéria zlyhá jeden alebo dvakrát počas svojej životnosti, nemusí hneď bežať kúpiť novú. Je možné ju jednoducho dobiť autonabíjačkou. Preventívne dobíjanie autobatérie odporúčame robiť vždy po prvom zlyhaní a v prípade sviatočných vodičov každý mesiac.
Čo nerobiť pri vybitej autobatérii
V motoristickej praxi sa stretnete aj so zopár vecami, ktoré by ste určite nemali pri vybitej autobatérii skúšať:
- vaše vozidlo neroztláčajte a neťahajte na lane, ako tomu bolo zvykom kedysi; tento spôsob štartovania môže poškodiť motor alebo katalyzátor
- v prípade zamrznutia autobatérie ju najprv rozmrazte a až potom nabíjajte, inak by mohla vybuchnúť
- nenakláňajte sa nad dobíjanou batériou, pretože sa vystavujete riziku poleptania kyselinou
- nefajčite v blízkosti akumulátora ani pri ňom nemanipulujte s otvoreným ohňom – hrozí výbuch
Ak nemáte možnosť bezpečného dobitia autobatérie, zavolajte si na pomoc autoservis alebo asistenčnú službu.
Najlepším riešením je predchádzanie vybitiu autobatérie
Za žiadnych okolností neignorujte varovné znamenia, ako napríklad rozsvietenú kontrolku v aute alebo zhoršené štartovanie. Nezvyčajne dlhý štart je jasným znamením, že čosi nie je v poriadku. Toto môžu byť jedny z prvých varovných signálov, že s vašou autobatériou niečo nie je v poriadku.
Najlepšie urobíte, ak budete autobatériu pravidelne kontrolovať. Súčasné akumulátory sú síce bezúdržbové, a preto nemusíte kontrolovať hustotu elektrolytu alebo do nich nalievať destilovanú vodu, avšak občasná kontrola určite nezaškodí. Batériu môžete skontrolovať napríklad pri dolievaní vody do ostrekovača, kedy sa uistíte, že spojenie s pólmi je dostatočne pevné. Problém s elektronickými systémami musí riešiť servis.
Rady, ako predchádzať vybitiu autobatérie:
- jazdite (aspoň občas) so svojím autom aj na dlhšie vzdialenosti, napríklad po diaľnici na Slovensku, kedy bude mať batéria možnosť spätného dobitia; presný čas sa odhadnúť nedá, avšak odporúča sa jazdiť aspoň 30 minút
- ak viete, že bude vaše vozidlo dlhšie odparkované bez možnosti dobitia batérie, odpojte batériu od elektroinštalácie
- na jeseň skontrolujte stav autobatérie, poprípade navštívte autoservis
- s autom je potrebné pravidelne jazdiť, pretože akumulátoru prospieva pravidelné zaťažovanie
Ďalšou dobrou radou je mať vždy pripravené aj štartovacie káble, ktoré vám pomôžu najmä v prípade nečakaného vybitia batérie.
Správne nabíjanie autobatérie v aute
V nasledujúcich riadkoch zhrnieme rôzne spôsoby nabíjania autobatérie v aute. Najpoužívanejším spôsobom nabíjania autobatérie v aute je nabíjanie v domácom prostredí pomocou nabíjačky. Ako dlho trvá nabíjanie autobatérie bez odpojenia? Obvykle je to okolo 6 hodín, avšak závisí to najmä od stavu autobatérie. V stave núdze môžete využiť zas nabíjanie autobatérie pomocou štartovacích káblov. Autobatériu dobijete aj pomocou solárnych panelov, udržiavacou nabíjačkou či cez zapaľovač.
Štartovacie káble a správne nabíjanie autobatérie bez odpojenia
Vybitá autobatéria spôsobí nefunkčnosť celého vozidla. Na jeho naštartovanie budete potrebovať špeciálne štartovacie káble. Vaše auto naštartujete pomocou iného naštartovaného vozidla. Štartovacie káble doň jednoducho pripojíte a môže začať nabíjanie autobatérie bez odpojenia. Pripájate pritom vždy rovnaké znamienka k sebe, teda plus (+) k plusu (+) a mínus (-) k mínusu (-):
- červeným káblom spojte kladný pól vybitého akumulátora a auta, od ktorého beriete energiu
- mínusovú svorku čierneho kábla zapojte na záporný pól vozidla, z ktorého beriete prúd, a pripojte na mínus vášho auta, pričom je dôležité, aby sa počas tohto úkonu dané vozidlá nedotýkali
Po zapojení sa ho pokúste naštartovať. Štartovanie by sa malo podariť do 15 sekúnd. Po naštartovaní, kvôli rôznemu prúdovému zaťaženiu, vozidlá čo najrýchlejšie odpojte. Pri odpájaní treba však tiež dodržiavať predpísaný postup:
- odpojte čierny koniec kábla z batérie vášho vozidla
- odpojte čierny koniec kábla od batérie pomocného vozidla
- odpojte červený koniec kábla od batérie pomocného vozidla
- odpojte červený koniec kábla od pôvodne vybitej batérie
Následne jazdite aspoň 30 minút bez zastavenia.
TIP: Pri kúpe štartovacích káblov je dôležitá ich kvalita, prierez a svorky, ktoré dokážu obopnúť svorky akumulátora. Dôležitá je aj hrúbka káblov.
Správne nabíjanie autobatérie v aute so štart stop systémom
Pokiaľ vlastníte auto so štart stop systémom, správne nabíjanie autobatérie v aute bude vyzerať trochu inak. Druhý koniec čierneho kábla namiesto záporného pólu vybitej batérie pripevnite na blok motora auta s vybitou batériou alebo iný kovový diel s ním spojený a pokračujte rovnako, ako v prípade vozidla bez štart stop systému.
Nabíjanie autobatérie solárnym panelom
Ako ekologická externá nabíjačka môže slúžiť aj prenosný solárny panel. Ten využíva ekologický obnoviteľný zdroj energie, a to slnko. Takáto prenosná solárna nabíjačka taktiež dokáže plnohodnotne nabiť akumulátor v aute. Nabíjanie autobatérie solárnym panelom je ideálne najmä v prípade, ak máte akumulátor plne vybitý a nemáte žiadny prístup k ostatným zdrojom elektrickej energie.
Udržiavacia nabíjačka: Pomocník nielen pre sviatočných vodičov
Pre vodičov, ktorí potrebujú svoje auto iba občas, ktorí jazdia najmä po meste alebo majú svoje vozidlo dlhodobo odstavené, je skvelým pomocníkom udržiavacia nabíjačka. Tá udržiava autobatériu v kondícii aj v čase, keď vozidlo stojí alebo nemá možnosť ju kvalitne dobíjať samo. Jednoducho ju pomocou svoriek pripojíte na autobatériu. Udržiavacia nabíjačka následne nabíja autobatériu podľa jej stavu a potreby.
Nabíjanie autobatérie cez zapaľovač
Zapaľovač v aute už dávno neslúži iba na cigarety. Dnes je totiž moderné aj nabíjanie autobatérie cez zapaľovač. Špeciálnu nabíjačku pripojíte do 12 V zásuvky automobilového zapaľovača.
Vybitá autobatéria v zime: Správne nabíjanie autobatérie v aute počas mrazov
Mnohí vodiči sa domnievajú, že autobatéria najviac trpí počas zimy. V skutočnosti sa však v období mrazov iba ukážu komplikácie, ktoré počas príjemnejších teplôt driemali pod kapotou. A potom v zime, kedy je potrebné roztočiť studený motor, môže mať auto problém s naštartovaním. V chladných mesiacoch je totiž vnútorný odpor motora pri štartovaní oveľa väčší ako počas tých teplých. Chemické procesy v autobatérii sú v zime pomalšie, a preto autobatéria stráca schopnosť dobíjať sa. Štartovanie v mrazoch je pre ňu náročné a ľahko sa stane, že to nezvládne a vybije sa.
TIP: Ak patríte k vodičom, ktorí sa jazde v zime radšej vyhýbajú, odpojte a vyberte autobatériu z auta, aby sa zbytočne nevybíjala. Uložte ju na suché miesto s teplotou do 25 °C a napojte ju na udržiavací prúd.
Rapídny pokles teploty najmenej pocíti nová a plne nabitá autobatéria. Pri starších kusoch môže mať auto problém už počas teplôt okolo nuly. Ich štartovací výkon sa môže znížiť až o niekoľko desiatok percent, pričom platí, že čím nižšia teplota, tým sa viac znižuje štartovací výkon batérie a rastú nároky na naštartovanie motora. Napríklad pri -20 °C funguje aj nová batéria iba na 40 % svojej kapacity.