Je vhodné oboznámiť sa s pokynmi na používanie pneumatík Run Flat. Ich nesprávne používanie môže totiž priniesť viac problémov ako výhod. Prečítajte si, prečo by ste mali používať túto technológiu.


Pneumatiky Run Flat na ceste.
Systém Run Flat dáva istotu na dlhších trasách.


Pneumatika Run Flat – čo to je?

História pneumatík Run Flat sa začala písať ešte pred druhou svetovou vojnou. Dynamický rozvoj tejto technológie nastal počas vojnových bojov, pričom jej ďalšie zdokonaľovanie prebiehalo po nich. V širšom meradle sa toto riešenie používa v osobných automobiloch od konca 80. rokov.

Pneumatiky Run Flat sú dnes už pomerne rozšírené a vodiči si ich veľmi chvália. Väčšina pneumatík tohto typu je po prepichnutí schopná prejsť 80 km rýchlosťou približne 80 km/h (hoci sú k dispozícii aj iné riešenia). Vyrábajú sa na základe troch hlavných technologických riešení, ktoré sú opísané nižšie.

Oplatí sa kúpiť si pneumatiky Run Flat?

Pri zvažovaní kúpy pneumatík Run Flat sa oplatí analyzovať ich výhody a nevýhody.

Výhody

Nevýhody

bezpečnosť (žiadne riziko straty kontroly nad vozidlom po náhlom prepichnutí)

vyššia cena a hmotnosť pneumatiky

nemusíte ihneď vymieňať koleso (napr. na nebezpečnom mieste)

znížený komfort (väčší hluk a slabšie tlmenie nerovností)

nie je potrebné voziť náhradné koleso (viac miesta v kufri)

tuhšie pneumatiky sa rýchlejšie opotrebúvajú

väčšia odolnosť voči mechanickému poškodeniu (napr. po vjazde do výmoľa alebo po náraze do obrubníka)

nie každý pneuservis má podmienky na opravu pneumatík typu Run Flat


niektoré modely sa nedajú opraviť – po prepichnutí sa musia vymeniť


výskyt nesprávnych indikácií snímačov tlaku v pneumatikách

Z uvedenej tabuľky vyplýva, že pneumatiky Run Flat majú viac nevýhod ako výhod. To je však len zdanlivý dojem. Určitou nevýhodou tohto riešenia sú vyššie prevádzkové náklady (cena, rýchlejšie opotrebovanie, náročnejšia montáž). 

Aby systém správne fungoval, je potrebné namontovať aj snímače TPMS, čo predstavuje ďalšie náklady. Hlavnou výhodou je však prakticky nulové riziko strelenia pneumatiky po prepichnutí, a teda vysoká úroveň bezpečnosti. V tejto chvíli si treba položiť otázku: stojí bezpečnosť vodiča a cestujúcich za to?

Pneumatiky typu Run Flat sa montujú predovšetkým na výkonné luxusné vozidlá. Majitelia takýchto vozidiel často cestujú na dlhé vzdialenosti, po rýchlostných cestách a diaľniciach. Je ľahké si predstaviť, čo sa môže stať, keď sa prepichne bežná pneumatika a vozidlo stratí kontrolu napríklad pri rýchlosti 140 km/h. aj napriek tomu len málo vodičov vie, ako reagovať, keď pneumatika počas jazdy praskne.


Klinec zapichnutý do pneumatiky
Pneumatika so systémom Run Flat môže po prepichnutí prejsť až 80 km pri rýchlosti do 80 km/h.


Zásady používania pneumatík Run Flat

1.

Vozidlo vybavené pneumatikami Run Flat musí mať funkčné snímače tlaku v kolesách. Bez ich signalizácie sa nedozvieme, že vznikol problém.

2.

Pneumatiky Run Flat sa môžu používať len na vozidlách, ktoré sú na to určené. Komponenty odpruženia (napr. BMW používa mäkšie nastavenie odpruženia) a asistenčné systémy (ABS a elektronické systémy kontroly stability) sú navrhnuté a kalibrované výlučne na prácu s týmto typom pneumatík. Používanie bežných pneumatík na vozidle určenom pre pneumatiky Run Flat bude mať za následok nepredvídateľné správanie auta pri vysokej rýchlosti.

3.

Pneumatiky Run Flat by mali montovať len profesionálne pneuservisy s príslušným vybavením. Ich montáž na bežnej prezúvačke zvyčajne vedie k poškodeniu bočnice alebo pätky pneumatiky. To môže mať za následok neočakávané sfúknutie gumy vo vysokej rýchlosti, čo môže viesť k nebezpečnej nehode.

4.

.

Predpokladá sa, že na pneumatikách Run Flat možno po prepichnutí pneumatiky prejsť vzdialenosť približne 80 km pri rýchlosti nepresahujúcej 80 km/h. Treba pamätať, že ide o priemerné hodnoty. Nie vždy je možné využiť celý potenciál tejto technológie.

5.

Výrobcovia pneumatík Run Flat neodporúčajú prekračovať maximálny dojazd týchto výrobkov. Za výnimočných okolností však vydržia oveľa viac. Pri nízkych teplotách okolia, keď sa rýchlosť zníži do 50 km/h, sa dojazd týchto pneumatík môže zvýšiť až o 50 % v porovnaní s podmienkami uvádzanými výrobcom.

6.

Niektorí výrobcovia umožňujú opravu prepichnutých pneumatík Run Flat. Treba však pamätať, že opravená pneumatika bude mať v prípade ďalšieho poškodenia o niekoľko kilometrov kratší dojazd.

7.

Ak dôjde k poklesu tlaku, čo najskôr nahustite poškodenú pneumatiku. Tlak po prepichnutí zvyčajne klesá pomaly. Nafúknutie kolesa zníži riziko trvalého poškodenia pneumatiky.

Prejavy prepichnutia pneumatiky Run Flat

Prejavy prepichnutia pneumatiky Run Flat sa mierne líšia od prejavov prepichnutia bežnej pneumatiky. Predovšetkým jeho účinky nie sú tak prudko citeľné a nemusíte pritom okamžite zastaviť. Medzi najdôležitejšie prejavy môžeme zaradiť:

  • zobrazenie správy zo snímačov o poklese tlaku v kolesách,
  • potreba vynaložiť väčšiu silu na otočenie volantu (ak je poškodené predné koleso),
  • mierne ťahanie vozidla na stranu poškodenej pneumatiky,
  • zvýšenie hladiny hluku počas jazdy,
  • vibrácie alebo pocit pretáčania kolies pri rýchlostiach nad 90-100 km/h.

Zimné pneumatiky Run Flat

Mnohí vodiči sa pýtajú, či sú zimné modely Run Flat vhodné na toto náročné obdobie. Štúdie ukazujú, že sú na náročnejšie podmienky prispôsobené rovnako dobre ako bežné sezónne pneumatiky. Využívajú totiž rovnaké technologické riešenia ako ich štandardné náprotivky. Jedinou nevýhodou je, že zimné pneumatiky Run Flat majú o niečo tvrdšiu štruktúru, čo môže ovplyvniť pohodlie jazdy. Bezpečnostné parametre však vo všeobecnosti zostávajú nezmenené.

Technológie používané v pneumatikách Run Flat

Pneumatiky Run Flat sa rozdeľujú na tri typy: so zosilnenou konštrukciou, samotesniace a s nosným krúžkom.

Technológia

Popis

Príklady

Zosilnená konštrukcia

V bočných stenách pneumatiky je gumová vložka, ktorá pomáha tlmiť stratu tlaku. Pätka pneumatiky priliehajúca k disku je tiež vystužená. Použité riešenia znamenajú, že náhla strata tlaku bude pre vodiča takmer nepostrehnuteľná. Preto je pre správne fungovanie systému nevyhnutné, aby boli namontované snímače na meranie tlaku.

Samotesniace

Pneumatiky majú vo vnútri dodatočnú tesniacu vrstvu. Keď je pneumatika prepichnutá, otvor sa utesní, aby sa stabilizovala správna úroveň tlaku. Tieto verzie sú výrazne ťažšie ako štandardné modely (o 15 až 20 %). Okrem toho sa vyskytli problémy s vyvážením kolies. V dôsledku toho táto technológia nenašla širšie uplatnenie.

  • Dureseal (pre nákladné vozidlá)
  • Continental ContiSeal
  • Kleber Protectis
  • Pirelli SWS (Safety Wheel System)

Nosný krúžok

Technológia, ktorá využíva špeciálny krúžok vo vnútri pneumatiky. V prípade náhlej straty tlaku tento krúžok funguje ako nosič a navyše zabraňuje zosunutiu pneumatiky z disku.

  • Michelin PAX
  • Bridgestone Support Ring (BSR)
  • ContiSupportRing

grafický prierez vnútornej strany prepichnutej pneumatiky

grafický prierez vnútornej strany prepichnutej pneumatiky Runflat
Pneumatiky Run Flat sú vybavené špeciálnymi výstužami, ktoré umožňujú jazdu bez tlaku (foto: Continental).

Jednotlivé technológie sú podrobne opísané nižšie:

DSST – Dunlop Self-Supporting Technology

  • Používa sa od roku 1998.
  • V prípade straty tlaku vzduchu prevezme hmotnosť vozidla patentovaná konštrukcia vystužených bočníc pneumatiky.
  • Zrýchlenie, brzdenie alebo riadenie pri jazde bez vzduchu je prakticky nepostrehnuteľné.
  • Pneumatiky DSST sú vhodné na montáž na štandardné disky, ak je vozidlo vybavené systémom upozornenia na pokles tlaku vzduchu (odporúča sa Dunlop Warnair).
  • Dojazd do 80 km/h pri rýchlosti do 80 km/h.

 EMT – Goodyear Extended Mobility Tire

  • Funguje od roku 1992.
  • V prípade straty tlaku vzduchu sa hmotnosť vozidla prenáša na vystužené bočnice pneumatiky.
  • Je nevyhnutné vybaviť vozidlo systémom monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS).
  • Montáž pneumatík série EMT sa odporúča len na vozidlách, ktorých výrobca schválil túto možnosť ako štandardnú alebo voliteľnú.
  • Oprava pneumatík EMT je však prípustná len v prípade, že k poškodeniu došlo na povrchu behúňa, a nie na bočniciach.
  • Dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h (okrem špeciálnych pneumatík pre Chevrolet Corvette s predĺženým dojazdom).

 HRFS – Hankook RunFlat System

  • Technológia zavedená v roku 2004.
  • Základom systému sú vystužené vložky v bočniciach pneumatiky.
  • Výber pneumatík HRFS je obmedzený na najdrahšie luxusné vozidlá, športové vozidlá a SUV-y.
  • Dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h.

PAX – Michelin

  • Toto riešenie sa používa od roku 1999.
  • Ako podpera slúži ľahká plastová vložka na disku, ktorá je umiestnená vo vnútri pneumatiky a nesie plnú záťaž v prípade zníženia tlaku. Špeciálna konštrukcia pätky zabraňuje oddeleniu pneumatiky od disku počas jazdy.
  • Kompletné koleso s pneumatikou systému PAX váži v priemere o 17 % viac ako štandardné koleso rovnakej veľkosti. Celková hmotnosť sady kolies PAX je však nižšia ako hmotnosť piatich štandardných kolies (štyri plus rezervné koleso).
  • V porovnaní s pneumatikami s tuhšími bočnicami si pneumatiky radu PAX zachovávajú plný komfort tlmenia počas jazdy, takže nezaťažujú zavesenie a disky kolies. Jazdné vlastnosti počas jazdy bez vzduchu sú však horšie.
  • Pneumatiky PAX si vyžadujú špeciálne disky.
  • Systém PAX poskytuje dojazd do 200 km pri rýchlosti do 88 km/h.
  • Prvými vozidlami štandardne vybavenými systémom PAX na európskom trhu boli Renault Scenic (od februára 2002), Audi A8 (od decembra 2002), Rolls-Royce Phantom (od januára 2003) a Audi A4 (od septembra 2004).
  • Dnes už spoločnosť Michelin toto riešenie nepoužíva kvôli vysokým nákladom, ale na trhu s ojazdenými autami možno nájsť vozidlá s týmito pneumatikami.

RFT – Bridgestone Run Flat Tyre

  • Technológia používaná od roku 1987.
  • Základom konštrukcie sú vystužené bočnice pneumatiky.
  • Prvá generácia RFT zahŕňa pneumatiky vyrobené v rokoch 1987 až 2004. Najdôležitejším prvkom druhej generácie (od roku 2005) je vylepšená konštrukcia bočníc, ktorá umožňuje pohodlnejší prejazd po nerovnostiach. Tretia generácia (od roku 2009) má dodatočne vylepšené chladenie bočníc. Ak sa predpokladá, že rýchlosť nárastu teploty po poklese tlaku v prvej generácii pneumatík RFT bola 100 %, pri druhej generácii klesla na 85 % a pri tretej generácii len na 42 %. Zlepšil sa aj komfort prejazdu po nerovnostiach. Ak sa predpokladá, že tuhosť klasickej pneumatiky je 100 %, potom v RFT I dosahuje 120 %, v RFT II je to 115 % a v RFT III len 105 %.
  • Spoločnosť Bridgestone odporúča používať pneumatiky RFT spolu s diskami EH2. Dajú sa namontovať aj na štandardné disky.
  • Núdzová oprava pneumatiky RFT v prípade prepichnutia povrchu behúňa je povolená, no mala by sa vymeniť čo najskôr za novú.
  • Vozidlo s pneumatikami RFT by malo byť vybavené systémom monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS).
  • Maximálny dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h.

 RSC – BMW Runflat System Component

  • Používa sa od roku 1999.
  • Nie sú to len pneumatiky, ale celý systém, ktorý umožňuje jazdu bez tlaku: pozostáva z pneumatík s vystuženými bočnicami (napr. Michelin ZP), diskov EH2 s konštrukciou, ktorá zabraňuje oddeleniu pneumatiky od pätky pri nedostatku tlaku, a systému monitorovania tlaku v pneumatikách.
  • Maximálny dojazd do 150 km pri rýchlosti do 80 km/h.

SSRF – Pirelli Self-Supporting Run Flat

  • Spoločnosť Pirelli vyvinula svoj výskumný program v spolupráci so značkou Goodyear.
  • Systém SSRF je založený na vystužených bočných stenách pneumatík.
  • Odporúča sa, aby sa pneumatiky SSRF montovali na disky EH2, hoci sa môžu montovať aj na štandardné disky. Vozidlo musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu (TPMS).
  • Prvým modelom, ktorý bol vybavený systémom umožňujúcim jazdu bez tlaku, boli 17-palcové pneumatiky Scorpion BK navrhnuté špeciálne pre luxusné terénne Lamborghini LM-002, vyrábané od roku 1986.
  • Prepichnutá pneumatika SSRF by sa mala vymeniť za novú; výrobca neumožňuje jej opravu.
  • Maximálny dojazd do 80 km/h pri rýchlosti do 80 km/h.

 SSR – Continental Self-Supporting Runflat

  • Táto technológia využíva vystužené bočnice pneumatík.
  • Pneumatiky SSR sú vhodné na montáž na väčšinu štandardných diskov. Vozidlo však musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu so snímačmi namontovanými na diskoch.
  • Pneumatiky SSR nie je možné po jazde bez vzduchu opraviť.
  • Maximálny dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h.

 TRF – Toyo Run Flat

  • Pevné vložky v bočniciach pneumatiky prenášajú zaťaženie v prípade straty tlaku vzduchu.
  • Špeciálna konštrukcia pätky zabraňuje zosunutiu pneumatiky z disku.
  • Dodatočná kordová vrstva na bokoch je odolná voči vysokej teplote.
  • TRF vyžaduje systém monitorovania tlaku v pneumatikách.
  • Dojazd do 80 km pri rýchlosti do 88 km/h.

 XRP – Kumho eXtended Run-Flat Performance

  • Toto riešenie funguje od apríla 2006.
  • Systém využíva vystužené bočnice pneumatík.
  • Jedinečná konštrukcia pätky zabraňuje zosunutiu pneumatiky z disku.
  • Špeciálna gumová zmes má zvýšenú odolnosť voči vysokým teplotám.
  • Pneumatiky XRP možno použiť na akomkoľvek osobnom vozidle.
  • Aby systém správne fungoval, sú na diskoch kolies pripevnené snímače tlaku vzduchu a teploty.
  • Dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h.

 ZP – Michelin Zero Pressure

  • Riešenie používané od roku 1995.
  • Keď tlak vzduchu klesne, pneumatika sa oprie o vystužené boky.
  • Pneumatiky ZP sa môžu používať len na vozidlách, ktoré boli navrhnuté na používanie s pneumatikami Run Flat a sú vybavené diskami určenými pre ZP. Modely Primacy HP, Pilot Sport a Pilot Alpin sa vyrábajú s použitím tohto systému.
  • Ak je poškodená viac ako jedna pneumatika, odporúča sa prerušiť jazdu.
  • Výrobca nepovoľuje opravy pneumatiky po jazde bez vzduchu.
  • Dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h. Pneumatiky s dodatočným označením "SR" majú dojazd do 112 km.

 ZPS – Yokohama Zero Pressure System

  • Ide o relatívne novú technológiu, ktorá sa používa od roku 2009 v modeli ADVAN Sport.
  • Systém využíva vystužené bočnice pneumatík vyrobené z kompozitného materiálu, ktorý obmedzuje nárast teploty.
  • Vrstva špeciálnej výplne medzi výstužou a pätkou zvyšuje pohodlie jazdy za bežných podmienok. Dáva tiež istotu, že pneumatika sedí na disku aj pri jazde bez tlaku.
  • Šesťuholníkový tvar prierezu drôteného rámu zabraňuje zosunutiu pätky z disku.
  • Snímače tlaku vzduchu ("G sensor" Vehicle Behaviour Detection System) umiestnené v kolesách.
  • Dojazd do 80 km pri rýchlosti do 80 km/h.

RunForward – Pirelli

  • Riešenie zavedené v roku 2023.
  • Po prepichnutí pneumatiky sa jej hmotnosť prenáša na vystužené bočnice.
  • Dojazd do 40 km/h pri rýchlosti do 80 km/h.
  • Systém kombinuje vlastnosti tradičných cestných pneumatík a verzií Run Flat.
  • Pneumatika zaručuje nižšiu hlučnosť ako bežné verzie Run Flat.
  • Technológia je dostupná zatiaľ len v modeli P ZERO E.

označenie Run Flat na pneumatike Pirelli

Pneumatiky Run Flat majú veľmi dlhú históriu (foto: Pirelli)