História pneumatík Run Flat
Predvojnové začiatky
1934 – rok, kedy značka Goodyear zaviedla technológiu LifeGuard. Išlo v nej o umiestnenie dodatočnej nylonovej duše do pneumatiky. V prípade prasknutej alebo prepichnutej pneumatiky by mohla na krátky čas niesť celý náklad. Tento systém zabránil náhlym poklesom tlaku vzduchu, ale neumožnil vozidlu dostať sa ďaleko. Z dodatočnej duše sa postupne uvoľňoval vzduch, čo poskytovalo dostatok času na nájdenie bezpečného miesta na výmenu kolesa.
Vojna ako motor pokroku
1941 – Ministerstvo obrany USA vyhlasuje súťaž pre amerických výrobcov na vývoj pneumatiky, ktorá by bola schopná pokračovať v jazde aj po prepichnutí na vzdialenosť 75 míľ (120 km). Predchádzajúce riešenia, ktoré predstavili francúzske a nemecké značky – modely, ktoré boli vyplnené gumovou penou – fungovali dobre počas bojov, keď vozidlo neprekonávalo také dlhé vzdialenosti a väčšinu času trávilo na bojisku. Bohužiaľ, už po niekoľkých až niekoľkých stovkách kilometrov bežného používania boli zrelé na výmenu. Naproti tomu myšlienka pneumatík s vystuženými bočnicami, ktorá vznikla v Spojenom kráľovstve, umožnila prejsť až 50 míľ (80 km) bez vzduchu.
December 1941– Finále súťaže sa koná na ceste spájajúcej Miami a Tampu (Florida) "Tamiami Trial", ktorá vedie cez močiare Everglades. Výsledky testov neboli veľmi úspešné. Najlepšia pneumatika vydržala len 22 míľ (35 km). Práca konštruktérov však nebola márna. Americká armáda vyvinula prezentované technológie vystuženia bočníc vo vlastnej réžii a nešetrila na ďalšom rozvoji projektu. Maximálny dojazd pneumatík pri nulovom tlaku sa podarilo predĺžiť až na 150 míľ (240 km). Používanie inovatívnych pneumatík v moderných vojenských vozidlách bolo jedným z dôvodov úspechu amerických jednotiek počas operácií v Európe.
Dynamický rozvoj
1955 – spoločnosť Goodyear uvádza na trh pneumatiku s vnútornou plastovou vložkou (Captive Air Shield), ktorá preberá zaťaženie v prípade straty tlaku vzduchu. Poskytuje bezpečný dojazd do 160 km pri jazde rýchlosťou do 80 km/h. Modely radu Double Eagle s voliteľnými vložkami LifeGuard Safety Spare sú o niekoľko rokov neskôr inzerované ako pneumatiky „vybavené zabudovaným rezervným kolesom”.. Popularita tohto riešenia je obmedzená jeho vysokou cenou.
1958 – Chrysler ponúka pneumatiky s vystuženými bočnicami, ktoré vyrába americká spoločnosť Royal a ktoré sú schopné prejsť bez vzduchu krátku vzdialenosť.
1965 – Autá NASCAR sú vybavené systémom pneumatík Lifeguard Racing Shield, ktorý vynašli inžinieri spoločnosti Goodyear. Tento systém sa úspešne používa dodnes.
Október 1973 – rakúska spoločnosť Polyair (v súčasnosti gigant vo výrobe vzduchových vankúšov pre nákladné vozidlá) predstavuje pneumatiku s vystuženými bočnicami, vyrobenú z inovatívneho typu polyuretánu. Tento materiál si zachováva pružnosť gumy, ale vykazuje štyrikrát vyššiu odolnosť proti opotrebovaniu. Návrh pneumatiky Polyair je približne o 30 % ľahší ako tradičná pneumatika a vďaka veľmi vysokej pevnosti zmesi si nevyžaduje dodatočné vystuženie. Navyše sa vyrába lacnejšou metódou tlakového liatia a dokáže prejsť do 100 km bez vzduchu rýchlosťou približne 70 km/h. Model sa zahrieva oveľa pomalšie a nie tak výrazne ako pneumatika vyrobená na báze tradičnej syntetickej gumy, a to vďaka výraznému zníženiu vnútromolekulového trenia novej zmesi. Nevýhodou tohto modelu bola oveľa horšia priľnavosť na mokrej vozovke v porovnaní so štandardnými pneumatikami.
1978 – spoločnosť Goodyear uvádza na trh pneumatiku SST (Self Supporting Tyre) s vystuženými bočnicami, ktoré prenášajú zaťaženie po strate tlaku, podobne ako naše súčasné modely Run Flat. Prípustný dojazd po prepichnutí je 40 míľ (64 km) pri rýchlosti do 40 míľ za hodinu (64 km/h).
Run Flat dnes
1987 – Porsche 959 je prvé vozidlo, ktoré je z výroby vybavené pneumatikami Run Flat (Bridgestone RE71). To vám umožní prejsť vzdialenosť až 100 km rýchlosťou do 60 km/h.
1997 – pneumatiky Goodyear Eagle F1 GS-EMT Run Flat sú štandardnou výbavou modelu Chevrolet Corvette a poskytujú dojazd blízko 320 km pri rýchlosti do 88 km/h a vonkajšej teplote 22 °C po prepichnutí pneumatiky.
Apríl 1998 – Michelin predstavuje systém PAX.
December 1999 – Z8 Roadster je prvým modelom BMW, ktorý je štandardne vybavený systémom RSC (špeciálne disky EH2, pneumatiky Run Flat a snímače tlaku vzduchu).