Preferujete jazdu na aute na klasický pohon, alebo holdujete ekologickejšej variante v podobe LPG do auta? LPG je skvapalnený ropný plyn, ktorý šetrí vašu peňaženku a zároveň aj životné prostredie. V článku si prečítate o autách vhodných na prestavbu na LPG, tankovaní LPG, ale aj o približnej spotrebe LPG na 100 km.
Čo je LPG do auta a ako vzniká
LPG je skvapalnený ropný plyn (z angl. Liquified Petroelum Gas), ktorý je zmesou takmer čistých uhľovodíkov, akými sú propán (C3H8), bután (C4H10), propylén (C3H6) a butylén (C4H8). Vzniká ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy v rafinériách alebo pri ťažbe zemného plynu. Spaľovanie je čisté, pretože LPG netvorí žiadne sadze, pevné častice a ani látky jedovaté pre životné prostredie, ba dokonca produkuje o tretinu menej CO₂.
LPG vzniká stlačením propánu a butánu za účelom vytvorenia kvapaliny. To znižuje objem tohto plynu, vďaka čomu sú jeho použitie a preprava jednoduchšie. Pomer jednotlivých zložiek má priamy vplyv na spotrebu paliva, avšak presné zloženie týchto plynov je vzhľadom k lokalite vždy trošku odlišné. Napríklad LPG s prevahou butánu má omnoho viac energie ako to s prevahou propánu. Avšak počas zimy odporúčame vodičom tankovať tzv. „zimný plyn“ obsahujúci vyšší podiel propánu, pretože bután by mohol splynovať.
Na otázku, čo je LPG by sme mohli odpovedať aj takto: Technológia LPG je vlastne dvojpalivový systém, ktorý umožňuje jazdu s využitím buď bežného paliva alebo LPG. Vďaka možnosti prepínania sa predlžuje dojazd vozidla.
Stručná história LPG
Prvé auto na LPG bolo zostrojené takmer pred 100 rokmi – už v roku 1928. Išlo konkrétne o nákladné vozidlo. Veľkovýroba sa v Európe rozbehla od roku 1937 neďaleko Benátok, avšak počas 2. svetovej vojny sa obchod s plynom zase zastavil, pretože nebol vhodný ako plniaca zmes do vojenských strojov. LPG pohon sa opäť obnovil v 50. rokoch, kedy začali v Chicagu premávať autobusy na LPG.
Čo sa týka našich končín, za zmienku stojí jeden občan Poľska, ktorý si v roku 1973 vyrobil domácu inštaláciu LPG do Fiatu 125p s motorom 1 300 cm³. Ako nádrž použil klasickú bombu, ktorá sa používa v kuchyni na varenie.
LPG auto: V čom sa líši od áut na bežný pohon
LPG autá a ďalšie vozidlá sú vybavené dvojpalivovým systémom s dvoma nádržami. Jednu naplníte benzínom a druhú LPG plynom. Táto nádrž sa obvykle nachádza na mieste vyhradenom pre rezervné koleso a je vyrobená zo silnej ocele, ktorá odoláva tlaku až 25 barov. Tieto vozidlá majú špeciálny spätný ventil, ktorý sa automaticky vypína pri 80% naplnení, ventil pri nadmernom prietoku a tlakový poistný ventil k bezpečnému a správnemu použitiu.
Auto na LPG jazdí tak na benzín, ako aj na LPG. Medzi týmito dvoma druhmi paliva dokáže prepínať v prípade, ak dôjde k vyprázdneniu nádrže. Je však iba na vodičovi, či zvolí jazdu na bežné palivo alebo LPG. Na zmenu stačí stlačiť iba spínač. Klasikou v nových autách s LPG je značka Dacia. Dacia LPG ťaží zo svojich viac ako 10 ročných skúseností a ponúka autá na LPG z výroby.
Životnosť motora na LPG a LPG problémy
To, či LPG skracuje životnosť motora nie je tak celkom jednoznačné. V mnohých prípadoch to závisí od konkrétneho typu motora, pretože najviac namáhané sú ventily a ich sedlá a niektoré motory ich nemajú tvrdené. To môže byť pri vysokých teplotách horenia zmesi problém. V prípade tejto najčastejšej poruchy LPG však vždy viete tieto ventily vymeniť.
LPG vs CNG: Aký je medzi nimi vlastne rozdiel
Mnoho ľudí máta v hlave otázka CNG vs LPG a to, aký je medzi týmito dvoma palivami vlastne rozdiel. V prvom rade ide o skupenstvo – ako sme už spomínali, LPG je neobnoviteľný skvapalnený rafinérsky plyn obsahujúci najmä propán a bután. CNG je zas stlačený zemný plyn skladajúci sa vo veľkej väčšine z metánu a je tak obnoviteľným zdrojom energie a zároveň najčistejším palivom do áut.
Ďalším rozdielom je napríklad to, že pokiaľ vlastníte auto na LPG, nedostanete sa s ním do podzemných parkovacích garáží. LPG je totiž ťažšie ako vzduch, a preto sa drží pri zemi, kvôli čomu môže potenciálne dôjsť k výbuchu. Pre niektoré modely novších áut však neplatia obmedzenia, ktoré sú zavádzané v najviac znečistených mestách pri vysokej koncentrácii smogu, keďže nesú označenie certifikácie kvality ovzdušia Crit´Air 1. Takéto LPG autá majú povolený vstup aj do podzemných garáží.
Parkovať s každým autom na CNG môžete bez problémov prakticky kdekoľvek. Viac o palive CNG[1] si môžete prečítať v jednom z našich predchádzajúcich článkov.
LPG tankovanie: Aká je spotreba áut na LPG
Spotreba LPG na 100 km je vyššia, môže byť až o cca 20 % viac ako spotreba benzínu. Avšak keď si to zosumarizujeme, tak dve nádrže (LPG nádrž a nádrž na benzín) spolu ponúkajú omnoho dlhší dojazd. Bežne dostupné LPG má oktánové číslo okolo 100, kvalitnejšie až 108.
LPG cena: Aké LPG je najlepšie?
Hoci sa ceny pohonných látok (benzínu a diesla) často menia, v porovnaní s LPG sú stále drahšie. LPG cena za liter je totiž o cca 50 % nižšia ako cena benzínu a o 40 % nižšia ako cena dieslu. Vyššiu spotrebu LPG preto ľahko vykompenzujete nižšou cenou, čiže v konečnom dôsledku ušetríte peniaze, ktoré môžete použiť napríklad na nákup športových pneumatík.
Kde na Slovensku tankovať LPG
V sieti Slovnaft môžete tankovať kvalitné LPG na 41 čerpacích staniciach na Slovensku. Kde tankovať LPG? Aktuálnu mapu čerpacích staníc LPG na Slovensku a v Česku si môžete pozrieť v priloženom linku. Pokiaľ sa chcete na tankovanie vopred pripraviť, prečítajte si podrobné pokyny na tankovanie LPG na priloženom linku.
Prestavba na LPG
Rozmýšľate nad prestavbou nového auta na LPG, no nie ste si istý, či sa vám to oplatí? V ďalších riadkoch sa pozrieme na autá vhodné na prestavbu na LPG a ďalšie veci s tým spojené. V prvom rade si treba povedať, že jazda na LPG je lacnejšia a ekologickejšia než jazda na benzín alebo diesel. Ktoré je najlepšie auto na LPG? Vlastne takmer všetky. LPG je možné namontovať do starších vozidiel, dieslových motorov, ale aj motorov TSI, FSI, DI a GDI. Tým, že LPG je možné namontovať takmer do každého vozidla, prestavba auta na LPG je v súčasnosti jednou z najdostupnejších ciest k alternatívnym pohonom, čo sa týka osobných vozidiel.
Prestavba auta na LPG je najoptimálnejšia ak sa spraví priamo pri jeho výrobe. Ako sme už spomenuli, LPG autá potrebujú špeciálny spätný ventil na vypnutie plnenia pri 80% naplnení. Dobu návratnosti prestavby na LPG vozidlo si môžete vypočítať v priloženej kalkulačke.
Je LPG do auta bezpečné?
Na záver povieme už len toľko, že LPG je maximálne bezpečné. Plynové systémy disponujú okrem bezpečnostných nádrží aj bezpečnostnými ventilmi. LPG môže za určitých okolností síce unikať, avšak jeho únik okamžite zacítite, pretože táto látka má špecifický zápach. V tom prípade navštívte s vozidlom servis.
Nemusíte sa báť ani toho, že auto pri dopravnej nehode vybuchne. Hoci tieto scény vídame vo filmoch, nie je to tak celkom v súlade s realitou. V prípade požiaru vozidla sa tavná poistka na viacúčelovom ventile roztaví, čo umožní únik plynu do ovzdušia. Plyn tak zhorí, vďaka čomu nádrž následkom pretlaku nevybuchne.