Hybridný automobil, nazývaný skrátene aj hybrid auto alebo hybrid, je vozidlo poháňané minimálne dvoma rôznymi druhmi pohonu. Zväčša ide o kombináciu spaľovacieho motora a bezemisného elektromotora. Čo znamená plug-in hybrid auto a v čom sa líši od „obyčajného“ hybridu? V článku sme pre vás pripravili aj súčasné štatistiky, informácie o dotáciách na hybrid a ďalšie zaujímavosti.
Čo je hybrid auto a ako funguje
Viete, čo je hybrid auto? Hybridné autá oproti tým bežným so zážihovým (čiže benzínovým) alebo vznetovým (čiže dieselovým) motorom zabezpečujú ekologickejšiu a ekonomickejšiu jazdu. Hlavným zdrojom pohonu je benzínový alebo dieselový motor. Spolu s ním funguje v aute aj elektromotor s batériou, na ktorý sa vodiči môžu spoľahnúť najmä pri rozjazdoch alebo jazde na kratšie vzdialenosti napríklad po meste.
Za hybrid však môžeme považovať aj vozidlo, ktoré využíva stlačený zemný plyn (CNG) či skvapalnený ropný plyn (LPG). Nulové emisie však dokážu dosiahnuť len niektoré druhy hybridov, zväčša len na obmedzenú vzdialenosť.
Hybridné automobily od histórie až po súčasnosť
História hybridných automobilov siaha hlbšie do minulosti, než si mnohí myslia. Spolupráca spaľovacieho a elektrického motora bola po prvýkrát použitá v aute už na prelome 19. a 20. storočia. Priekopníkom v hybridnej technológii bol však Ferdinand Porsche, rodák z Liberca. Dostal úlohu zostrojiť samohybný koč na elektrinu. Nakoniec sa však rozhodol nahradiť ťažkú batériu vážiacu až 1,8 tony spaľovacím motorom, ktorý by počas jazdy dobíjal menší počet akumulátorov. Vozidlo Lohner-Porsche Mixte malo jednovalcový spaľovací motor s objemom 1,7 litra a elektromotormi priamo v nábojoch kolies.
Ďalšími najznámejšími prvými hybridmi z neskoršieho obdobia boli Toyota Prius, Honda Insight, Audi Duo III alebo Lucas Hybrid Electric Car z 80. a 90. rokov minulého storočia. Kým v tých dobách sa na hybridy ľudia pozerali ako na akýsi módny výstrelok, dnes sa s nimi už stretávame bežne a dokonca sa stávajú čoraz populárnejšími. Spoločnosť JATO Dynamics vypracovala vyhodnotenie priemerných emisií CO₂ pri novoregistrovaných autách za rok 2020. V 21 európskych krajinách došlo v porovnaní s predchádzajúcim rokom k zníženiu na úrovni 12 % – vážený priemer emisií CO₂ klesol z hodnoty 121,6 g/km na 106,7 g/km. Slovensko sa však nachádza na samom konci sledovaných krajín s hodnotou priemeru emisií CO₂ 119,2 gramu na kilometer. Lídrami sú Švédsko a Holandsko, v porovnaní s ktorými sme o 43 % slabší.
V roku 2020 bolo zaregistrovaných 1,21 miliónov plug-in hybridov a čisto elektrických áut, čo predstavuje 10,6 % z celkového objemu vozidiel, pričom v roku 2019 to bolo iba 466 000 vozidiel. To predstavovalo 3,1 % z celkového objemu nových registrácií áut.
Druhy hybridov podľa úrovne elektrifikácie: Hybrid vs plug-in hybrid
Hybridné autá sa podľa úrovne elektrifikácie delia na Full hybridy, Mild hybridy a Plug-in hybridy. Ďalej v článku si ich priblížime o čosi bližšie a predstavíme rozdiel medzi hybridom a plug in hybridom.
Full hybrid
Full hybrid auto (HEV, z angl. Hybrid electric vehicle) je ideálne vozidlo pre tých, ktorí sú ochotní za čistejší pohon zaplatiť o čosi viac a zároveň sa nechcú obmedzovať nabíjacími stanicami. Full hybrid kombinuje aspoň dva rôzne zdroje energie – benzínový či dieselový motor s tým elektrickým. Má batériu, ktorá sa nepotrebuje nabíjať z externého zdroja. Nabíja sa rekuperáciou počas jazdy alebo brzdenia, takže batériu nemusíte nabíjať z domácej siete alebo nabíjačky. Čiastočne sa o výrobu elektrickej energie stará aj spaľovací agregát.
Môžete na ňom jazdiť na spaľovací motor, elektromotor, alebo sú vďaka automatickej prevodovke za prenos energie do kolies zodpovedné oba súčasne. Pohon je autonómny, čiže prechod medzi elektrickým a spaľovacím motorom si riadi auto hybrid samo.
Spotreba full hybridov
Medzi full hybridy sa radia hybridy od Toyoty a Lexusu, Hyundai Ioniq Hybrid alebo Kia Niro. V tomto prípade sa ich kombinovaná papierová spotreba pohybuje aj pod 4 litre. Reálna spotreba však závisí najmä od spôsobu jazdy. Na to, aby ste mohli aj vy dosiahnuť podobnú spotrebu, musíte sa naučiť jazdiť ekologicky.
Mild hybrid auto
Mild hybrid auto si požičiava pomoc elektrickej energie motora len minimálne a nedokáže jazdiť v čisto elektrickom režime. Elektromotor sa pridáva najmä pri rozbehoch a zrýchľovaní. Vodič pocíti jeho asistenciu na hladších rozbehoch po deaktivácii systému štart-stop.
Čo znamená Plug-in hybrid
Pohon plug-in hybridu (PHEV, z angl. Plug-in hybrid electric vehicle) tvorí spaľovací motor a elektromotor, ktorý je napájaný z internej batérie. Ako jediný z uvedených dokáže jazdiť na čisto elektrickú energiu aj na väčšie vzdialenosti. Plug-in hybrid auto je akoby prechodný článok medzi vozidlami so spaľovacím motorom a „čistými“ elektromobilmi.
Využívajú elektrickú energiu akumulátora, ktorého postačí následne dobiť z elektrickej siete. Napriek tomu, že primárnym pohonom na dlhých trasách mimo mesta je aj v prípade plug-in hybridov spaľovací motor, je tento hybrid najekologickejší a najekonomickejší. Kapacita elektrobatérie sa v prípade plug-in hybridov pohybuje v rozmedzí od 7 o 12 kWh. Je tak výrazne väčšia, ako batéria full hybridov. Po jej vybití prichádza na rad spaľovací motor, pracovať však môžu aj oba motory súčasne. Táto kooperácia môže následne vodiča potešiť priemernou spotrebou iba okolo 2 l/100 km a emisiami 50 g CO₂/km. S úplne vybitou batériou sa však neoplatí jazdiť, pretože tým trpí aj jazdná dynamika.
Po vybití musíte batériu manuálne nabiť. Môžete na to použiť domácu zástrčku, alebo jednu z nabíjacích staníc. Bežný plug-in hybrid SUV nabijete doma v závislosti od kapacity batérie a výkonu siete už za 2 či 4 hodiny. Ak máte k dispozícii 3-fázovú zásuvku alebo wallbox, môže nabíjanie trvať len tretinu času. Najmodernejšie plug-in hybridy sú navyše vybavené aj rekuperačným systémom, ktorý nabíja batériu aj počas jazdy pri spomaľovaní či brzdení. Plug in hybrid vs hybrid – predtým, ako zodpoviete otázku, ktorý typ víťazí u vás, si prečítajte aj ďalšie riadky.
Dojazd plug-in hybridu – čo to je
Dojazd plug-in hybridu je azda najdôležitejší parameter pre všetkých vodičov, ktorí uvažujú o jeho kúpe. Bežne sa dojazd pohybuje od 40 do 60 km, avšak existujú hybridy aj s vyšším dojazdom, ako napríklad Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, ktorá má dojazd až 75 km.
Výber plug-in hybridu je kvázi jednoduchý. Hľadáte najlacnejší plug-in hybrid alebo 4x4 plug-in hybrid? V každom prípade si spočítajte, koľko kilometrov najazdíte denne do práce, na nákup potravín a ostatné aktivity. Následne si vyberte taký plug-in hybrid, ktorý zvládne prejsť túto vzdialenosť na jedno nabitie. Hybrid auto a jeho cena za 1 kWh elektriny sa pohybuje od 0,10 do 0,15 €. Závisí však od dennej doby nabíjania, a preto, ak sa rozhodnete svoje hybrid auto dobíjať v noci (kedy je sadzba iba 10 centov), môžete jazdiť doslova za zlomok ceny paliva. Pri kapacite batérie 7 až 12 kWh vás tak nočné nabíjanie vyjde o 0,70 až 1,2 €.
Dotácie na hybridy
V jednom z našich predchádzajúcich článkoch sme vás informovali o dotáciách na hybridné autá. Žiadosti o dotáciu na nákup elektromobilu alebo plug-in hybridu sú ešte stále aktuálne. Celý proces beží už viac ako rok a ešte neboli schválené všetky žiadosti. Veľký počet žiadateľov sa totiž rozhodlo záujem o dotáciu stiahnuť, kvôli čomu sa všetky kroky museli rozbehnúť nanovo. Od novembra 2020 pribudlo 37 schválených žiadostí – 35 pre elektromobily a 5 pre plug-in hybridy. Ak vám to matematicky nevychádza, máte pravdu. Dôvodom je, že na jednu žiadosť je totiž možné zakúpiť až 3 vozidlá.
Výstava elektromobility 2021
Pokiaľ patríte k fanúšikom elektrifikácie automobilov a bývate v Bratislave, môžete sa až do 6. novembra 2021 prísť pozrieť do nákupného centra Aupark na projekt s názvom Mooncity e-mobility store. Pod heslom „E-mobilita je tu a teraz!” spoznáte elektromobily na príklade sériovo vyrábaných modelov koncernu Volkswagen. Dozviete sa o možnostiach ich nabíjania v domácnosti, firme a na verejných nabíjacích staniciach, koľko stojí najlacnejší elektromobil a ďalšie zaujímavosti.