Možno ste počas svojej „kariéry“ vodiča rozmýšľali, či by sa mali pneumatiky v lepšom stave, ktoré zabezpečujú lepšie vlastnosti, namontovať na prednú, alebo zadnú časť vozidla. Ak je to tak, nie ste jediný/á, kto nad tým uvažuje – dostali sme mnoho otázok týkajúcich sa tejto záležitosti. Aj tu platí, že koľko ľudí, toľko názorov. Preto sme pre našich čitateľov pripravili prehľad testov k tejto tematike.
Správna montáž pneumatík predstavuje kľúč k bezpečnej jazde v náročnejších podmienkach.
Náprava vozidla
Takto to bolo kedysi...
Keď sa používali dušové pneumatiky, prevládal názor, že lepšie pneumatiky sa majú namontovať na prednú nápravu, aby sa v prípade prepichnutia pneumatiky zabránilo zídeniu vozidla do jarku. Avšak bezdušové pneumatiky, ktoré sa používajú v súčasnosti, sú bezpečnejšie a v prípade prepichnutia z nich vzduch uniká omnoho pomalšie, ako zo starého typu pneumatík.
Niekoľko rokov dozadu dominovali na trhu autá so zadným pohonom – preto sa mali najlepšie pneumatiky montovať na nápravu, ktorá zabezpečovala pohon, čiže v tomto prípade na zadnú nápravu. Takto vznikla teória, že lepšie pneumatiky sa vždy montujú na zadnú nápravu.
V priebehu mnohých rokov sa tento názor stal neaktuálny, nakoľko v súčasnosti sa pohon väčšiny áut nachádza na prednej náprave. Podľa týchto zastaraných teórií zlepšuje takéto usporiadanie pneumatík ovládateľnosť vozidla a stabilitu jazdy, odvádzanie vody a tiež pohyb na snehu a klzkej vozovke. Týka sa to takmer výhradne jazdy na rovnom úseku cesty, počas manévrovania na parkovisku a počas jazdy pri konštantnej rýchlosti, preto je potrebné si uvedomiť, že teórie tohto typu nie sú v mnohých prípadoch úplne pravdivé alebo už nie sú aktuálne.
Až 4 organizácie uskutočnili nezávislé testy, aby ukázali, v akej situácii bude montáž lepších pneumatík na danú nápravu rozumnejší. Nižšie uvedené argumenty jednoznačne ukazujú, na ktorú nápravu sa majú namontovať lepšie pneumatiky.
Na ktorú nápravu dať lepšie pneumatiky? Test TCS
Za bazálnu úroveň experti pokladali ideálnu situáciu, čiže štyri nové pneumatiky.
Pri prvej a druhej kombinácii sa testovali pneumatiky rovnakej značky, s rovnakým dátumom výroby, ktoré sa líšili hĺbkou dezénu behúňa maximálne o 1,5 mm. Skúšky simulujú situáciu, keď si kúpite nové pneumatiky, a o rok si k nim dokúpite dve rovnaké. V rámci testu boli lepšie pneumatiky najprv namontované dozadu a následne dopredu.
Pri tretej a štvrtej kombinácii sa testovali pneumatiky rôznych značiek, ktoré sa líšili dátumom výroby a hĺbkou dezénu behúňa maximálne o 3 mm. Podobne ako pri prvých dvoch kombináciách, lepšie pneumatiky boli najprv namontované vzadu a potom vpredu.
Počas tohto testu sa porovnávali nasledujúce vlastnosti:
aquaplaning,
brzdenie na mokrom povrchu s ABS,
jazda na okruhu na mokrom povrchu,
ovládateľnosť na mokrom povrchu bez ESP,
ovládateľnosť na mokrom povrchu s ESP,
zmena jazdnej dráhy na mokrom povrchu bez ESP,
brzdenie na suchom povrchu s ABS.
1. Kombinácia – lepšie pneumatiky na zadnej náprave
Keď namontujete lepšie pneumatiky (s väčšou hĺbkou dezénu behúňa) dozadu, oproti ideálnej úrovni sa mierne zhoršia:
odolnosť voči aquaplaningu,
brzdenie a ovládateľnosť na mokrom povrchu v autách bez ESP (v aute vybavenom takýmto systémom nebude rozdiel v ovládateľnosti príliš citeľný).
Napriek tomu by ste mali lepšie pneumatiky aj tak nechať vzadu. Prečo? Nezhorší sa vtedy správanie sa auta pri náhlej zmene jazdnej dráhy na mokrom povrchu, napr. pri obchádzaní prekážky, ako je tomu v prípade montáže lepších pneumatík na prednú nápravu.
Takéto riešenie je optimálne čo sa týka bezpečnosti. Strata stability vozidla (hádzanie zadnou častou vozidla) pri náhlom zatočení je mimoriadne nebezpečná.
V prípade problémov so stabilitou prednej nápravy sa oveľa ľahšie stabilizuje vozidlo, ako pri strate priľnavosti zadnej nápravy, čo je oveľa zaskakujúcejšie a problematické.
2. Kombinácia – menej opotrebené pneumatiky na prednej náprave
V opačnej situácii, keď namontujete lepšie pneumatiky spredu, sa taktiež o niečo zhorší brzdenie a ovládateľnosť na mokrom povrchu. Navyše bude auto nestabilnejšie pri náhlych zmenách jazdného pruhu na mokrom povrchu, čo sme spomenuli už pri kombinácii č. 1.
Vozidlo bude trochu menej náchylné na vznik aquaplaningu.
ZÁVER: Každá kombinácia dvoch podobných párov pneumatík má svoje výhody aj nevýhody. Montáž lepších gúm vzadu je však bezpečnejšia, najmä v núdzových situáciách, keď je potrebné obísť prekážku, ktorá sa náhle objaví na ceste. Vtedy je zadná náprava viac „zaťažená” a náchylná na stratu priľnavosti, a práve tam je lepšie mať pneumatiky, ktoré sú v lepšom stave.
3. Kombinácia – oveľa lepšie pneumatiky vzadu
V tomto prípade si predstavte, že máte dva úplne odlišné páry pneumatík (model, dátum výroby, hĺbka dezénu behúňa). Keď namontujete tie lepšie dozadu, významne sa zhorší brzdenie na mokrej vozovke pri vozidlách s ABS systémom. Stredne sa zhorší jazda na okruhu (napríklad v zákrute) na mokrom povrchu bez ESP. V menšej miere sa zhoršia:
4. Kombinácia – najlepšie kusy vpredu
V tomto prípade namontujete pneumatiky v lepšom stave vpredu, a tie, ktoré sú v horšom stave, vzadu. Významne sa vtedy zhoršia až tri testované vlastnosti:
ovládateľnosť na mokrom povrchu bez ESP,
ovládateľnosť na mokrom povrchu z ESP,
zmena jazdnej dráhy na mokrom povrchu bez ESP.
Uplatnenie tohto riešenia taktiež spôsobuje, že sa horšie jazdí v oblúku na mokrom povrchu .
Nezhoršuje sa zato brzdenie na suchom a mokrom povrchu a odolnosť voči aquaplaningu.
ZÁVER: V prípade pneumatík, ktoré sa významne líšia vlastnosťami, taktiež neexistuje ideálne riešenie, ale podobne, ako je to pri kombináciách č. 1. a 2., sa oplatí namontovať lepšie pneumatiky vzadu. Lepšie pneumatiky namontované vpredu znamenajú významné zhoršenie stability a ovládateľnosti v náhlych núdzových situáciách na mokrom povrchu. Aby sa znížilo riziko šmyku pri náhlych manévroch, ktoré vyžadujú rýchlu reakciu, odporúča sa montovať lepšie pneumatiky na zadnú nápravu, napriek zhoršeniu brzdnej dráhy.
POZOR! Pamätajte taktiež na pravidelnú rotáciu medzi nápravami, ktorú je potrebné absolvovať každých 10 000 km, aby sa všetky pneumatiky udržali v podobnom stave a zabránilo sa vzniku nerovnomerného opotrebenia (keď boli východiskovým stavom 4 rovnaké pneumatiky).
Výsledky vzhľadom na jednotlivé vlastnosti:
Aquaplaning – LEPŠIE VPREDU
Brzdenie na mokrom povrchu s ABS – LEPŠIE VPREDU
Jazda na okruhu na mokrom povrchu – LEPŠIE VPREDU
Ovládateľnosť na mokrom povrchu bez ESP – LEPŠIE VZADU
Ovládateľnosť na mokrom povrchu s ESP – LEPŠIE VZADU pri veľkom rozdiele medzi pneumatikami / LEPŠIE VPREDU pri malom rozdiele medzi pneumatikami
Zmena jazdnej dráhy na mokrom povrchu bez ESP – LEPŠIE VZADU
Brzdenie na suchom povrchu s ABS – LEPŠIE VPREDU (rozdiely vo výsledkoch neboli veľmi veľké)
Lepšie pneumatiky spredu či zozadu?
Test Michelin
Pri teste sa použilo vozidlo s predným pohonom, zadným pohonom ako aj auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Podľa výsledkov v tabuľke by mal vodič, na základe svojich skúseností a pri zohľadnení pohonu svojho vozidla, sám racionálne rozhodnúť, ktoré kolesá si vyžadujú pneumatiky s lepším behúňom. Podľa Michelin to znamená, že oddávna prevládajúce a v mnohých príručkách popisované konštatovanie, že lepšie pneumatiky sa majú montovať na predné kolesá, vôbec nepredstavuje pravidlo. Podľa Michelin má každé riešenie svoje výhody a nevýhody. Detaily nájdete v nasledujúcich tabuľkách:
Vozidlá s predným pohonom |
---|
Lepšie pneumatiky spredu vozidla | Lepšie pneumatiky zozadu vozidla |
Výhody montáže lepších pneumatík vpredu | Nevýhody montáže lepších pneumatík vpredu | Výhody montáže lepších pneumatík vzadu | Nevýhody montáže lepších pneumatík vzadu |
- Optimálna priľnavosť pri rozjazde na zasneženom
- krátka brzdná dráha na zasneženom a mokrom povrchu,
- dobrá priľnavosť na suchom i mokrom povrchu,
- veľká odolnosť voči aquaplaningu pri priamej jazde.
| - Horšie brzdenie v zákrute na mokrej vozovke,
- malá odolnosť voči aquaplaningu pri zákrutách i jazde v oblúku,
- väčšie „hádzanie” vozidla na mokrej vozovke,
- horšia kvalita brzdenia v prudkých zákrutách.
| - veľká odolnosť voči aquaplaningu pri rýchlom zdolávaní zákrut a počas jazdy v oblúku,
- menšie „hádzanie” vozidla v zákrute na mokrých vozovkách,
- krátka brzdná dráha na mokrom povrchu v zákrutách.
| - nízka priľnavosť na suchom a mokrom povrchu,
- horšia kvalita brzdenia na zasneženom a mokrom povrchu,
- horšia priľnavosť pri rozjazde na suchom a mokrom povrchu,
- menej komfortné vedenie v zákrutách,
- horšie zrýchlenie v zákrutách,
- nižšia odolnosť voči aquaplaningu pri priamej jazde,
- väčšie „hádzanie” vozidla na suchej vozovke.
|
Vozidlá so zadným pohonom |
---|
Lepšie pneumatiky spredu vozidla | Lepšie pneumatiky zozadu vozidla |
Výhody montáže lepších pneumatík vpredu | Nevýhody montáže lepších pneumatík vpredu | Výhody montáže lepších pneumatík vzadu | Nevýhody montáže lepších pneumatík vzadu |
- krátka brzdná dráha na zasneženom a mokrom povrchu
- bezpečná a komfortná jazda v dlhých zákrutách na suchej vozovke,
- redukované „hádzanie” vozidla v zákrutách na suchej vozovke.
| - horšia priľnavosť pri rozjazde na zasneženej a zľadovatenej vozovke.
- dlhšia brzdná dráha v zákrute na mokrom a suchom povrchu,
- nižšia odolnosť voči aquaplaningu pri priamej jazde, v zákrutách a oblúkoch,
- 7„hádzanie” vozidla v zákrutách na mokrej vozovke.
| - dobré zrýchlenie v zákrutách na zasneženom povrchu,
- krátka brzdná dráha v zákrutách na mokrej a suchej vozovke,
- odolnosť voči vzniku aquaplaningu pri priamej jazde, v oblúkoch a zákrutách,
- menšie „hádzanie” vozidla v zákrutách mokrej vozovke.
| - nižšia stabilita pri brzdení na zasneženej a zľadovatenej vozovke,
- horšia priľnavosť pri jazde v dlhých zákrutách na suchej vozovke,
- „hádzanie” vozidla pri jazde na suchej vozovke.
|
Vozidlá s pohonom 4x4 |
---|
Lepšie pneumatiky spredu vozidla | Lepšie pneumatiky zozadu vozidla |
Výhody montovania lepších pneumatík vpredu | Nevýhody montovania lepších pneumatík vpredu | Výhody montovania lepších pneumatík vzadu | Nevýhody montovania lepších pneumatík vzadu |
- krátka brzdná dráha na zasneženom a mokrom povrchu,
- bezpečné a komfortné vedenie v dlhých zákrutách na suchej vozovke,
- menšie „hádzanie” vozidla v zákrutách na suchej vozovke
| - horšia priľnavosť pri rozjazde na zasneženej a zľadovatenej vozovke.
- horšie brzdenie v zákrutách na suchej vozovke,
- nízka odolnosť voči aquaplaningu pri jazde v oblúkoch, v zákrutách a pri priamej jazde,
- „hádzanie” vozidla v zákrutách na mokrej vozovke.
| - dobré zrýchlenie v zákrutách na zasneženom povrchu,
- krátka brzdná dráha v zákrutách na mokrej a suchej vozovke,
- vysoká odolnosť voči vzniku aquaplaningu pri priamej jazde, v oblúkoch a zákrutách,
- menšie „hádzanie” vozidla v zákrutách na mokrej vozovke.
| - nižšia stabilita pri brzdení na zasneženej a zľadovatenej vozovke,
- horšia priľnavosť pri jazde v dlhých zákrutách na suchej vozovke,
- „hádzanie” vozidla na suchom povrchu.
|
ADAC test
Testovacie jazdy prebiehali na dráhe – na klzkej vozovke, na suchom povrchu a na mokrom povrchu. Testovalo sa správanie auta s predným pohonom s rôznymi konfiguráciami pneumatík – s takmer opotrebenými pneumatikami na zadnej náprave a s novými na prednej náprave, s novými vzadu a takmer opotrebenými vpredu a s novými pneumatikami na každej náprave. Všetky testy sa absolvovali najprv s vypnutými, a neskôr so zapnutými stabilizačnými systémami (ESC, inak aj DTC, VDC, ESP atď.) a trakčnou kontrolou (ASR, TC atď).
Na klznej doske imitujúcej klzký povrch, v časti dráhy postriekanej vodou, si najlepšie poradili vozidlá vybavené štyrmi novými pneumatikami. V prípade áut vybavených novými pneumatikami na prednej náprave sa autá rozbiehali rovnako rýchlo, avšak pri pokuse o zdolanie zákruty pri rovnakej rýchlosti ľahko vypadli z jazdnej dráhy. Tieto vozidlá boli tiež nestabilné a nepredvídateľné a jazdili priamo pri stočených kolesách (toto všetko prebiehalo pri pokojnej jazde rýchlosťou 70 km/h). Na prekonanie vopred určenej trasy musel vodič znížiť rýchlosť cca o 10-15 km/h v porovnaní s vozidlom vybaveným 4 novými pneumatikami
Omnoho lepšie sa osvedčili vozidlá s novými pneumatikami na zadnej a opotrebenejšími na prednej náprave. Rozjazd a rozbeh auta boli problematickejšie a bola možná strata priľnavosti pri prudkom zrýchlení, avšak zadná časť sa správala stabilne a auto „neplávalo” do bokov. Ukázalo sa, že rýchlosť jazdy je o cca 5-10 km/h vyššia ako v prípade auta s takmer opotrebenými pneumatikami vzadu a novými vpredu. V niektorých prípadoch sa dosahovali podobné výsledky, ako pri konfiguráciách s novými pneumatikami na oboch nápravách. Záležalo to na tom, či pneumatiky vpredu už začínali strácať priľnavosť, či drážky týchto pneumatík boli ešte schopné odvádzať vodu.
Rozhodne väčšie rozdiely vznikali pri jazde v zákrutách a pri veľkých zmenách tlaku na akceleračný pedál a použití brzdy pri vchádzaní do zákruty. Rozdiely v rýchlosti dosahovali až 20 km/h a vo väčšine prípadov predstavovali cca 30% v prospech riešenia s lepšími pneumatikami na zadnej náprave, bez ohľadu na stupeň technického školenia vodiča vozidla. Tieto rozdiely sa zväčšovali zároveň so zvyšovaním rýchlosti a dynamiky používania brzdy a akceleračného pedálu.
Jazda s lepšími pneumatikami na zadnej náprave vo vozidle s predným pohonom má viacero výhod. Ťažkosti pri rozjazde a zrýchlení predstavujú pre vodiča okamžitý signál, že podklad je klzký a je potrebné zachovať mimoriadnu ostražitosť. Opačná montáž pneumatík naopak oslabuje vodičovu bdelosť a dáva falošný pocit bezpečia. Konfigurácia pneumatík má obrovský význam, nakoľko vybočenie z jazdnej dráhy predstavuje tretiu najčastejšiu príčinu dopravných nehôd.
Oplatí sa spomenúť aj problém spojený s montážou lepšieho páru pneumatík na zadnú časť vozidla s predným pohonom – v takom prípade sa rýchlejšie opotrebúva behúň na prednej náprave. Navyše, ak bude profil predných pneumatík veľmi opotrebený, môže dôjsť k nedotáčavosti vozidla. Pre zníženie rozdielov v opotrebení behúňa je možné prekladať kolesá medzi nápravami, pod podmienkou, že rozdiel predstavuje minimálne 1 mm (pri súkromných vozidlách napr. každú sezónu, pri flotilových vozidlách každých 5-10 tisíc km). Ak sú rozdiely v hĺbke drážok väčšie (2-3 mm), je potrebné predtým vymeniť jeden pár pneumatík.
Výber nápravy na montáž lepších pneumatík má vplyv napr. na riziko vzniku aquaplaningu.
OAMTC test
Závery z testov rakúskeho ÖAMTC (Österreichische Automobil Motorrad und Touring Club) vyzerajú nasledovne:
Horšie pneumatiky vzadu súvisia s rizikom šmyku a bočného nárazu, ktorý má hrozivé následky. Týka sa to najmä áut s predným pohonom.
Horšie pneumatiky namontované vpredu významne predlžujú brzdnú dráhu.
Montáž pneumatík, ktorých miera opotrebenia sa veľmi líši, spôsobuje, že sa zvyšuje riziko nehody.
Lepšie pneumatiky namontované vpredu zabezpečujú kratšiu brzdnú dráhu a vyššiu ochranu proti aquaplaningu.
Lepšie pneumatiky namontované vzadu zvyšujú stabilitu pri náhlej zmene brzdnej dráhy a plynulosť jazdy v zákrutách, najmä na mokrom povrchu.
Ak disponujeme pneumatikami s menším rozdielom v hrúbke behúňa na úrovni 1 mm, rozdiely v komforte jazdy sú nepostrehnuteľné a ESP systém si veľmi dobre poradí s úpravou jazdnej dráhy.
ÖAMTC odporúča nákup novej sady pneumatík v prípade značného opotrebenia. V prípade nákupu iba dvoch pneumatík odporúčajú odborníci z Austrálie montáž lepších pneumatík na zadnú nápravu vozidla.
Podľa nášho názoru
Neočakávané a silné vyhodenie zadnej časti vozidla počas brzdenia na klzkej vozovke a pri jazde v oblúku predstavuje veľmi nebezpečnú situáciu, ktorej zvládnutie je náročné, nakoľko je možná rýchla strata kontroly nad vozidlom. Môže byť obmedzená aj ovládateľnosť auta, ktorej zlepšenie je možné prostredníctvom zníženia tlaku na plynový alebo brzdový pedál. Výrobcovia vozidiel a pneumatík práve preto najčastejšie odporúčajú montáž menej opotrebených alebo nových pneumatík vždy na zadnú nápravu – bez ohľadu na to, či je auto vybavené zadným alebo predným pohonom.
Aquaplaning je citeľný vtedy, ak sa týka kolies na prednej náprave vozidla. Nedá sa vycítiť, keď zadné kolesá strácajú kontakt s povrchom. Práve preto je montáž pneumatík s menším behúňom na zadnú nápravu nebezpečná.
Ďalšou výhradou zo strany vodiča môže byť vyššia pravdepodobnosť strelenia pneumatiky, ktorá má menšiu hĺbku dezénu behúňa a nachádza sa na prednej náprave. Pneumatiky sú v oblasti behúňa spevnené silnými, oceľovými vrstvami obvodových pásov. Pri vjazde do diery alebo pri nájazde pri vysokej rýchlosti môže dôjsť k streleniu pneumatiky a roztrhnutiu bočnice, na čo nemá vplyv miera opotrebenia behúňa.
Oplatí sa pamätať aj na to, aby sme nemontovali iba dve pneumatiky v prípade, ak sú všetky štyri do značnej miery opotrebené. Neodporúča sa ani montovať dve zimné pneumatiky výhradne na jednu nápravu, vzhľadom na porušenie rovnováhy auta. Môže to viesť aj k strate priľnavosti a k nebezpečnej dopravnej nehode.
Nezabúdajme, že v určitých podmienkach je dobré namontovať lepšie pneumatiky na prednú nápravu, ale tieto prípady nie sú časté. Ak nemáte chuť ani čas na dôkladné testy a analýzy, nezávisle na pohone Vášho vozidla bude lepším, bezpečnejším a univerzálnejším riešením montáž lepších pneumatík na zadnú nápravu.