Dezén pneumatiky je jedinou časťou automobilu, ktorá má priamy kontakt s povrchom vozovky. Preto by ste nemali zanedbávať jeho opotrebenie a mali by ste jeho hĺbku pravidelne kontrolovať. V článku sa dozviete ako sa meria hĺbka dezénu pneumatiky a aká je povolená minimálna hĺbka dezénu na letných pneumatikách i zimných pneumatikách nielen na osobnom aute, ale aj na motocykli a nákladnom aute.
Z čoho sa skladá dezén pneumatiky?
Dezén pneumatiky je najvrchnejšia časť samotnej zimnej či letnej pneumatiky dotýkajúca sa priamo vozovky. Dezén je jedným z hlavných prvkov, ktoré majú najväčší vplyv na výkon pneumatiky. Okrem toho je jeho úlohou zabezpečiť:
- dobré riadenie a priľnavosť pri jazde na zasnežených, mokrých či inak náročných povrchoch
- pomoc pri bezpečnom zatáčaní
- znižovanie valivého odporu
- udržiavanie nízkej úrovne hluku
Zloženie gumovej zmesi, z ktorej je vyrobený dezén, obsahuje prírodný aj syntetický kaučuk. Ďalšími prvkami sú sadze, oxid kremičitý či elastoméry v rôznych pomeroch. Samotný dezén sa skladá z lamiel, drážok, blokov, rebier a jamiek.
Drážky dezénu pneumatiky
Medzi drážky dezénu pneumatiky patria stredová drážka, priečne drážky, ale aj medzery medzi blokmi dezénu. Drážky a medzery sú potrebné pri jazde na mokrom povrchu, aby odstránili vodu z kolies. Vďaka širokým drážkam, ktoré prebiehajú pozdĺž osi modelu, je možné prednú časť pneumatiky rýchlo a efektívne vysušiť. Čím väčšia je plocha drážok, tým menšia je celková plocha blokov – čo znižuje priľnavosť na suchej vozovke. Hustá a široká sieť drážok poskytuje lepšiu ovládateľnosť pri jazde na mokrých alebo zasnežených cestách.
Stredová drážka sa nachádza po celom obvode pneumatiky. V závislosti od modelu môže byť stred pneumatiky zosilnený alebo rozdelený početnými priečnymi drážkami.
Priečne drážky sú úzke medzery, ktoré vytvárajú priestor vo vnútri dezénových blokov. Zvyčajne majú veľkosť od 0,3 do 1,5 mm. Na zimných pneumatikách sa nachádzajú viac nahustené priečne drážky (napr. Nokian WR D4), než v prípade letných pneumatík. Systém priečnych drážok zabraňuje šmyku na mokrých a zasnežených povrchoch a zaisťuje efektívnejšie brzdenie, a preto je efektívnym pomocníkom najmä do zimných podmienok.
Medzery medzi blokmi dezénu majú rôzny tvar, vzor a veľkosť. Pokročilejší dizajn drážok ovplyvňuje kvalitu pneumatiky (napr. Uniroyal Rainsport 3), lepšie ovládanie a riadenie, ale aj skrátenie brzdnej dráhy. Ich hĺbka a rozmiestnenie majú svoj význam.
Bloky dezénu
Hlavnou úlohou blokov dezénu je zaručiť dobrú trakciu pneumatík. Bloky sa môžu líšiť veľkosťou, tvarom (napr. zaoblené rohy v Bridgestone Blizzak LM001) a konštrukciou (niektoré modely majú zosilnené časti na jednej strane, v závislosti od vzoru dezénu).
Lamely na dezéne pneumatiky
Plocha niektorých dezénov je doplnená jemnými zárezmi – lamelami. Hoci lamelovanie vplýva na rýchlejšie opotrebenie dezénu, zlepšuje vlastnosti pneumatiky na suchej i mokrej vozovke.
Rebro dezénu
Rebro dezénu pneumatiky vylepšuje celkovú jazdnú stabilitu pneumatiky.
Jamky dezénu
Nie sú na všetkých modeloch, ich úlohou je chladenie pneumatiky.
Hĺbka dezénu pneumatiky: Aký dezén má nová pneumatika?
Hĺbka dezénu novej pneumatiky má v priemere medzi 8 a 10 mm.
Stav behúňa má obrovský význam pre bezpečnú jazdu.
Minimálny dezén pneumatiky: Ako vplýva hĺbka dezénu na jazdu na mokrej vozovke
Viete, kedy je potrebné vymeniť staré pneumatiky za nové? Okrem veku (8 až 10 rokov) je rozhodujúce aj opotrebenie dezénu pneumatiky. Aká je hĺbka dezénu novej letnej pneumatiky či zimnej pneumatiky? Nová pneumatika má dezén okolo 8 až 10 mm. Tento sa však pri bežnom používaní opotrebováva a stenčuje, a preto by ho vodiči mali pravidelne kontrolovať. Čím vyššia je úroveň opotrebenia dezénu, tým je menej pravdepodobné, že vlastnosti pneumatík, ktoré zabezpečujú plynulú a nekĺzavú jazdu, sú stále dostatočné.
Zlý stav pneumatík nemusí byť pre vodiča taký zreteľný, keď jazdí na suchom asfalte. Avšak počas daždivých dní si môžete na vlastnej koži vyskúšať, aká dôležitá je výška dezénu na to, aby ste sa vyhli aquaplaningu. British Rubber Manufacturers Association urobila testy na posúdenie vplyvu hĺbky dezénu na priľnavosť na mokrom povrchu vozovky. Tu sú výsledky:
Hĺbka behúňa | Priľnavosť na mokrom povrchu |
10-8 mm | 100% |
4 mm | 90% |
3,5 mm | 70% |
1,6 mm | 55% |
Tieto údaje nám umožňujú dospieť k záveru, že ak má pneumatika dezén s hĺbkou 3,5 mm a menej, bude jej priľnavosť pri každom prejdenom kilometri drasticky klesať.
Minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík
Podľa slovenských predpisov môžete zimné pneumatiky používať až dovtedy, pokiaľ hĺbka dezénu zimných pneumatík nie je menšia než 3 mm. Ak budú tieto hodnoty nižšie, pneumatiky strácajú svoju trakciu a už nezaručujú takú úroveň bezpečnosti, ktorú by mali normálne dosahovať.
Aký má byť dezén na zimných pneumatikách? Hoci minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík je zákonom stanovená na 3 mm, pneumatiky s menšou hĺbkou než 4 mm taktiež nezaručujú správnu trakciu na mokrej vozovke. Pre istotu vám odporúčame vymeniť pneumatiky už vtedy, ak dezén dosiahol hĺbku 4 mm. Zimné pneumatiky sa totiž dostávajú do kontaktu so snehom a mokrou vozovkou, a preto musia byť schopné sneh efektívne odvádzať z drážok. V prípade príliš plytkého dezénu môže sneh k pneumatike priľnúť, čo zhorší jej trakciu. To, akú hĺbku dezénu majú pneumatiky zistíte pomocou merania dezénu pneumatík.
Minimálna hĺbka dezénu nákladných áut a ostatných vozidiel nad 3,5 tony je na hnacej náprave zimných pneumatík 6 mm.
Ako rýchlo zistíte minimálny dezén pneumatiky
Väčšina výrobcov (napr.: Michelin, Pirelli, Nokian) používa dodatočné označenia pneumatík, ktoré umožňujú bez špeciálnych meračov alebo zariadení sledovať úroveň opotrebenia dezénu. Ide o tzv. indikátory opotrebenia pneumatík TWI (z angl. Tread Wear Index). Najčastejšie ide o zhrubnutie, snehovú vločku či kocku medzi blokmi dezénu, na ktoré poukazuje nápis TWI umiestnený na bočnici pneumatiky. Ak ukazovateľ zanikne je to signál na to, že treba pneumatiku vymeniť.
Indikátor opotrebovania behúňa v pneumatike Nokian WR A3.
Minimálna hĺbka dezénu na letných pneumatikách
Dezén letných pneumatík má kvôli poveternostným podmienkam a podmienkam na ceste trochu zhovievavejšie pravidlá. Aká má byť minimálna hĺbka dezénu na letných pneumatikách? Minimálna hĺbka dezénu na letných pneumatikách by mala byť 1,6 mm, avšak pre istotu vám odporúčame pneumatiky meniť už pri dosiahnutí 3 mm. Minimálna hĺbka dezénu nákladných áut je na letných pneumatikách rovnaká.
Hĺbka dezénu na motocykli
Hĺbka dezénu na motocykli býva zväčša na novej pneumatike okolo 7 až 8 mm. Výnimku predstavujú pretekárske „slick“ (pneumatiky bez dezénu) a nízkoprofilové pneumatiky a offroad diagonálne pneumatiky. Tie posledné môžu mať hĺbku dezénu až 10 mm.
Podľa vyhlášky by minimálna hĺbka dezénu na motocykli nemala byť menej ako 1,6 mm. Konkrétne hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako:
- 1 mm na vozidlách kategórie L1e (skútre)
- 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií (motocykle)
Ako merať hĺbku dezénu?
Hĺbku dezénu pneumatiky je možné jednoducho zmerať. Ako merať dezén pneumatiky? Môžete tak urobiť pomocou posuvného meradla, pera, ceruzky, zápalky, alebo si ju necháte zmerať v autoservise. Profesionáli totiž vždy presne vedia, ako sa meria dezén pneumatiky.
Okrem toho si môžete kúpiť rôzne typy prístrojov na meranie hĺbky dezénu pneumatiky, od manuálnych prístrojov vo forme prívesku na kľúč, až po drahšie elektronické prístroje vybavené displejom, ktorých cena je primeraná voči úrovni technológie.
Postup, ako zmerať dezén pneumatiky svojpomocne pomocou zápalky
Pokiaľ sa rozhodnete merať hĺbku dezénu pomocou zápalky, vložte zápalku medzi drážky dezénu a označte jeho okraj. Následne pomocou posuvného meradla zmeriate dĺžku označenej časti na zápalke a máte výslednú hĺbku dezénu pneumatiky.
Typy dezénov pneumatík
Aký dezén zvoliť, aby čo najviac vyhovoval vašim potrebám a potrebám vášho vozidla? Na výber sú symetrické, asymetrické a smerové pneumatiky. Ďalej v článku postupne rozoberieme každý typ.
Tvar dezénu má priamy vplyv na správanie sa pneumatiky počas jazdy, na priľnavosť na rôznych povrchoch alebo odtok vody z povrchu pneumatiky. Z tohto dôvodu existujú rozdelenia na typy behúňov a ich použitie v určitých ročných obdobiach.
Paweł Skrobisz
Vedúci technického oddelenia
1. Asymetrický dezén pneumatiky
Asymetrický dezén pneumatiky je na oboch stranách pneumatiky rôzny. Vonkajšia strana sa vyznačuje väčšími blokmi dezénu, ktoré sú zodpovedné za stabilitu jazdy. Menšie bloky umiestnené vo vnútri zas rozptyľujú vodu.
Najpokrokovejším typom pneumatík sú pneumatiky s asymetrickým dezénom. Rozdelenie čela dezénu na jednotlivé zóny (vonkajšia, stredná a vnútorná) umožňuje takú konštrukciu, že každá z nich zlepšuje jazdné vlastnosti v rôznych podmienkach. Pneumatiky tohto typu sa veľmi dobré správajú v zákrutách a vynikajúco prenášajú silu.
Paweł Skrobisz
Vedúci technického oddelenia
2. Smerový dezén pneumatiky
Smerový dezén pneumatiky je taký, kde sa jeho stredná časť skladá z priečnych drážok, ktoré sú navzájom symetrické a prebiehajú v rovnakom uhle od stredu k vonkajšej časti po oboch stranách pneumatiky. Tvar dezénu pripomína vzorom „rybiu kosť” alebo tvar písmena „U“.
Veľmi bežnými pneumatikami tohto typu sú zimné pneumatiky s behúňom v tvare rybej kosti. Použitie takého vzoru na dezéne výrazne zlepšuje trakciu v porovnaní so symetrickými pneumatikami a tiež pozitívne ovplyvňuje brzdnú dráhu v daždivých podmienkach. Zimné pneumatiky s takto usporiadanými blokmi dezénu sa vyznačujú dobrou trakciou na snehu.
Paweł Skrobisz
Vedúci technického oddelenia
3. Symetrický dezén pneumatík
Symetrický tvar dezénu pneumatík je rovnaký po celej dĺžke osi tak na pravej, ako aj na ľavej strane pneumatiky. Tento typ dezénu je najmenej technologicky vyspelý, a preto sú tieto pneumatiky ideálne na suchú vozovku. Na mokrej príliš nevynikajú.
Blokový dezén
Blokový vzor dezénu pozostáva z nezávislých blokov, zatiaľ čo drážkový systém je vzájomne prepojený. Veľmi často sa vyskytujú v celoročných pneumatikách pre osobné automobily.
4. Zmiešaný dezén
Zmiešaný vzor dezénu, tzv. rebrovo-ťahavý, je kombináciou dvoch systémov. Drážky sú usporiadané kolmo a rovnobežne s osou cesty. Pneumatiky s týmto dezénom sa nachádzajú na kolesách hnacích a riadiacich náprav autobusov a kamiónov.
5. Ťahavý dezén
Ťahavý vzor dezénu je taký, kde sú drážky usporiadané kolmo na os jazdy. Je charakteristický pre hnaciu nápravu autobusov a nákladných automobilov a nachádza sa v špecializovaných a terénnych vozidlách.
6. Rebrový dezén
Rebrový vzor dezénu je ľahké rozpoznať pomocou paralelného usporiadania drážok pozdĺž jazdnej osi, vyznačuje sa tvarom „s“. Pneumatiky s takýmto dezénom sa používajú na riadiacej náprave autobusov a nákladných automobilov.