Hľadáte štýlové gumy, ktoré dodajú vášmu autu športový dizajn? Vyskúšajte nízkoprofilové pneumatiky a vychutnajte si svoju každodennú jazdu na maximum. Špeciálna konštrukcia ich plášťa má zásadný vplyv aj na ich jazdné vlastnosti. V článku si prečítate, čo sú nízkoprofilové gumy a aké sú ich výhody a nevýhody.
Čo je profil pneumatiky a ako ho vypočítať
Profil pneumatiky predstavuje vzdialenosť od hrany disku k okraju pneumatiky. Podobne, ako šírka a priemer disku definuje celkový rozmer pneumatiky. Keďže všetky prvky so sebou súvisia, ak chce vodič zmeniť jeden z parametrov, musí automaticky upraviť aj všetky ostatné.
Každý správny motorista vie, že každé vozidlo má výrobcom predpísaný rozmer pneumatiky, ktorý je zapísavýrobcom predpísaný rozmer pneumatiky, ktorý je zapísaný v technickom preukný v technickom preukaze k vozidlu. Avšak vďaka mimoriadne širokému výberu dostupných pneumatík majú vodiči možnosť vybrať si aj alternatívny rozmer, ktorý najlepšie zodpovedá ich potrebám a preferenciám. Jedni sa snažia upraviť šírku profilu pneumatiky z estetických dôvodov, iní zas chcú zlepšiť štýl jazdy.
TIP: Pokiaľ by ste na svoje auto chceli namontovať alternatívny rozmer pneumatík, použite našu šikovnú kalkulačku rozmerov pneumatík.
Ako vypočítať profil pneumatiky
Výška profilu znázorňuje pomer výšky a šírky prierezu pneumatiky. Profil teda nie je absolútnou hodnotou, ale je výsledkom, ktorý závisí od šírky a výšky danej gumy.
Príklad: V nízkoprofilovej pneumatike R16 s rozmerom 205/55 R16 číslo 55 znamená 55 % z 205. Podľa tohto vzoru bude výška bočnice pneumatiky v rozmere 205/55 R16 menšia, než v pneumatike rozmeru 225/55 R16. V druhom prípade bude tiež automaticky väčší celkový priemer, čiže celková výška pneumatiky.
Nízkoprofilové pneumatiky – čo to znamená?
Za nízkoprofilovú pneumatiku sa považuje taká pneumatika, pri ktorej je výška bočnice – čiže vzdialenosť od ráfika k vozovke – vzhľadom k celkovej šírke prierezu relatívne malá. Napriek tomu, že hraničné číslo nie je nikde stanovené, vo všeobecnosti platí, že výška profilu by nemala byť nižšia ako 40 % šírky behúňa.
Prvé „nízkoprofilovky“ vstúpili na trh na konci 60. rokov minulého storočia. Táto pneumatika sa označovala P7 a obúvala modely ako BMW a Porsche 911 Turbo. Zaujímavé je, že ešte v 70. rokoch sa každý model s profilom pod 80 považoval za malý.
Nízkoprofilové gumy by sa nemali používať na každom vozidle. Obyčajne sa používajú ako originálne vybavenie vozidiel strednej a vyššej triedy. Týka sa to najmä športovejších áut, ktoré sa vyznačujú vyšším výkonom. Milujú ich aj fanúšikovia autotuningu, ktorí obľubujú väčšie disky. Takouto úpravou auto nadobúda športovejší ráz. V každom prípade sa pri namontovaní nových pneumatík musíte riadiť rozmermi stanovenými výrobcom. Nájdete ich v technickom preukaze k vozidlu.
Nízkoprofilové pneumatiky R15, R16, R17 a R18
V súčasnosti sa nízkoprofilové pneumatiky R16 stávajú jednými z najobľúbenejších v Európe. Najčastejšie sa montujú do vozidiel strednej triedy a často sa vyskytujú bez ochrany ráfika. K nízkoprofilovým pneumatikám R17 s rozmerom 215/55 R17 sa ako alternatíva používa nízkoprofilová pneumatika R18, rozmer 225/45 R18.
Nemali by ste však zabúdať na priamu závislosť výšky a šírky. Vizuálne majú nižší profil nízkoprofilové pneumatiky R15, napríklad model 185/55 R15, ktorých reálna výška bočnice je výrazne nižšia, ako v prípade 205/55 R16. Za nízkoprofilové môžeme v závislosti od šírky považovať aj série menšie alebo rovné 55 – 50.
Najmenšie hodnoty série nízkoprofilových pneumatík
Podľa noriem ETRTO (Európska technická organizácia pre pneumatiky a disky) z roku 2009 sa za najnižšiu považuje séria 20, presnejšie povedané rozmer 375/20 R21. Avšak na severoamerickej výstave Sema ukázali firmy Nexen a Kumho prvé pneumatiky na svete série 15. V prípade značky Nexen ide o model N3000 s rozmerom 365/15 ZR 24, zatiaľ čo Kumho prezentovalo Ecsta SPT KU31 s rozmerom 385/15 ZR 22.
Nízkoprofilové pneumatiky a ich výhody
Najväčšou prednosťou nízkoprofilových pneumatík je atraktívny vzhľad auta. Vyzerajú elegantne a dokonale na nich vynikajú elektróny. Avšak okrem šmrncovného looku majú nízkoprofilové pneumatiky ďalšiu radu výhod. Nízky profil sa často spája s potrebou použiť väčšie disky a širšie pneumatiky. To má vďaka väčšiemu kontaktu plochy pneumatiky s vozovkou pozitívny vplyv na správanie sa vozidla a jeho stabilitu na suchej vozovke počas brzdenia a v zákrutách.
Nízka bočnica znamená tiež vyššiu tuhosť, ktorá je mimoriadne dôležitá počas dynamickejšej jazdy po kľukatých cestách. Pneumatiky s nízkym profilom zaručujú tiež lepší „kontakt s vozidlom“. Vodič môže lepšie kontrolovať auto a lepšie predvídať jeho správanie. Rozhodne menej citeľné je tiež nakláňanie do strán.
Nízkoprofilové pneumatiky a ich nevýhody
Kvôli ich veľkosti sú nízkoprofilové gumy náchylnejšie na poškodenie, napríklad pri vychádzaní na obrubník a pri preťažení vozidla. Zvyšuje sa tak aj riziko poškodenia hliníkových diskov a rýchlejšieho opotrebenia všetkých prvkov podvozku. Kvôli nižšiemu profilu na vozovke vodič cíti každú jej nerovnosť omnoho zreteľnejšie. Tlak v týchto pneumatikách by preto nemal byť príliš nízky.
Faktorom, ktorý vplýva na rýchlejšie opotrebenie nízkoprofilových pneumatík, je štýl jazdy a charakter vozidiel, na akých sa používajú. Do tohto typu pneumatík sa často obúvajú športové autá, preto výrobcovia vychádzajú v ústrety očakávaniam zákazníkov a dbajú na vyššiu priľnavosť na úkor rýchlejšieho opotrebenia.
TIP: Nezabúdajte na to, že ak znížite priemer vášho kolesa, musíte adekvátne upraviť aj nastavenie svietidiel vozidla.
Nízkoprofilovky sú aj výrazne hlučnejšie ako ostatné pneumatiky. A, v neposlednom rade, sa s nimi viažu aj vyššie ceny, nakoľko je ich výroba konštrukčne náročnejšia.