Čím sú náhradné pneumatiky? Náhradné pneumatiky sú alternatívnym výrobkom ktoré môžeme bezpečne používať vo vozidle. Náhradné pneumatiky vyberáme, kedy chceme meniť niektoré prevádzkové vlastnosti (napr. brzdnú dráhu), upraviť vzhľad vozidla (väčší priemer ráfika) alebo ušetriť peniaze - menšie pneumatiky sú lacnejšie.
Vonkajší priemer, celková výška pneumatiky, meraná od zeme k hornému okraju (čelo dezénu) opisovaná v milimetroch. Nie je zapísaná v bezprostredne v rozmere.
Vonkajší priemer pneumatiky môžete vypočítať podľa vzoru z článku o rozmeroch pneumatík alebo použite kalkulačku rozmeru pneumatiky.

Vonkajší priemer pneumatiky
Alternatívne rozmery vyberáme na základe pravidla: vonkajší priemer pneumatiky by nemal byť zväčší o 1,5 percenta ani menší o 2 percenta od vonkajšieho priemeru originálnej pneumatiky.
Keď postupujete podľa týchto pravidiel falšovanie tachometra bude iba malé. Približne zodpovedá rozdielu vonkajšieho priemeru pneumatiky k originálnej.
Príkladne - keď zväčšíme minimálne šírku pneumatiky, pri zväčšení ráfika o jeden palec najvhodnejší rozmer bude 195/55 R15. Vonkajší priemer sa zvyšuje o 0,1 percenta. Rozdiel tachometra bude 0,8 percenta.
Pamätajte si: Ak je priemer alternatívnej pneumatiky väčší ako priemer pôvodných pneumatík - počítadlo bude klamať do mínusu: aktuálna rýchlosť jazdy, napr. 63kmh, (tachometer ukáže 60)... A naopak - v prípade, že náhrada je menšia - tachometer bude klamať v plusových hodnotách.
Šířka ráfika | Dovolený rozmer pneumatiky |
---|
4,5 | 135-175 |
5 | 145-185 |
5,5 | 155-195 |
6 | 165-205 |
6,5 | 175-215 |
7 | 185-225 |
7,5 | 195-235 |
8 | 205-245 |
8,5 | 215-255 |
Rozmer pneumatiky | Dovolená šířka ráfika |
---|
165 | do 6 |
175 | 4,5-6,5 |
185 | 5-7 |
195 | 5,5-7,5 |
205 | 6-8 |
215 | 6,5-8,5 |
225 | 7-9 |
235 | 7,5-9,5 |
245 | 8-10 |
255 | 8,5-10,5 |
Šírka pneumatiky závisí od šírky ráfiku. Dovolené rozmery závisia od ráfika, čo predstavuje vyššie uvedená tabuľka podľa nemeckej organizácie TÜV.
Pamätajme si že, predstavené rozmery sú krajné a optimálne rozmery sú v strednom rozsahu. Ak máte akékoľvek pochybnosti, kontaktuje sa s nami telefonický 22 5850 210.
Zmena šírky pneumatiky by mala byť spojená so zmenou výšky profilu pneumatiky. Jednoducho so zmenou šírky pneumatík o jeden rozmer napr. S 185 na 195, profil pneumatiky musíme zmeniť o jeden napr. S 65 na 60. A naopak - menšia šírka znamená väčší profil.
Napríklad:
Originálny rozmer - 185/65 R14,
Alternatívny širší - 195/60 R14,
Alternatívny užší - 175/70 R14.

Ako alternatívy sú často montované nízkoprofilové pneumatiky.
Nie. Ak výrobca odporúča pneumatiku s indexom zaťaženia 95, nemôžete namontovať pneumatiku s nižším.
Index nosnosti je maximálne zaťaženie pneumatiky v kilogramoch, predstavené napr. číslom 91. Čo znamená, že zaťaženie na jednu pneumatiku nemôže prekročiť 615 kg. Vždy je treba montovať pneumatiky s indexom zaťaženia odporúčaným výrobcom vozidla.
POZOR! Bezpodmienečne treba montovať pneumatiky s rovnakým alebo vyšším indexom, zaťaženia nikdy nižším!

Plus size
Spôsob opísania zmeny rozmeru v okruhu kolies:
- "Plusize 0" znamená dodržiavanie výrobného rozmeru kolies, šírka pneumatiky sa mení maximálne o 10 mm (napr. 195 na 205), profil len o 5, a priemer ráfika sa nezmení.
- "Plusize 1" vyššia šírka pneumatiky o 10 mm, užší profil o 10 a väčší priemer ráfika o 1 palec.
- "Plusize 2" vyššia šírka pneumatiky o 20 mm, menší profil o 20 mm a priemer ráfika väčší o 2 palce.
- "Plusize 3" vyššia šírka pneumatiky o 30 mm, menší profil o 30, a väčší rozmer ráfika o 3 palce.
POZOR! Namontovanie plussizingu neberie do úvahy špecifiká vozidla. Pamätajte o rešpektovaní pravidla: alternatívy vyberajte vždy v súlade s vonkajším priemerom pneumatiky, rýchlostným a nosným indexom.

Označenie zosilnenej pneumatiky.
Zosilnené pneumatiky majú vyšší index nosnosti ako štandardné pneumatiky. To znamená, že majú schopnosť aplikovať väčší tlak a tak vydržať väčšiu záťaž.
Pokiaľ ide o tlak v nízkoprofilových pneumatík (alternatívy), je ťažké povedať všeobecnú zásadu. Mali by sme rešpektovať odporúčania výrobcu vozidla.