Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách je z hľadiska bezpečnosti jazdy jedným z najdôležitejších úkonov, na ktoré by ste mali myslieť. Pokiaľ nemáte na svojom aute senzor TPMS, budete musieť tlak v pneumatikách merať manuálne. Viete, aký tlakomer na pneumatiky by ste pri tomto úkone mali zvoliť? V článku vám prinášame podrobnosti o tlakomeroch na pneumatiky a spôsoboch ich použitia.
Čo ovplyvňuje správny tlak vzduchu v pneumatikách
Optimálny tlak vzduchu v pneumatikách a rozsah, v rámci ktorého sa pneumatika môže nafúknuť, sú stanovené výrobcom. Tlak vzduchu v pneumatikách si taktiež môžete pozrieť v našej tabuľke. Jeho hodnota je zvyčajne pre každú nápravu rozdielna. Informácie o tlaku nájdete na aspoň jednom z týchto miest:
- vnútorná strana krytu nádrže pohonných hmôt
- lišta pri dverách vodiča
- stĺpik dverí vozidla
- odkladacia schránka
Tlak vzduchu v pneumatikách ovplyvňuje:
- valivý odpor
- trakčné vlastnosti pneumatiky
- stabilitu riadenia vozidla
- jazdný komfort
Ak je tlak vzduchu príliš vysoký, sú pneumatiky príliš tuhé. Vďaka tomu prirodzene neabsorbujú nerovnosti na vozovke. Zavesenie kolies sa opotrebováva rýchlejšie a výrazne sa znižuje jazdný komfort.
Auto s príliš nízkym tlakom vzduchu v pneumatikách môže mať zvýšený valivý odpor, čo následne vedie k zvýšeniu spotreby paliva. Tak isto to ovplyvňuje aj riadenie vozidla v zákrutách a jeho stabilitu pri priamej jazde. Avšak niektorí vodiči, najmä športoví automobiloví nadšenci, uprednostňujú nižší tlak v pneumatikách (aspoň o 0,5 baru). Ten im totiž dopraje vyšší komfort z jazdy najmä v offroadových terénoch, pretože zlepšuje celkovú trakciu pneumatiky na týchto povrchoch. Bežným vodičom však radíme dodržiavať odporúčanie o tlaku stanovené výrobcom.
Ako vzniká strata tlaku v pneumatikách
Normálna hodnota tlaku vzduchu v pneumatikách osobných automobilov je bežne stanovená od 2,0 do 2,6 barov. Každá pneumatika však časom stráca isté množstvo tlaku. Existujú dve príčiny poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách: V prvom rade si treba uvedomiť, že čiastočky vzduchu nonstop prenikajú cez steny pneumatiky, a to môže spôsobovať pokles tlaku približne o 0,2 baru za mesiac. Druhou, násilnejšou príčinou, je mechanické poškodenie kolesa, či už nárazom na obrubník alebo rozrezaním ostrým predmetom.
Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách
Podľa prieskumu až 90 % motoristov na Slovensku pravidelne kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách. Odporúčané minimum je kontrolovať tlak aspoň raz do mesiaca, niektorí vodiči tak urobia pred každou dlhšou cestou. Optimálna frekvencia kontroly je však každé dva týždne. Vďaka tomu môžete objaviť prípadný nežiaduci pokles ešte predtým, než sa tlak zníži natoľko, aby sa poškodila vnútorná štruktúra pneumatiky.
Tlak vzduchu v pneumatike by ste mali kontrolovať pri studených pneumatikách. To znamená, ráno pred jazdou, pred zvýšením teploty prostredia a predtým, ako sa pneumatiky dotknú horúce slnečné lúče. Ak sú kolesá horúce, počkajte, kým vychladnú, pretože tlak vzduchu je v nich vyšší. Nezabudnite skontrolovať ani rezervné koleso. Následná úprava tlaku je jednoduchá – tlak podľa potreby dofúkate alebo uberiete.
Čo je profi tlakomer na pneumatiky
Na meranie tlaku slúži špeciálny nástroj – tlakomer na pneumatiky. Ak používate vlastný digitálny tlakomer na pneumatiky, ktorý máte doma, počítajte s určitou toleranciou presnosti merania. Taktiež však môžete použiť profi tlakomer na pneumatiky, ktorý sa nachádza na benzínových staniciach alebo v stanici technickej kontroly. Najviac presný tlakomer na pneumatiky majú v špecializovaných servisoch. Tieto tlakomery sú kontrolované na presnosť merania, a preto sa môžete spoľahnúť, že budú vaše pneumatiky nahustené správne.
Typy tlakomerov na pneumatiky
Na trhu sa dnes nachádza obrovské množstvo rôznych tlakomerov, mechanických aj digitálnych. Nájdete ich obvykle v predajni auto doplnkov, alebo na rôznych e-shopoch. Cena tlakomeru na pneumatiky začína cca od 5 eur. Mechanické tlakomery na pneumatiky sú pre osobné automobily a univerzálnymi zmeriate tlak aj na nákladných vozidlách. Pokiaľ vlastníte osobné vozidlo, postačí vám tlakomer na pneumatiky v rozsahu 0 až 4 bary. V tomto prípade ide iba o jednu stupnicu, ktorá by mala byť ľahko odčítateľná. Na dodávku je ideálny tlakomer od 0 do 7 barov.
Ďalej sa tlakomery rozdeľujú na analógové a digitálne tlakomery na pneumatiky. Analógové sú najpresnejšie a zároveň najlacnejšie. Digitálne sú vybavené podsvieteným displejom a bývajú drahšie, avšak meranie je menej presné. Rôzne prevedenia vám môžu poslúžiť aj ako rezadlo, ktoré môžete použiť napríklad na prerezanie bezpečnostného pásu, alebo ním v prípade núdze môžete rozbiť sklo na vozidle.
Taktiež by ste sa mali zamerať na veľkosť priemeru stupnice meracieho prístroja a to, či sa na ňom nachádzajú kombinované tabuľky hodnôt, ktoré môžu byť neprehľadné. Častokrát býva ručička stupnice tlakomeru príliš hrubá a môže prekrývať aj niekoľko desatín baru. Mnoho tlakomerov je vybavených aj meračom dezénu, a tak nimi môžete skontrolovať aj hĺbku dezénu pneumatík.
Snímač tlaku v pneumatikách – TPMS
Najjednoduchším „tlakomerom“ je snímač tlaku v pneumatikách, TPMS. Ide o senzor, ktorý musia mať všetky novo prihlásené vozidlá po 1. novembri 2014. TPMS informuje vodiča o stave nahustenia pneumatík a o náhlej strate tlaku o viac ako 20 % pod nastavenú úroveň. Viac o TPMS si môžete prečítať v jednom z našich predchádzajúcich článkov.