Jazda na diaľnici môže byť vďaka tempomatu do auta alebo tempomatu na motorku ešte príjemnejšia. V článku si prečítate, ako funguje tempomat, čo je adaptívny tempomat a mnoho ďalších zaujímavostí. Vyberte sa na nové dobrodružstvá spoznávať všetky kúty sveta v pohodlí a bezpečí.
Čo je tempomat a ako funguje
Tempomat do auta je špeciálne zariadenie, ktoré dokáže udržať konštantnú rýchlosť vozidla. Mnoho vodičov sa pýta, ako sa zapína tempomat. Ako zapnúť tempomat a nastaviť stálu rýchlosť? Túto rýchlosť nastavíte buď páčkou pod volantom alebo tlačidlami na volante. Po jej nastavení ju začne vozidlo automaticky udržiavať, vďaka čomu už viac nemusíte mať chodidlo zošliapnuté na plynovom pedále. Rýchlosť jazdy môžete zvyšovať alebo znižovať pomocou tlačidla alebo páčky počas jazdy.
Tempomat vypnete jednoducho tak, že zatlačíte brzdový alebo spojkový pedál. V momente brzdenia sa tempomat automaticky vypne, aby nedochádzalo k brzdeniu počas ťahu motora. Po predstavení toho, čo je tempomat sa teraz pozrieme na jeho históriu.
Ako vznikol tempomat do auta
Vznik tempomatu je celkom kuriózny. Hoci sa za jeho vznik označuje rok 1948, jeho príbeh sa začal písať už dávno predtým. Hlavnou postavou v ňom bol strojný inžinier Ralph Rowe Teetor, ktorý bol od svojich 5 rokov slepý. Nepáčil sa mu štýl jazdy jeho právnika, ktorý počas rozprávania vždy spomaľoval a počas ticha zase zrýchľoval. Teetorovi došlo, ako veľmi rozhovor ovplyvňuje koncentráciu vodiča a tým pádom aj bezpečnosť jazdy, a tak sa rozhodol zakročiť. Tempomat sa pod názvom Cruise Control objavil prvýkrát v sériovej výrobe v aute Chrysler Imperial, a to v roku 1958.
Od tej doby vývoj tempomatu výrazne pokročil. Dnes ho nájdete aj pod skratkou ACC tempomat (Adaptive Cruise Control), čiže adaptívny tempomat. Moderný adaptívny tempomat dokáže sledovať aj dianie pred vozidlom a vďaka tomu dokáže prispôsobiť rýchlosť vášho vozidla. Ak ide auto pred vami pomalšie, a vy sa k nemu neúprosne približujete, adaptívny tempomat automaticky spomalí, aby ste mohli aj naďalej dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidiel.
Tempomat ako skvelý pomocník najmä na diaľnici
Tempomat poskytuje najvyšší komfort na diaľnici a iných dlhých a monotónnych úsekoch cesty, na ktorej by ste museli udržiavať konštantnú rýchlosť len pomocou stlačeného pedálu. Mať nohu na pedále počas niekoľkých hodín vkuse je nielen vyčerpávajúce a únavné, ale pre neskúsených vodičov aj častokrát nemožné. Konštantná rýchlosť na diaľnici znamená väčšiu bezpečnosť a menej hnevu ostatných šoférov na toho, ktorý neustále mení svoje jazdné tempo. A koniec koncov, aj znížené riziko dopravných nehôd.
Ako funguje tempomat? Tempomat jednoducho funguje tak, že si na diaľnici zvolíte rýchlosť 130 km/h a môžete sa spoľahnúť na to, že vaše auto pôjde aj naďalej touto rýchlosťou bez toho, aby ste museli držať nohu na pedále alebo sa museli obávať pokuty z prekročenia rýchlosti. Tempomat funguje rovnako aj na vozidlách s manuálnou a aj automatickou prevodovkou. Nie je však vhodné ho používať v hustej premávke, na úsekoch s veľkým množstvom zákrut alebo na rozbitej, zľadovatenej či zasneženej vozovke v zime.
Na vozidle si môžete zapnúť aj tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ktorý zabezpečí, že auto neprekročí maximálnu rýchlosť, ktorú si nastavíte. Vyhnete sa tým pokutám v meste alebo na diaľnici. V prípade nutnosti nečakaného zrýchlenia pri prudkom stúpnutí na plynový pedál sa obmedzovač rýchlosti vypne, vďaka čomu sa vyhnete nebezpečným situáciám.
Počas používania tempomatu aj naďalej sledujte okolitú premávku
Napriek tempomatu by ste nemali zanedbávať dôležité aspekty šoférovania, ako sledovať okolitú premávku, a to za každých okolností, a dbať o to, aby bol radar adaptívneho tempomatu vždy čistý. Jazda s aktívnym tempomatom totiž často nabáda vodiča na zníženie celkovej koncentrácie, ako na jeho okolie, tak aj na udržanie vozidla vo vytýčenom jazdnom pruhu.
Pri dlhších monotónnych cestách sa často stáva, že vodiči prehliadnu pomalšie auto v jazdnom pruhu, za ktorým musia znenazdajky urýchlene zabrzdiť. Okrem toho by vodiči mali mať na pamäti aj to, že pokiaľ sa blížia v kolóne áut za pomalším kamiónom v pravom pruhu, pravdepodobne ho budú chcieť obísť aj ostatní vodiči v autách pred ním. Sledovať preto treba aj niekoľko áut pred vami. Ak nemáte adaptívny tempomat a je to potrebné, môžete tempomat deaktivovať a už s predstihom začať spomaľovať.
Čo je adaptívny tempomat
Adaptívny tempomat do auta sa dokáže prispôsobiť konkrétnej dopravnej situácii. Dokáže reagovať na rýchlosť vozidla idúceho pred vami bez toho, aby ste si museli robiť starosti s rozsvietenou kontrolkou v aute znázorňujúcou približovanie sa k nemu. Znamená to, že pokiaľ idete po diaľnici konštantne 130 km/h a zrazu sa blížite ku kamiónu, ktorý ide pomalšie, adaptívny tempomat zariadi, že vaše vozidlo začne včas brzdiť až na rýchlosť, ktorou ide kamión pred vami. Nemusíte pritom šliapať na brzdu, všetka práca bude systémom vykonaná za vás. Pokiaľ by následne kamión pred vami odbočil na čerpaciu stanicu alebo parkovisko a cesta by sa uvoľnila, adaptívny tempomat zas automaticky zvýši rýchlosť auta na pôvodných 130 km/h. Adaptívny tempomat funguje aj s manuálnou prevodovkou, ale aj automatickou.
Mnohí vodiči však adaptívny tempomat kritizujú, pretože jeho riadenie majú na starosti počítače, ktoré sú nastavené pomerne jednoducho. Existujú pre nich iba dve situácie – tá, kedy auto ide a druhá, kedy brzdí a nič medzi tým. Preto sa častokrát správajú na cestách ešte nepredvídateľnejšie, než vodiči, ktorí nepoužívajú tempomat. Aké máte s ním skúsenosti vy?
Z čoho sa skladá adaptívny tempomat do auta
Základnou časťou adaptívneho tempomatu je procesor (nazývaný aj riadiaca jednotka alebo mozog auta), ktorý pomocou kamier či laserov vyhodnocuje cestnú premávku a ostatné vstupujúce dáta. Ďalej tempomat využíva radary, ktoré sú zvyčajne umiestnené v logu na prednej kapote auta alebo na nárazníku. Takýto radar vysiela signál až do vzdialenosti 120 metrov pred vami. Akonáhle vlny z tohto signálu narazia na auto pred vami, signál sa vráti a procesor na základe toho vypočíta vzdialenosť od vozidla pred vami. Ak je vzdialenosť príliš krátka, auto začne pribrzďovať.
Počas hustého dažďa alebo snehu sa však často môže stať, že vám auto hlási informáciu o nedostupnosti systému. Radar tempomatu sa v nepriaznivých poveternostných podmienkach zašpiní a nie je schopný 100% fungovať.
V súčasnosti existujú už aj tempomaty, ktoré sú sami schopné odčítať rýchlosť z dopravných značiek a prispôsobiť jej rýchlosť vozidla. Takýto tempomat dokáže navyše aj sám spomaliť pred zatáčkou či kruhovým objazdom.
Tempomat a spotreba auta
Univerzálny tempomat je na dlhých rovných úsekoch nielen komfortný, ale aj bezpečný a ekonomický. Ekonomický však rozhodne nie je za každých okolností. Pokiaľ idete po diaľnici, ktorá má stúpajúcu tendenciu, napríklad vo vysokohorských oblastiach, tempomat sa za každú cenu snaží udržať nastavenú rýchlosť a pri klesaní zas brzdí. Ak to bude len trochu možné, pred stúpaním sa snažte tempomat vypnúť.
Spotrebe môžete pri predbiehaní pomôcť aj dočasnou deaktiváciou tempomatu v prípade priblíženia sa k pomalšiemu vozidlu ešte predtým, než sám začne brzdiť. Následne môžete začať zrýchľovať až sa vozidlo pred vami zaradí do pravého pruhu. Niektoré adaptívne tempomaty majú režim ECO, v ktorom býva automatické zrýchľovanie pomalé, čo však zbytočne zdržuje okolitú premávku.
Tempomat na motorku
Tempomat je obľúbenou vychytávkou nielen do auta, ale aj na motorku. Je dostupný pre väčšinu cestných motocyklov, ale aj u väčších cruiseroch ši športových motorkách. Pravdepodobne najznámejšou formou tempomatu na motorku je plastová opierka dlane. Jednoducho zablokuje plynovú rukoväť proti samovoľnému vracaniu sa do pôvodnej polohy. Ide o tzv. mechanický tempomat na motorku. Vďaka nemu si nastavíte požadovanú polohu plynu a nemusíte tak držať rukoväť celou rukou, tú stačí mať položenú na riadidle.
Okrem tejto „klasiky“ existuje vo svete motoriek aj novinka. Automobilka BMW v spolupráci s firmou Bosch vymysleli adaptívny tempomat aj na motorky. Motocykel má vpredu umiestnený radarový senzor, ktorý dokáže sám od seba spomaliť v prípade, ak sa dostane do bližšej vzdialenosti s vozidlom alebo motocyklom pred ním.