Slick a semi slick pneumatiky nepatria medzi bežné typy pneumatík. Majú vysokú priľnavosť, ale na cestách ich bežne neuvidíte. Slick pneumatiky sú určené iba na pretekárske okruhy. Semi slick je možné používať aj na ceste, ale rozhodne nejde o celkom bežný typ pneumatík. Akými vlastnosťami vynikajú tieto typy pneumatík a pre koho sú určené?
Slick pneumatiky sú určené pre pretekárov
Slick pneumatiky spoznáte podľa dezénu, ktorý je celkom hladký, teda nemá typické drážkovanie. Takéto pneumatiky majú vysokú priľnavosť na suchej vozovke. V daždi a na mokrej vozovke však okamžite vzniká aquaplaning, teda úplná strata priľnavosti. Slick pneumatiky sa preto z logických dôvodov nesmú používať na cestách. Určené sú iba na pretekárske okruhy.
Aquaplaning ste mohli na ceste zažiť aj s klasickými pneumatikami. Vzniká napríklad vtedy, ak je na ceste veľké množstvo vody, pneumatiky sú v zlom stave, alebo je vaša rýchlosť privysoká vzhľadom na stav vozovky. Keby ste mali obuté slicky, aquaplaningu sa nevyhnete, pričom sa ľahko dostanete do nebezpečnej situácie, ktorá môže vyústiť až do dopravnej nehody.
Semi slick pneumatiky vás odvezú aj na bežných cestách
Semi slick pneumatiky sú alternatíva slick pneumatík vhodná aj na bežné cesty. Tieto pneumatiky už majú drážky, takže umožňujú odvádzanie vody, aby sa eliminovalo riziko aquaplaningu.
Semi slicky obúvajú predovšetkým majitelia áut so športovým charakterom a vysokým výkonom. Vďaka týmto športovým pneumatikám si vlastnosti a výkon auta užijete ešte o niečo viac. Semi slick pneumatiky sa využívajú aj na pretekoch a pri ich výbere si overte, či majú homologizáciu aj na cesty.
Výhody a nevýhody slick a semi slick pneumatík
Ak si chcete vyskúšať jazdu na pretekárskom okruhu a naozaj využiť výkon vášho vozidla na maximum, slick a semi slick pneumatiky nemajú konkurenciu, obzvlášť na suchom povrchu. Lenže všetko má svoje výhody aj nevýhody a výnimkou nie sú ani športové pneumatiky.
Ako už bolo spomenuté, slicky aj semi slicky majú vysokú priľnavosť k vozovke. Okrem toho majú aj ďalšie špeciálne vlastnosti, ako je tvrdšia bočnica, vďaka čomu je stabilita v zákrutách vyššia, ako s klasickými pneumatikami.
Na druhej strane ale treba povedať aj to, že majú kratšiu životnosť, pretože sú vyrobené z mäkšej zmesi. Tiež im chvíľu trvá, kým sa zahrejú a získajú vysokú priľnavosť.
Pre semi slick pneumatiky je priorita výkon
Majitelia športových áut alebo áut s vysokým výkonom často uvažujú o semi slickoch aj na bežné vozenie, teda mimo pretekárskych okruhov. Aj keď sú pneumatiky semi slick povolené na použitie v bežnej prevádzke, nemusí ísť o ideálnu voľbu. Okrem rýchleho opotrebenia môže prekážať aj horšie ovládanie a už spomenuté dlhšie zahrievanie pre maximálnu priľnavosť.
Pneumatiky semi slick vyzerajú na športovom aute lepšie ako klasické pneumatiky, ale v bežnej prevádzke môžu byť tak trochu zbytočné a v konečnom dôsledku aj finančne náročnejšie. Vplyvom rýchlejšieho opotrebovania ich totiž bude potrebné aj častejšie vymieňať za nové. Navyše na mokrej vozovke alebo v daždi budú bezpečnejšou voľbou klasické pneumatiky. Semi slicky a slicky jednoducho vznikli preto, aby dosahovali čo najlepší výkon na trati, a to aj za cenu vyššej hlučnosti pneumatík a kratšej životnosti.
UHP pneumatiky môžu byť dobrý kompromis
Ultra High Performance (UHP) pneumatiky môžu byť skvelý kompromis medzi semi slick pneumatikami a úplne bežnými pneumatikami. UHP, teda vysoko výkonnostné pneumatiky, vynikajú najmä svojou robustnejšou, ale športovou konštrukciou. Pneumatiky UHP poskytujú bezpečnosť pri vysokých rýchlostiach za každého počasia, sú priľnavé pri najrôznejších jazdných situáciách a odvádzajú vodu aj na mokrej vozovke, takže eliminujú aquaplaning. Aj pri vysokej rýchlosti je vozidlo veľmi dobre ovládateľné a pneumatiky sú odolné voči prehrievaniu. Ich výhodou je aj krátka brzdná dráha na suchom aj mokrom povrchu.
Kým v minulosti sa UHP pneumatiky do bežnej prevádzky príliš nehodili, dnes už sa veľa vecí zmenilo a dajú sa používať aj bežne. Najčastejšie sa obúvajú na vozidlá s vysokým výkonom či luxusné a športové autá. Ak teda uvažujete o neštandardných pneumatikách na každodenné jazdenie, UHP môže byť praktickejšou a bezpečnejšou voľbou ako semi slick. Na okruhu si však maximálne užijete práve so slickmi alebo semi slickmi.