Prasknuté čelné sklo môže vzniknúť v sekunde. Stačí jeden malý kamienok a problém je na svete. Vo väčšine prípadov je nevyhnutná oprava čelného skla, prípadne jeho výmena, ak je poškodenie rozsiahlejšie. Kedy musíte čelné sklo vymeniť a kto to celé zaplatí?
Kedy je nutná oprava prasknutého skla?
Podľa vyhlášky č. 134/2018 Z.z. §3 písm. c je vozidlo technicky nespôsobilé, ak je výhľad cez čelné sklo z miesta vodiča veľmi zhoršený cez zónu čistenia stieračmi. Vyhláška ďalej spresňuje:
1. v zóne čistenia stieračmi čelného skla stieračom bezprostredne pred vodičom sa nachádza poškodenie akéhokoľvek typu väčšie ako 20 mm alebo
2. v zóne čistenia stieračmi čelného skla inej ako v bode 1 sa nachádza
- viac ako päť poškodení akéhokoľvek typu veľkosti od 20 mm do 50 mm alebo
- jednotlivé poškodenie väčšie ako 50 mm,
V praxi to znamená, že ak je v oblasti čistenia stieračmi prasknuté čelné sklo, mali by ste zbystriť a sklo radšej opraviť. Ak máte takto prasknuté čelné sklo, pokuta vás v prípade kontroly pravdepodobne neminie. Samozrejme pri prehliadke na Stanici technickej kontroly by takéto vozidlo neprešlo. Aj menšia prasklina sa časom môže začať rozširovať, takže by ste situáciu nemali podceniť.
Oprava praskliny čelného skla z PZP?
Asi najčastejšie spôsobuje prasklinu alebo poškodenie čelného skla kamienok, ktorý vyletí spod kolesa iného auta. Poviete si, že ide o škodovú udalosť, ktorú by mohla poisťovňa preplatiť. Nie je to však úplne automatické a ak máte iba povinné zmluvné poistenie zrejme budete musieť riešiť otázku, koľko stojí výmena čelného skla. Problém je v tom, že poisťovňa by síce opravu uhradiť mala, ale väčšinou tak urobí iba v prípade, že je známy vinník. Ak aj viete, od koho odstrelil kamienok priamo do vášho skla a vinník to potvrdí, musí ešte poisťovňa uznať, že sa udalosť stala tak, ako účastníci popisujú.
V praxi je teda veľmi náročné splniť podmienky, aby vám prasknuté čelné sklo od kamienka preplatili z PZP. Zvyčajne vy ako šofér nedokážete postrehnúť, od ktorého auta išiel kamienok a už vôbec sa vám to nepodarí dokázať poisťovni. Najmä ak jazdíte vysokou rýchlosťou po diaľnici.
Samozrejme ani vy netušíte, či spod vášho kolesa nevystrelil kamienok, ktorý by niekomu inému poškodil sklo. Je to poškodenie, ktorému sa prakticky nedá zabrániť, a vinník sa len veľmi ťažko preukazuje. Šancu vám dáva napríklad video záznam z autokamery, jednej z praktických vychytávok do auta.
Čelné sklo a havarijné poistenie
Ak chcete mať istotu, že vám poškodené čelné sklo preplatí poisťovňa, uzatvorte havarijné poistenie. Prasknuté čelné sklo potom stačí nahlásiť ako poistnú udalosť, zdokumentovať ju a doložiť poisťovni faktúru. Nemusíte poznať vinníka, ani ho žiadať, aby svoju vinu priznal, ani dokazovať, ako k udalosti prišlo.
Havarijné poistenie je však finančne náročnejšie ako PZP a najmä majiteľom starších áut sa veľakrát zdá zbytočné. V takom prípade je tu ešte jedna možnosť. Väčšina poisťovní ponúka možnosť pripoistenia čelného skla k PZP, takže v prípade jeho poškodenia budete mať zabezpečené poistné plnenie aj keď nepoznáte vinníka. Kým havarijné poistenie vás môže stáť aj niekoľko stoviek ročne, pripoistenie čelného skla iba niekoľko desiatok eur. Môže tak ísť o celkom dobrý kompromis medzi havarijným poistením a žiadnym, ktoré by pokrývalo náklady na prasknuté čelné sklo.
Koľko stojí oprava čelného skla?
To, koľko stojí oprava čelného skla, resp. jeho výmena je dôležitá informácia aj pri rozhodovaní, či sklo poistiť alebo nie. Záleží však na tom, či je potrebné vymeniť celé čelné sklo alebo ho stačí iba opraviť.
Celková výmena čelného skla vás môže stáť aj niekoľko stoviek eur, záleží to aj na type vozidla a teda veľkosti a druhu čelného skla, za vyhrievané čelné sklo si priplatíte. K materiálu je potrebné pripočítať aj prácu. Ak je nutné čelné sklo vymeniť, poistenie alebo pripoistenie určite oceníte. Aj malý kamienok dokáže spraviť veľké škody, pretože malá prasklina alebo bodka sa môže rozširovať až nebude iná šanca, iba kompletná výmena.
Prasknuté čelné sklo od kamienka sa však dá zachrániť, ak poškodenie nie je veľké a rieši sa čo najskôr. Ako prvá pomoc sa odporúča poškodené miesto prelepiť lepiacou páskou, aby sa prasklina nerozširovala. Oprava čelného skla je možná, ak sa poškodenie nenachádza v zornom poli šoféra, je viac ako 6 cm od okraja skla a nie je väčšie ako 2 € minca. Takéto drobné opravy stoja približne 20 – 30 eur, ceny sa samozrejme môžu líšiť v závislosti od lokality a cien servisov. V prípade mobilného výjazdu sa samozrejme platí aj za výjazd. Na opravu sa používa opravárenská živica, ktorou sa vyplní poškodené miesto a vytvrdne pod UV lampou. Sklo tak získa svoje pôvodné vlastnosti.
Skúsenosti s prasklinou na čelnom skle
Stalo sa vám niekedy, že by sa vám objavila prasklina na čelnom skle? Ako ste ju vyriešili? Ak máte nejaké ďalšie tipy, ktoré sme v článku nespomenuli, neváhajte sa o ne podeliť v komentároch na našej Facebook stránke Oponeo.sk.