Kontrolky svietia, auto neštartuje. Viete, čo v takom prípade robiť? Skúste štartovanie auta cez káble. Pravdepodobne sa vám totiž práve vybila autobatéria. Jej vybitie môže mať viacero príčin, napríklad príliš krátke jazdy mestom, alebo nepravidelné používanie auta. V článku si prečítate, čo robiť v takom prípade a ako naštartovať auto cez káble.
Pomóc, moje auto neštartuje!
Určite to poznáte aj vy – sadnete v zime do studeného auta, vložíte kľúče do zapaľovania alebo stlačíte štartovací gombík a auto vydá iba akýsi chrapčavý zvuk. Palubovka sa na chvíľu rozsvieti a zhasne a niekedy ani to nie. Nastala situácia, ktorú určite pozná každý skúsenejší vodič – autobatéria práve vypovedala svoju službu a naštartovanie auta v zime sa vám už nepodarí. Dôvodov, prečo sa tak stalo môže byť pritom niekoľko:
- vyšší vek batérie
- opotrebovaný stav batérie
- krátke a menej časté jazdy
- príliš dlhé odstavenie vozidla na niekoľko dní až týždňov
- vyššia energetická náročnosť studeného štartu
- príliš veľa zapnutej elektroniky a vyhrievacích systémov, napríklad elektrického prikurovania chladiacej kvapaliny pri dieselových autách, klimatizácie či kúrenia
Najviac trpia akumulátory tých áut, ktoré jazdia na krátke vzdialenosti a potom sú dlho odstavené, najmä počas zimných mesiacov. Toto sa deje napríklad v prípade, ak jazdíte autom cez týždeň do práce vzdialenej len zopár kilometrov, počas jazdy zapínate elektroniku či vyhrievané sedadlá a cez víkend ho nechávate oddychovať na parkovisku. Autobatéria sa nestihne počas jazdy dobiť a jej napätie tak klesá pod hranicu, pod ktorou jedného dňa už nenaštartuje.
TIP: Pokiaľ sa chystáte mať v zime dlhšie odstavené vaše auto, kúpte si k nemu kvalitnú udržiavaciu nabíjačku a nechajte ju zapojenú. Poprípade môžete ešte vybrať akumulátor z auta úplne a nechať ho na udržiavacej nabíjačke v teple vášho domova.
Štartovanie auta v zime i v lete
Mnoho vodičov si myslí, že ich auto neštartuje kvôli príliš nízkym teplotám v zime. Paradoxne autobatérii škodia aj príliš vysoké teploty v lete. Počas horúcich letných dní, kedy je pod kapotou pokojne aj 60 °C, môže dôjsť k samovoľnému vybitiu batérie už po 2 týždňoch státia vozidla na priamom slnku. Dôsledok tohto sa však neprejaví hneď, ale vodič ho pocíti až počas zimy. Počas zimných mesiacov opotrebovaná autobatéria už nedokáže roztočiť motor.
Typy vybitia batérie
Existuje viacero typov vybitia batérie. Akumulátor sa môže vybiť iba čiastočne, čo sa vyznačuje tým, že auto s ľahkosťou odomknete, svietia vám svetlá a po vložení kľúča do zapaľovania sa rozsvietia aj kontrolky na aute. Batéria je ešte stále schopná roztočiť štartér, ktorý sa točí príliš pomaly na to, aby tieto otáčky stačili na naštartovanie.
Pri takmer úplnom vybití batérie je postup rovnaký, avšak pri naštartovaní napätie v akumulátore poklesne. Toto vyústi do zhasnutia displeja a kontroliek a následných drapčiacich zvukov.
„Najťažší prípad“ vybitej batérie nastáva vtedy, ak nedokážete vôbec odomknúť auto a ani sa v kabíne nerozsvietia žiadne svetlá. V tomto prípade už akumulátor nemá žiadnu energiu a treba ho vymeniť. Po pár dňoch vybitia totiž môže batéria zostať úplne nepoužiteľná.
Ak sa vám stane, že vaše auto zrazu nedokážete naštartovať z dôvodu vybitej autobatérie, musíte na dobitie použiť štartovacie káble. Štartovanie auta cez káble však nezvládnete svojpomocne. Budete na to potrebovať pomoc od iného vodiča s jeho autom, na ktorého autobatériu sa budete môcť napojiť.
Štartovanie auta cez káble: Aké štartovacie káble použiť
Pýtate sa, aké štartovacie káble použiť? Pri výbere štartovacích káblov sa pozerajte najmä na ich dĺžku a hrúbku. Hoci základný rozmer štartovacích káblov je 2,5 metra, odporúčame vám kúpiť aspoň 4 metrové káble, aby ste mali istotu, že dočiahnu do druhého auta. Nikdy totiž neviete, kde s autom môžete uviaznuť a nie vždy bude mať váš „záchranný” vodič možnosť zaparkovať tesne pri vašom odstavenom aute. Štartovacie káble by preto nemali byť kratšie než 2 metre.
Čo sa týka prierezu kábla, tak čím väčší prierez, tým lepšie. V menšom priereze totiž dochádza k príliš slabému toku energie. Odporúčame vám použiť medené káble s priemerom aspoň 20 mm², pri väčšom objeme motora ako 3 litre použite prierez 35 mm². Ak sa rozhodnete pre hliníkové káble, ktoré majú o čosi nižšiu vodivosť, siahnite po priemere aspoň 55 mm².
TIP: Štartovacie káble nepatria medzi povinnú výbavu auta. Vyhláška ich síce nepožaduje, ale odporúčame vám ich pre každý prípad nosiť v kufri.
Keď sa pozrieme na ceny štartovacích káblov, môžete sa pripraviť na menšiu investíciu v hodnote od 8 do 30 eur. V ďalšej časti článku si prečítate ako naštartovať cez káble.
Alternatívou k štartovacím káblom je prenosný akumulátor
Alternatívou k štartovacím káblom môže byť tzv. booster, čiže prenosný akumulátor s vysokou kapacitou. Ide síce o drahšiu investíciu, avšak je pohodlnejší, než používanie štartovacích káblov. Vďaka boosteru ste totiž nezávislý od pomoci niekoho ďalšieho.
Ako správne štartovať diesel
Ak ste majiteľom dieselového automobilu, stalo sa vám už, že akumulátor po niekoľkých žhaveniach a neúspešných štartoch už netočí? Spomeniete si, kedy ste naposledy menili žeraviace sviečky? V prípade, ak je niektorá z nich nefunkčná, prejaví sa to práve v zimných mesiacoch, keď už nedokážu zabezpečiť potrebný predohrev a nafta sa vo valci nevznieti.
Ako naštartovať auto cez káble – správny postup zapojenia štartovacích káblov
Predtým, než zapojíte štartovacie káble, skontrolujte čistotu ich kontaktov a v prípade potreby ich očistite. Štartovacie káble majú presne určený postup zapojenia:
- Ako prvý pripojte (obvykle červený) kábel na kladný (+) pól vybitej batérie.
- Druhý koniec tohto kábla pripojte na kladný (+) pól nabitej batérie auta, ktoré vám pomáha.
- Druhý – uzemňovací – kábel (obvykle čierny) pripojte na záporný pól (-) nabitej batérie.
- Druhý koniec čierneho kábla pripojte na kostru vozidla s vybitou batériou – napríklad na niektorú z kovových častí motora, najčastejšie ide o označený kolík vystupujúci z motora. Pozor! Nikdy nepripájajte tento kábel k zápornému pólu (-) vybitej batérie! Pri dobíjaní sa uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry by mohlo v najhoršom prípade dôjsť až k výbuchu.
- Naštartujte auto s nabitou batériou, ktoré vám pomáha, a nechajte motor bežať na voľnobeh. V niektorých prípadoch je potrebné vydržať 15 – 20 minút než sa vybitá batéria zregeneruje.
- Naštartujte auto s vybitou batériou. Nikdy však neštartujte auto dlhšie ako 10 sekúnd. Mohli by ste kvôli vysokému prúdu poškodiť svorky a káble. Medzi jednotlivými štartovaniami si nechajte cca 30 sekúnd odstup.
TIP: Obľúbené je aj štartovanie auta so spojkou. V prípade, že máte manuál a stojíte na briežku alebo vás niekto vie roztlačiť, sadnite si za volant, kľúč dajte do polohy zapaľovanie, stlačte spojku, zaraďte druhý prevodový stupeň a rozbehnite auto dole kopcom alebo tlačením. Po rozbehnutí pustite spojku a motor by mal naskočiť.
Ak sa vám takýmto spôsobom nepodarí vaše vozidlo naštartovať, problém bude asi niekde inde než v akumulátore. Pre toto je typický prípad, keď štartér síce točí, ale auto neštartuje. V tomto prípade sa obráťte na servis.
Správny postup odpojenia štartovacích káblov
Štartovacie káble odpojíte opačným spôsobom než ste ich zapojili:
- Najskôr odpojte uzemňovací kábel od vášho vozidla. Následne odpojte kábel od auta, ktoré vám pomáha.
- Odpojte červený kábel najskôr od pomocného vozidla a hneď na to od vášho.
Ak všetko pôjde dobre a auto naštartujete, nechajte ho ešte chvíľu naštartované, aby sa batéria trochu dobila. Najlepšie bude, ak pôjdete pár kilometrov vo vyššej rýchlosti mimo mesta alebo po diaľnici.
Neštartuje mi auto: Čo robiť, ak sa nepodarí naštartovať
Nie vždy je oživenie akumulátora úspešné a niekedy sa aj napriek vašej snahe nepodarí auto znova naštartovať. Dôvodov môže byť pritom niekoľko:
- vybitá autobatéria môže byť už natrvalo poškodená a vám nezostáva nič iné, ako ju vymeniť
- akumulátor nemusí mať dostatočnú silu na naštartovanie auta
- štartovacie káble sú príliš tenké a neprepúšťajú dostatočné množstvo prúdu
Často sa stáva, že dôvodom nenaštartovania nie je ani tak samotná autobatéria ako auto. Môže byť poškodený alternátor, alebo môže byť v aute zamrznutá nafta. Skutočný dôvod vám obvykle pomôžu objasniť až technici v autoservise.
Stalo sa vám niekedy, že ste museli štartovať auto cez káble? Ak áno, ako ste si s tým poradili? Podeľte sa s nami v komentároch na našej Facebook stránke Oponeo.