V dnešnej dobe si bez klimatizácie v aute šoféri už ani nevedia predstaviť život. Výrobcovia automobilov montujú do najnovších modelov automatickú klimatizáciu, avšak stále nájdete jazdiť aj vozidlá s manuálnou klimatizáciou. Ako funguje automatická klimatizácia v aute? V článku sa dočítate, ako si vybrať tú najlepšiu klimatizáciu do auta a na záver vám ponúkame aj rady, ako schladiť vaše auto bez jej použitia.
Druhy klimatizácií v aute – ktorá je tá pravá pre vás?
Čím je vonku teplejšie, tým častejšie stláčajú vodiči to magické tlačidlo, ktoré ich aspoň na chvíľu oslobodí od všadeprítomných horúčav. V zime, naopak, každý z nás zase túži po zahriatí. Klimatizácia v aute je našou každodennou súčasťou letnej sezóny už viac ako 20 rokov. V súčasnosti poznáme dva najčastejšie druhy klimatizácií – manuálnu a automatickú.
Vedeli ste o tom, že automatická klimatizácia sa navrhuje a vyvíja samostatne pre každý model auta? Vyvinúť a spojazdniť klimatizáciu v aute nie je hračka – na to, aby fungovala sú potrební aj experti na vzduchotechniku a aerodynamiku. V súčasnosti konštruktéri už vedia, že okrem vonkajšej aerodynamiky vozidla je dôležitá aj tá vnútorná. Prúdenie vzduchu v kabíne môže ovplyvniť nielen komfort jej pasažierov, ale aj viditeľnosť z auta (napríklad počas rosenia okien počas hmly či dažďa alebo námrazy na čelnom skle) a akustiku. Automobilka Škoda napríklad aj pri montovaní klimatizácie rozlišuje, do ktorej krajiny má dané vozidlo namierené. Autá smerujúce do horúcej Indie a Číny majú ventilátor s ostrejšou nábehovou krivkou, aby mohol vzduch v kabíne rýchlejšie cirkulovať.
Moderné klimatizácie v aute okrem príjemného vyrovnávania teploty medzi interiérom a exteriérom navyše aj automaticky rozpoznávajú znečistenie vzduchu rôznymi prachovými čiastočkami či peľom. Aj keď je niektorým vodičov a posádke jedno, akú klimatizáciu v aute majú, je dobré poznať aspoň ich základné princípy. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako funguje automatická a manuálna klimatizácia a v čom sú ich hlavné rozdiely.
Manuálna klimatizácia v aute
Manuálna klimatizácia v aute sa vyskytuje najmä vo vozidlách staršieho dáta alebo nižšej cenovej kategórie. Tento druh klimatizácie je menej praktický, pretože po jej zapnutí ide kompresor naplno a vodič musí manuálne pomocou kolieska do studeného vzduchu primiešavať teplý vzduch zvonka. Vodič taktiež nastavuje aj rýchlosť ventilátora. Ak sa auto príliš vychladí, je potrebné manuálnu klimatizáciu v aute vypnúť.
Najväčšou nevýhodou mechanickej klimatizácie do auta je nemožnosť nastavenia trvalo vyhovujúcej teploty. Teplota je totiž závislá na tom, aký teplý je vzduch, ktorý nie je ochladzovaný v systéme a zmieša sa s tým ľadovým. Zároveň toto 100% fungovanie značne zaťažuje aj motor auta a zvyšuje jeho spotrebu.
Automatická klimatizácia v aute
Automatickú klimatizáciu v aute nájdete dnes už hádam v každom novšom modeli. Využíva pokročilejší systém než manuálna klimatizácia, vďaka čomu odbremeňuje vodiča od konštantného nastavovania teploty. Systém robí všetko za vodiča, a tomu len ostáva zadať konkrétnu teplotu, ktorú chce mať v kabíne vozidla. Pokročilejšie systémy dokonca majú senzory snímajúce teplotu na rôznych miestach v interiéri.
Výhodou automatickej klimatizácie je aj to, že pokiaľ sa vonku zrazu oteplí, klimatizácia začne automaticky viac chladiť, pokiaľ sa ochladí, tak zase svoju teplotu zníži. Ďalšou vychytávkou je automatické prepínanie na vnútornú cirkuláciu vzduchu, pokiaľ sa v tom vonkajšom nachádzajú čiastočky prachu alebo peľové zrnká.
Rozdiel v spotrebe medzi manuálnou a automatickou klimatizáciou
Automatická klimatizácia v aute šetrí oproti manuálnej motor a spotrebu. Manuálna klimatizácia zaťažuje agregát počas celej doby chladenia, automatická klimatizácia po dosiahnutí nastavenej teploty zníži svoj odber a teplotu v kabíne iba udržiava. Podľa nemeckého autoklubu ADAC automatická klimatizácia spotrebuje cca 0,2 litra paliva za hodinu, manuálna cca o polovicu viacej.
Viaczónová klimatizácia
Ďalším parametrom pri výbere klimatizácie do auta môže byť aj to, na koľko zón je rozdelená. To znamená, koľko rôznych miest v kabíne auta môže mať rôznu teplotu vzduchu. Viaczónová klimatizácia dokáže totiž nastaviť teplotu v aute pre každého pasažiera osobitne. Okrem komfortu pomáha aj pri distribúcii tepla v kabíne, pretože napríklad na čelné sklo dopadá prudšie slnečné žiarenie, takže je tam obvykle teplejšie, než na zadných sedadlách.
Prenosná klimatizácia do auta
Niektorí vodiči, ktorí nemajú auto s klimatizáciou, si zvyknú namontovať mini klimatizáciu do auta. Túto prenosnú klimatizáciu do auta zapojíte do 12V prípojky a obvykle funguje na princípe rozptylu studeného vzduchu. Toto riešenie je však zriedkavé a nie je možné ho porovnávať s klasickou klimatizáciou.
Ako správne používať klimatizáciu v aute
Určite to poznáte – sadnete v lete do vyhriateho auta s „príjemnou“ teplotou niekde medzi 40 °C a púšťou na poludnie a jediné, po čom túžite je poriadne vypeckovať klimatizáciu. Týmto však telo vystavíte značnému teplotnému šoku, na ktorý nemusí byť pripravené. Rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou by mal byť ideálne 7 °C. Väčšie teplotné rozdiely ako 10 °C organizmus nezvláda dobre a riskujete tak prinajlepšom prechladnutie.
V prvom rade vám pri nasadaní do prehriateho auta odporúčame vychladiť interiér otvorením všetkých okien alebo dverí. Pokiaľ sa neponáhľate, počkajte pár minút vonku. Po naštartovaní zapnite klimatizáciu, no prvých pár sto metrov nechajte spolu s ňou aj otvorené okná, nech vietor vyfúka z auta horúci vzduch.
Príčiny nefunkčnej klimatizácie
Niekedy sa môže stať, že aj tá najkvalitnejšia klimatizácia prestane fungovať. Ako prevenciu vám odporúčame nechať ju skontrolovať aspoň každé 2 roky v prípade nového auta. Ak máte staršie auto, kontrolu nechajte urobiť každý rok. V servise odsajú staré chladivo a načerpajú do systému nové.
Príčin nefunkčnej klimatizácie môže byť hneď niekoľko. My v článku uvádzame tie najčastejšie z nich:
1. Strata chladiva v systéme
Prvou príčinou nefunkčnej klimatizácie môže byť práve chýbajúce chladivo v systéme, ktoré slúži na chladenie vnútorného vzduchu. K stratám chladiva môže kvôli tlakovým zmenám dochádzať aj napriek uzatvorenému klimatizačnému okruhu, a to niekedy na úrovni 5 až 30 % ročne. To znamená, že po dvoch rokoch prevádzky môžete pokojne prísť aj o polovicu chladiva.
TIP: Občas sa môže stať, že na hadiciach alebo komponentoch klimatizačného systému vzniknú rôzne netesniace „diery“, cez ktoré začína unikať chladivo. Takže ešte predtým, než začnete do systému dopĺňať nové chladivo, skontrolujte tesnosť systému.
2. Nefunkčný kompresor klimatizácie
Účinnosť kompresora klimatizácie sa s pribúdajúcim vekom zmenšuje. Je jedným z najdôležitejších komponentov klimatizačného okruhu a za jeho zhoršeným výkonom môžete nájsť poškodené tesnenia, kvôli ktorým nemôže byť dosiahnutý optimálny tlak. Taktiež môže dôjsť aj k poruche ventilu, ktorý reguluje množstvo chladiva vstupujúceho do kompresora. Riešením potom obvykle býva iba jeho výmena za nový.
3. Poškodený kondenzátor
Pomocou kondenzátora sa mení chladivo z plynného skupenstva na kvapalné. Kvôli tomu, že sa nachádza v prednej časti auta dochádza k jeho častému upchatiu prachovými časticami z cesty. Toto môže mať za následok aj únik chladiva.
4. Porucha elektroinštalácie
Ďalším častým dôvodom, prečo klimatizácia nechladí, je porucha elektroinštalácie alebo problémy s ventilátormi. Chyba môže nastať aj v riadiacej jednotke prvkov výbavy. Tá kvôli tomu vydáva nesprávne pokyny jednotlivým komponentom klimatizácie a tie tak nemôžu fungovať správne. Poruchy elektroniky vám radi opravia v každom špecializovanom servise.
Ako schladiť auto aj bez klimatizácie
Klimatizácia v aute niekedy patrí k rozporuplným témam a nie všetci vodiči sú jej zástancami. Mnoho ľudí jednoducho nemá rado veľké teplotné rozdiely, príliš silné fúkanie studeného vzduchu, alebo jednoducho preferujú úspornú jazdu s ohľadom na ekológiu. Niektoré autá staršieho dáta dokonca klimatizáciu ani nemajú. Ak patríte k jednému zo spomínaných vodičov, v nasledujúcich riadkoch vám poradíme, ako sa dá celkom pekne v lete jazdiť aj bez klimatizácie.
Pamätáte si na svoje detstvo, keď ste spolu s vašou rodinou hodiny cestovali na dovolenku k moru v aute bez klimatizácie? Určite ste nezabudli na to, že najdôležitejším krokom k schladeniu auta je v prvom rade prevencia pred jeho prehriatím. Odporúčame vám pri každom parkovaní auta použiť reflexnú fóliu pod čelné sklo, ktorá bude odrážať priamo dopadajúce slnečné lúče. Ak špeciálnu fóliu nemáte, môžete na prístrojovú dosku prestrieť aj svetlý uterák. Ďalšou radou je premyslené parkovanie, ako inak – v tieni.
TIP: Pokiaľ viete, že určite nebudete vo vašom aute používať klimatizáciu, môžete si zaobstarať model so šedou prístrojovou doskou namiesto tmavej. Šedá totiž menej zachytáva teplo.
Tesne pred nastúpením do odstaveného auta otvorte všetky dvere, naštartujte a pustite ventilátor, aby ste z rozvodov dostali von rozpálený vzduch. Ako pomôcka vám poslúži aj klasický rozprašovač s vodou, ktorú môžete nastriekať na vrch palubovky, boky dverí a voľne do kabíny. Voda sa o pár sekúnd vďaka spotrebe časti tepla z povrchu a zo vzduchu odparí a okolie trochu ochladí.
TIP: Do rozprašovača používajte destilovanú vodu. Príliš tvrdá voda by totiž mohla zanechávať na poťahoch fľaky.
Počas jazdy majte mierne pootvorené predné okná. Pri hornej strane predných okien vzniká podtlak, vďaka ktorému je prúdenie vzduchu z výduchov ešte rýchlejšie. Na podobnom princípe funguje aj strešné okno – vyťahuje horúci vzduch z kabíny a podporuje prúdenie čerstvého vzduchu dnu.
Ako si s prílišným teplom v aute pomáhate vy? Podeľte sa s nami o vaše overené tipy a triky v komentároch v našej Facebook skupine Oponeo.