S ubúdajúcou teplotou na teplomeroch ide často ruka v ruke aj ubúdanie viditeľnosti na cestách. Na to, aby mohlo byť počas hustej hmly, dažďa či sneženia vaše auto viditeľné aj pre ostatných vodičov, vám poslúžia hmlovky na aute. V článku sa podrobnejšie pozrieme na funkciu predných hmloviek a zadných hmloviek a vysvetlíme si, ako a kedy ich používať a či sú hmlovky povinné.
Čo sú to hmlové svetlá, tzv. hmlovky a na čo slúžia
Počas jesenných a zimných mesiacov sa počasie výrazne mení, a preto býva častokrát najväčším problémom na cestách viditeľnosť jednotlivých vozidiel. Množstvo zrážok, hustá hmla či neutíchajúca snehová metelica znižujú viditeľnosť na cestách tak ostatných vodičov, ako aj samotného vozidla, ktoré šoférujete. Denné osvetlenie je totiž v týchto podmienkach nedostatočné a vozidlo častokrát nie je z pohľadu vodiča idúceho za ním vôbec vidieť. K zvýšeniu viditeľnosti a prehľadnosti na cestách v nepriaznivých podmienkach by mali vodiči používať stretávacie alebo hmlové svetlá, čiže hmlovky.
Druhy hmloviek: Predné hmlovky a zadné hmlovky
Hmlovky sú špeciálny druh osvetlenia vozidla, ktorý ako jediný neslúži primárne k tomu, aby prenikli hmlou a zabezpečili tak dokonalú dohľadnosť, akoby žiadna hmla ani neexistovala. Ich hlavným účelom je „vidieť a byť videný“ – predné hmlovky pomáhajú lepšie osvetliť cestu a zadné hmlovky zas dávajú vodičom za vami signál, ako ďaleko sa od nich nachádzate. Vďaka zapnutým hmlovkám dokážu vodiči monitorovať situáciu a objekty na cestách okolo seba, čím sa môžu vyhnúť prípadným dopravným nehodám.
Predné hmlovky
Predné hmlovky slúžia na to, aby v čase zníženej viditeľnosti lepšie osvetľovali cestu bezprostredne pred vozidlom. Celkovému zviditeľneniu však príliš nepomôžu, v tomto ich môžeme prirovnať k stretávacím svetlám. Zvyčajne ide o biele alebo jemne žlté hmlovky a sú umiestnené v nárazníku (najmä u starších vozidiel) alebo v združenom svetlomete. Vďaka tomu, že sú umiestnené pomerne nízko, vytvárajú priaznivejšie podmienky na jazdu počas zhoršenej viditeľnosti.
TIP: Zaujímavosťou je, že predné hmlovky nepatria k povinnej výbave auta, a preto ich niektoré, najmä staršie vozidlá vôbec nemusia mať. V tom prípade vám odporúčame namiesto predných hmloviek používať stretávacie svetlá.
Používanie rôznych krycích fólií na predné hmlovky je zakázané. V prípade stretu s políciou by ste mali čo-to vysvetľovať, pretože v tomto prípade ide o zásah do funkčnosti komponentu vozidla.
Zadné hmlovky
Zadné hmlovky dávajú ostatným vodičom za vami na vedomie, kde sa približne nachádzate. Ide o akúsi silnejšiu odrodu zadných svetiel, ktorá slúži na to, aby bolo vaše vozidlo lepšie viditeľné pre ostatných šoférov. Vyžarujú intenzívne červené svetlo, pričom môže svietiť iba jedna hmlovka alebo obidve.
Kedy a ako používať hmlovky a ostatné svetlá
Hmlovky slúžia na zvýšenie viditeľnosti najmä počas hustej hmly, pri silnom daždi či snehových prehánkach. Podmienky zníženej viditeľnosti na cestách sú preto ideálnym momentom, kedy zapnúť hmlovky. Menej skúseným vodičom v nasledovných pár riadkoch na začiatok vysvetlíme, ako sa zapínajú hmlovky. Predné hmlovky môžete zapnúť spolu s parkovacími alebo stretávacími svetlami. Predné aj zadné hmlovky môžu mať zapínanie osobitne alebo spolu. To, že sú hmlovky zapnuté, zistíte aj vďaka rozsvietenej kontrolke na prístrojovej doske, ktorá znázorňuje predné a zadné hmlovky. Hmlovky a ich označenie znázorňujú tieto obrázky:
Predné hmlovky a ich znak:
Zadné hmlovky a ich značka:
Sú hmlovky povinné?
Veľa vodičov sa pýta, či sú hmlovky povinné. Používanie hmloviek je striktne vymedzené iba na konkrétne cestné podmienky. Zákon o cestnej premávke hovorí o používaní hmloviek v § 32 ods. 3.: „Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“ Za porušenie alebo nesprávne používanie hmloviek (čiže ich zapnutie v čase, kedy neprší, nesneží a ani nie je hmla) hrozí vodičovi pokuta vo výške od 10 do 30 €. Naopak, za neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy rozsvietenými stretávacími svetlometmi alebo im na roveň postaveným osvetlením za zníženej viditeľnosti môžete taktiež dostať pokutu, a to od 30 do 50 €.
Kedy by ste mali hmlovky radšej vypnúť
Častým problémom spájajúcim sa s hmlovkami je ich nesprávne používanie. Vozidlo má síce hmlovky na to, aby sa používali, no zároveň najväčším problémom je, keď ich vodiči pri zlepšení viditeľnosti zabúdajú vypnúť a následne nimi tak oslňujú ostatných vodičov. Treba preto vždy pozorne sledovať okolie a adekvátne reagovať na jeho zmeny. Hmlovky vypínajte aj pri vjazde do tunela alebo ak stojíte v súvislej kolóne.
Jazda v hmle cez deň: Hmlovky ako denné svietenie
Pokiaľ jazdíte na jednom z modernejších vozidiel disponujúcim automatickým režimom, tento môže jazdu v hmle cez deň vyhodnotiť ako situáciu vhodnú na použitie denných svetiel. Hmla počas dňa totiž vďaka dostatočnému svetlu na okolí dokáže ľahko zmiasť senzory mnohých vozidiel, ktoré reagujú rozsvietením malých predných svetiel. Ak sa teda cez deň ocitnete v hustej hmle, nespoliehajte sa na automatický režim hmlovky s denným svietením a manuálne zapnite stretávacie svetlá alebo hmlovky.
Jazda v hmle v meste
Počas jazdy v hmle v meste je potrebné prispôsobiť osvetlenie vášho auta okolitej premávke. Pokiaľ sú pred vami a za vami iné autá, postačí mať rozsvietené „stretávačky“. Hmlovky majú totiž príliš jasné svetlo, ktoré by okolitých vodičov mohlo oslepovať a znervózňovať. Ak je však premávka minimálna a vo vašej blízkosti sa nenachádzajú ďalšie vozidlá, pokojne použite hmlové svetlá.
Jazda v hmle po diaľnici
Rovnako ako v meste, tak aj počas jazdy na diaľnici by sa mali vodiči pri používaní hmloviek riadiť aj okolitou premávkou. V prípade, ak je premávka zhustená a rozostupy medzi vozidlami nie sú také veľké, aby sa strácali v hmle, je vhodné rozsvietiť stretávacie svetlá. Ak by ste sa nachádzali v situácii, v ktorej vidíte autá iba pred sebou, rozsvieťte zadné hmlovky, aby ste potenciálnemu prichádzajúcemu vodičovi včas umožnili spozorovať auto pred ním. Ak sa autá nachádzajú len za vami, rozsvieťte predné svetlá. Oboje – predné i zadné hmlovky – je vhodné zapnúť len v prípade, ak idete počas hustej hmly po prázdnej diaľnici.
Ak sa, naopak, pohybujete na diaľnici v kolóne, používajte pri zníženej viditeľnosti iba stretávacie svetlá, aby ste neoslňovali okolitých vodičov. K oslneniu môže dopomôcť aj neskorá výmena stieracích líšt. Ich životnosť je totiž približne jeden rok a keď sa opotrebujú, tak zle odstraňujú nielen vodu, ale môžu dokonca aj nechať na okne rozmazané šmuhy, ktoré lámu a rozptyľujú svetlo.