Rozmýšľate, či kúpiť jazdené pneumatiky, alebo staviť na istotu s novými? Lákadlom použitých pneumatík býva najmä ich nízka cena, no ich kúpa môže byť často riziková. S pneumatikami je to totiž ako s každým tovarom z „druhej ruky“ – nikdy neviete, čím si prešli a ako dlho vám ešte poslúžia. Samozrejme môžete natrafiť aj na dobré ojazdené pneumatiky za slušnú cenu, ale mali by ste určite vopred vedieť, na čo si treba dať pri ich kúpe pozor.
Jazdené pneumatiky sprevádza neistota
Ojazdené pneumatiky najviac lákajú cenou, pretože na rôznych internetových bazároch môžete nájsť celú sadu doslova za pár eur. Ak práve potrebujete vymeniť svoje použité pneumatiky, ktoré už definitívne doslúžili, a chcete ušetriť, môže vás takáto ponuka zlákať.
Na čo sa pozerať pri kúpe použitých pneumatík
Určite však nekupujte pneumatiky bez toho, aby ste ich videli osobne. Najlepšie je, ak si ich pôjdete pozrieť a na základe ich stavu sa rozhodnete, či ich ešte môžete použiť, alebo to radšej nebudete riskovať. Nevýhodou takýchto obhliadok je fakt, že cesta vás bude stáť nejaký čas aj peniaze, ktoré možno vynaložíte zbytočne. Keď už si budete pneumatiky obzerať, všimnite si DOT symbol. Ide o 4 čísla na bočnici, ktoré vyjadrujú dátum výroby. Vďaka nemu zistíte vek pneumatiky. Napríklad číslo 2520 znamená, že pneumatiky boli vyrobené v 25. týždni roku 2020, teda niekedy v druhej polovici júla 2020.
Kúpiť zánovné pneumatiky v zlom stave a obuť ich na svoje auto však môže predstavovať veľké riziko z pohľadu bezpečnosti. Pozor si treba dať aj na ich celkový stav, či nemajú trhlinky, zjazdený dezén alebo iné poškodenie. Minimálna hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky je 3 mm a pre letné 1,6 mm. Toto je stanovené vo vyhláške č. 134/2018 Z. z. Ak majú jazdené pneumatiky iba o málo viac, kupujete ich nanajvýš na jednu sezónu.
Zaujímajte sa aj o to, koľko kilometrov približne najazdili, či bolo auto garážované alebo bolo odstavené vonku a ako boli pneumatiky skladované mimo sezóny.
Okrem obutia na osobné auto sa dajú kúpiť aj jazdené nákladné pneumatiky. Vzhľadom na finančnú náročnosť nových pneumatík sú tie ojazdené a lacnejšie celkom lákavé. Aj v tomto prípade ale treba vyberať naozaj obozretne a možno ešte viac, ako pri pneumatikách na osobné vozidlo.
Ojazdené pneumatiky a ich životnosť
Životnosť pneumatík, a to nielen tých ojazdených, závisí od viacerých faktorov. Dôležitý nie je len ich vek, ale aj skladovanie, konštrukcia, štýl jazdy alebo to, či boli obuté na aute, ktoré dlhšiu dobu stálo a nebolo používané. Za určitých okolností môže aj 5 – 6 rokov stará pneumatika ešte poslúžiť, ale na druhej strane môžu byť na odpis 2 – 3 roky staré pneumatiky.
Názorov je samozrejme viac, niekto tvrdí, že životnosť pneumatiky je maximálne 5 rokov, niekto nemá problém používať pneumatiky aj 8 rokov. Naozaj to závisí od celkového stavu pneumatík, používať by sa ale určite nemali pneumatiky staršie ako 10 rokov. Treba však povedať, že ak kúpite nové pneumatiky, ktoré boli vyrobené napríklad pred dvoma rokmi, stále sa považujú za úplné nové. Nečakajte, že ak si dnes kúpite nové pneumatiky, budú celkom čerstvé, vyrobené pred týždňom či pred mesiacom. Pravdepodobne zistíte, že boli vyrobené pred pol rokom či rokom. Dôvod je jednoduchý – zimné pneumatiky sa zvyčajne vyrábajú v lete a letné v zime, aby boli pred sezónou pripravené na sklade.
Ako skladovať jazdené pneumatiky?
Vek ani zjazdený dezén neoklamete, ale životnosť pneumatík sa dá predĺžiť správnou starostlivosťou. Pneumatikám neprospieva, ak sú obuté na vozidle, ktoré dlhú dobu stojí, pretože sa deformujú. S deformáciou súvisí aj skladovanie pneumatík. Jazdené nákladné pneumatiky aj pneumatiky na osobné vozidlá sa musia správne uložiť. Na skladovanie je ideálne chladné a tmavé miesto, teda garáž, pivnica a podobne. Ak nemáte priestor na skladovanie pneumatík, množstvo pneuservisov ponúka sezónne uskladnenie.
Pred uložením pneumatiky samozrejme očistite. Pneumatiky na diskoch skladajte naležato a počas doby skladovania ich občas preskladajte, vďaka čomu bude zaťaženie rovnomernejšie. Disky nezabudnite očistiť. Pri manipulácii s pneumatikami môžete skontrolovať aj tlak a prípadne ich nahustiť. Ak chcete šetriť miesto, môžete kompletné kolesá aj zavesiť. Pneumatiky bez diskov uložte nastojato a zopár krát ich počas skladovania pootočte, aby nestáli celú sezónu na jednom bode.
TIP: Počas používania môžete životnosť pneumatík predĺžiť tým, že budete pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách a v prípade potreby ich dohusťovať, kolesá budú vyvážené a nezanedbáte ani geometriu.
Opotrebenie pneumatík sa zvyšuje so zaťažením vozidla, pri servise by sa malo kontrolovať aj zavesenie kolies. Vhodná je výmena pozícií pneumatík, teda ak sa rýchlejšie opotrebovávajú hnacie predné, ďalšiu sezónu ich obujete na zadnú nápravu a zadné na prednú. Vďaka tomu bude opotrebenie všetkých pneumatík rovnomernejšie. Samozrejme pokojnejší štýl jazdy je k pneumatikám šetrnejší ako dynamická jazda.
Kúpiť použité pneumatiky alebo investovať do nových?
Obe možnosti majú svoje výhody aj nevýhody, ale ak chcete mať istotu, že pneumatiky sú bezpečné, budete musieť investovať do nových. Na trhu je množstvo značiek a typov vrátane budgetových pneumatík, ktoré sú cenovo dostupné aj ako nové. Samozrejme ani 2 – 3 roky staré prémiové ojazdené pneumatiky nemusia byť zlá voľba. Ak budú v dobrom stave s dostatočným dezénom, môžu ešte niekoľko rokov poslúžiť. Investovať väčšie sumy do nových pneumatík sa nechce skôr majiteľom starších áut alebo takým, ktorí jazdia príležitostne alebo prevažne v meste. V takýchto prípadoch sú vhodné práve ekonomické pneumatiky, alebo skutočne kvalitné ojazdené pneumatiky.
Šetriť na pneumatikách sa určite neoplatí ak jazdíte prakticky denne, prevažne mimo mesta, alebo máte výkonnejšie auto a jeho kvality aj patrične využívate. V takýchto prípadoch nie sú zánovné pneumatiky najlepším riešením, zrejme by vám slúžili iba krátko a navyše je tu aj otázka bezpečnosti. Ak auto využívate pravidelne aj na dlhšie trasy, alebo si užívate dynamickejšiu jazdu, investujte radšej do kvalitnejších nových pneumatík strednej alebo prémiovej triedy.