Turbo zvyšuje výkon motora, a to sa netýka iba naftových, ale aj benzínových motorov. Ako zistiť poruchu turba a ako jej predchádzať? Turbo má totiž určité výhody, ale s takýmto vozidlom treba zaobchádzať šetrnejšie, aby fungovalo tak, ako má. Prečítajte si všetky dôležité informácie.
Čo je turbo a ako funguje?
Turbo v aute má v prvom rade za úlohu zvýšiť výkon. Skladá sa z dvoch základných častí – turbíny a kompresora. Za výfukovým potrubím je umiestnená turbína. Keď ňou prejdú výfukové plyny roztočí sa aj kompresor. Kompresor sa nachádza v sacom potrubí.
To, že pohon motora závisí od paliva a vzduchu, vie takmer každý vodič. Turbo dokáže do systému privádzať viac vzduchu a premiešať ho s väčším množstvom paliva, výsledkom čoho je vyšší výkon. Turbo využíva energiu výfukových plynov, pretože viac energie výfukových plynov umožňuje vytvorenie pretlaku v sacom potrubí a privádza viac vzduchu do spaľovacej komory. Vďaka tomu sa vstrekuje aj viac paliva a výkon motora sa zvyšuje. Niekedy sa však môžu objaviť aj poruchy turba, ktoré sa prejavia napríklad ako pískanie turba.
Ako zistiť poruchu turba?
Vďaka turbu sú vozidlá nielen výkonnejšie, ale aj úspornejšie pri bežných jazdách. Aby ste si mohli užívať jeho výhody, treba s ním zaobchádzať šetrne, ale aj napriek tomu sa časom môže objaviť porucha. Tak, ako väčšina súčiastok, aj turbo má svoju životnosť a svoje limity. Aké má porucha turba najčastejšie prejavy?
Modrý alebo čierny dym
Všimli ste si, že vám z výfuku na aute vychádza modrastý dym? Ak vnútorné komponenty dostatočne netesnia, môže sa porucha turba prejaviť práve týmto spôsobom. Turbína turba je mazaná olejom a pokiaľ príde aj k malému úniku mazacej kvapaliny, zo zahriateho potrubia vyjde modrý dym. V menej závažnom prípade je možné túto poruchu vyriešiť výmenou tesnenia, v horšom repasom turba. S modrým dymom súvisí aj zvýšená spotreba oleja, takže je potrebné jeho stav pravidelne kontrolovať.
Nič dobré neveští ani čierny dym, ktorý je prejavom nedostatočného prívodu vzduchu. Stať sa to môže vplyvom netesností sania alebo zlým stavom vzduchového filtra. Ak sa chcete týmto problémom vyhnúť, venujte pozornosť aj pravidelnej údržbe týchto častí.
Pískanie turba
Ďalšou možnosťou, ako zistiť poruchu turba, je dobre počúvať. Pískanie turba je počuť aj vo vnútri auta, samozrejme sa dá počuť aj vonku. Pískavý zvuk môže vznikať poruchou turbíny trením kovových častí. Ak teda počujete pískanie, vyhľadajte servis a nechajte si auto skontrolovať, prípadne vymeniť problematické diely.
Pokles výkonu
Pokles výkonu je ďalšia porucha turba, a jej prejavy môžu mať súvis práve s pískaním. Turbo má zabezpečiť zvýšenie výkonu, ak sa tak nedeje, ide o problém. Výrazný pokles výkonu môže znamenať poruchu turbíny, ktorá sa môže poškodiť aj spomínaným trením kovových častí. Ak sa tento problém nerieši a príde napríklad k odtrhnutiu lopatiek, turbo je v podstate nefunkčné a prichádza k strate výkonu.
Zníženie výkonu ale môžu spôsobiť aj sadze, najmä ak má turbo lopatky s variabilnou geometriou. Tento problém sa dá odstrániť pomerne jednoducho – stačí turbo vyčistiť.
Neničte si turbo nešetrným zaobchádzaním
Keď máte turbo, treba sa držať niekoľkých zásad, aby ste ho zbytočne nezaťažili. Začnite tým, že nebudete tankovať nízko oktánové palivo, najlepšie je držať sa odporúčaní výrobcu. Nekvalitné palivo by malo byť tabu pre všetky autá, s turbom aj bez neho.
Samozrejme by ste nemali vytáčať studený motor do vysokých otáčok, to sa tiež týka všetkých motorov, ale pri turbe to platí obzvlášť. Kým sa olej nezahreje na potrebnú teplotu, nechráni motor pred opotrebovaním tak, ako by mal. Keďže turbo pracuje pri vysokých otáčkach, v najhoršom prípade môžete zadrieť motor. Najskôr počkajte, kým sa motor zahreje a potom môžete turbo využívať na maximum.
Pozor by ste si mali dávať aj na zaťažovanie pri nízkych otáčkach. Ísť s plynom na maximum môže mať za následok väčšie vstrekovanie paliva s nedostatočným prívodom vzduchu. Takto vznikne zmes s vysokými emisiami, ktoré môžu poškodiť katalyzátor.
Aby ste sa nemuseli zamýšľať nad tým, ako zistiť poruchu turba, nemali by ste vypínať motor pred dochladením turba. Ak ste jazdili napríklad po diaľnici a vaše tempo bolo vysoké, nechajte turbo aspoň 30 sekúnd vychladiť a až potom vypnite motor. Turbo totiž chladí olej a vypnutím motora zastavíte jeho obeh, čím hrozí jeho poškodenie.
K nadupanému vozidlu s turbom sa vám určite budú hodiť aj športové pneumatiky. Vyberte si v našom e-shope plnom ekonomických i prémiových pneumatík tie pravé na túto sezónu pre vášho štvorkolesového miláčika.