Predtým, ako sa naplno odovzdáme do rúk výziev prichádzajúcich s novým desaťročím, pozrieme sa na štatistiky a trendy predchádzajúceho roka. Ako sa zmenil automobilový priemysel v roku 2019? Aké trendy zaznamenali nárast popularity a ktoré autá boli pre nás Slovákov najobľúbenejšie? Ukážeme si, ako vyzerá budúcnosť elektromobilov nielen na Slovensku.
Ponorme sa do premien, ktorým automobilový priemysel čelil v roku 2019. S trochou šťastia trendy v minulom roku pomôžu spotrebiteľom a výrobcom určiť jeho smerovanie aj v tom novom.
Sumarizácia roka 2019
V roku 2019 sme mohli vidieť neutíchajúcu snahu medzinárodného automobilového priemyslu. Tempo jeho rastu sa totiž spomalilo a kleslo z 2 % na 1,4 %, avšak stále prinášalo príjmy vo výške 2,2 biliónov dolárov na trhu s osobnými automobilmi.
Podobne aj registrácia vozidiel v EÚ klesla o 3,9 %. Tento údaj naznačuje, že v roku 2019 malo záujem o nákup vozidiel menej vodičov, ako predtým. Americkí výrobcovia sa tak museli vyrovnať s kolísajúcim trhom EÚ, ktorý zaznamenal v poslednom polroku pokles. Napríklad, v Spojenom kráľovstve hrozba Brexitu sťažila predaj vozidiel, pretože nikto si nebol istý, aký vplyv má oddelenie od EÚ na údržbu vozidiel a právne predpisy.
V EÚ sa postupne trh presúva od dieselových motorov k benzínovým. Už v prvých mesiacoch roku 2019 sa trh naklonil k benzínu, pričom až 60 % kupujúcich nových osobných vozidiel uprednostnilo tento zdroj paliva pred naftou. Na americkom trhu sa však, naopak, v roku 2019 predalo viac dieselových vozidiel, ako v roku 2018.
Konektivita a Internet of Things (IoT) poskytli automobilovému priemyslu tie príjmy, ktoré im nebol schopný dať samotný predaj. Výrobcovia automobilov v EÚ a USA sa usilujú o lepšiu budúcnosť a v roku 2019 boli schopní preniknúť na globálny trh pomocou údajov získaných z inovovaných vozidiel V2V.
Zvýšená integrácia medzi umelou inteligenciou a automobilmi má zmeniť spôsob, akým automobiloví výrobcovia podporia svoje príjmy na základe tohtoročných úspechov.
Elektrické vozidlá a iné udržateľné vozidlá: pohľad na rok 2019
V posledných rokoch sa vo veľkej miere hovorilo o posúvaní automobilového priemyslu smerom k elektrickej výrobe. Rast bol pravdepodobne pomalší, ako by si mnohí spočiatku predstavovali alebo predpovedali. Zdá sa však, že výrobcovia aj spotrebitelia zrejme uznali, že elektrické vozidlá sú budúcnosťou automobilového priemyslu.
V roku 2019 totiž došlo k celkovému nárastu počtu vodičov jazdiacich na elektrických vozidlách.
Vozidlá s alternatívnym pohonom tvoria v súčasnosti 8,9 % trhu EÚ. Je to aj vďaka 2 % nových elektrických vozidiel zaregistrovaných v EÚ v roku 2018.
V reakcii na tento rast výrobcovia automobilov v celej EÚ výrazne zvýšili počet vyrábaných elektrických batérií. Od roku 2012 sa predaj elektrických vozidiel vyrábaných v EÚ importovaných mimo jej hranice zvýšil zo sto tisíc na milióny.
S rastom tržieb vzrástla však aj cena priemerného elektrického vozidla.
Tento nárast cien však nespôsobil neprístupnosť automobilov, ale naznačuje, že zvýšený záujem umožňuje výrobcom udržateľných automobilov predávať svoje vozidlá konkurencieschopnejšie.
Vo všetkých krajinách EÚ je tiež k dispozícii 144 000 spoplatnených nabíjacích staníc.
Celkovo rok 2019 nebol na Slovensku predaj elektrických vozidiel pozitívny. Za uplynulý rok sa tu predalo 165 nových osobných elektromobilov, čo predstavuje iba 0,16 % z celkových registrovaných osobných automobilov. V roku 2018 sa však predalo takmer 300 kusov elektromobilov a v roku 2017 sa toto číslo pohybovalo mierne nad 200 kusov. V tomto roku by však trh s elektromobilmi mali rozhýbať dotácie na kúpu ekologických automobilov rozdané ešte v minulom roku. Záujemcovia si totiž rezervovali dotáciu na 786 ekologických vozidiel.
Pohľad do budúcnosti
V súčasnosti existuje niekoľko trendov, ktoré môžeme očakávať v novom desaťročí. Je ťažké predpovedať, ktoré modely a značky vozidiel budú v nadchádzajúcich rokoch dominovať, pretože mnohé z nich zatiaľ nemusia ani existovať. Ako už bolo spomenuté, predpovede týkajúce sa elektrických vozidiel a iných udržateľných vozidiel sa môžu tešiť na svoj vzostup.
Je však zrejmé, že výrobcovia automobilov v celej EÚ budú musieť znížiť výrobné náklady. Predaj sa môže zvýšiť, rovnako ako príjmy, v dôsledku neutíchajúcej obchodnej vojny medzi USA a Čínou. Predpokladá sa však, že tieto príjmy pôjdu na výskum a vývoj automatizovaných vozidiel. Zatiaľ čo tieto vozidlá sa ešte len musia vydať na cesty, už teraz čelia veľkým očakávaniam.
Môžeme taktiež predpokladať nárast dôležitosti analýzy údajov pre úspech automobilového priemyslu. Ako už bolo spomenuté, mnohí výrobcovia už svoje príjmy dopĺňajú outsourcingom údajov, ktoré môžu inteligentnejšie vozidlá zbierať. Netaja sa svojimi vysokými ambíciami, ani pokiaľ ide o vozidlá V2V a V2I. Hoci ich prototypy sú už v prevádzke, budú potrebovať ešte výrazný pokrok zo strany svojich výrobcov a miest ešte predtým, ako ovládnu cestnú premávku.
Je tiež čoraz pravdepodobnejšie, že automatizácia zmení spôsob výroby vozidiel. Niektoré zdroje predpokladajú, že automatizácia má v nasledujúcom desaťročí potenciál nahradiť až 50 % súčasných zamestnancov v automobilovom priemysle. To, či sa tak stane, sa ešte len uvidí.
V tomto búrlivom roku spotrebitelia a výrobcovia nahliadli do zmien v automobilovom priemysle. Dúfame, že získané skúsenosti a vývoj v roku 2019 privedú automobilový priemysel do novej, vysoko inovatívnej budúcnosti.