Pi prezeraní diskusných fór a webových stránok, ktoré sa venujú automobilovému priemyslu môžete natrafiť na informačný chaos. Niektoré zdroje tvrdia, že jazda na zimných pneumatikách je v Nemecku nevyhnutnosťou, zatiaľ čo iné tvrdia opak. Aká je teda pravda? Predtým, ako sa vydáte na diaľnicu, prečítajte si tento článok a uistite sa, že nedostanete pokutu.
V Európe sa už mnoho rokov diskutuje o povinnosti používania pneumatík určených na zimné podmienky. Zastánci pravidelných výmen citujú argumenty o bezpečnosti a lepšom výkone, odporcovia znovu poukazujú na stále miernejšie zimy a rastúci trh s celoročnými pneumatikami.
Nemecko – zimné pneumatiky povinné?
Výmena pneumatík na zimné – zákon, ktorý ako prvý v Nemecku definoval sezónnu požiadavku, bol zavedený už v roku 2006. Vtedy vstúpili do platnosti ustanovenia vyžadujúce si prispôsobenie automobilových pneumatík k prevládajúcim sezónnym podmienkam. Predpisy však neboli širokosiahle a nedefinovali úplne, čo predstavujú tieto podmienky v skutočnosti.
Až v roku 2010 bol zákon upravený. Odvtedy nemecké dopravné predpisy určujú tzv. situačnú povinnosť jazdy na pneumatikách so značkou M + S (Mud and Snow) v zimných podmienkach. Zahŕňa aj sezónne, ako aj celosezónne pneumatiky v Nemecku.
Táto povinnosť sa uplatňuje, ak je na ceste:
Námraza.
Ľad.
Inovať.
Suchý sneh.
Stlačený sneh.
Mokrý sneh.
Roztápajúci sa sneh.
Čo to znamená pre vodičov v praxi?
Predpisy stále nie sú úplne zrejmé a ponechávajú veľa priestoru na interpretáciu. Do dnešného dňa nie je prikázané používať zimné pneumatiky. Je však isté, že ak ideme autom, zúčastníme sa nehody a nebudeme mať pneumatiky prispôsobené aktuálnym jazdným podmienkam, tak dostaneme mastnú pokutu. Ak polícia zistí, že naše pneumatiky nie sú vhodné na ďalšie cestovanie, môže sa stať, že auto bude musieť odtiahnuť odťahovká služba.
Väčšina diaľnic a národných ciest je však pravidelne čistená a pozbavená snehu. V tomto prípade sa nemusíme báť hliadkovania policajtov.
Často opakujúcim sa mýtom je pokuta za zaparkované auto na letných pneumatiky. Existuje presvedčenie, že ak nasneží alebo zamrzne a ak je naše auto na nevhodnych pneumatikách, tak môžeme od riadiacich orgánov dostať pokutu. To však nie je pravda. Nemecké ustanovenia týkajúce sa situačnej povinnosti sa vzťahujú iba na vozidlá zapojené do cestnej premávky.
Brána pre poisťovne
V prípade kolízie musíme vziať do úvahy ďalší problém. Poisťovatelia s radosťou používajú platné právne predpisy, aby nám nemuseli vyplácať kompenzáciu. Ak k nehode dôjde v zime a máme pneumatiky bez označenia M + S alebo alpského odznaku (snehová vločka na pozadí troch vrcholov), poisťovateľ môže odmietnuť vyplatiť náhradu škody, a čo je horšie, bude mať na toto rozhodnutie plné právo.
Zimné pneumatiky v Nemecku – od kedy do kedy?
Odporúčané obdobie na jazdu so zimnými pneumatikami je v Nemecku takzvané O – O (Oktober bis Ostern) – teda od októbra do Veľkej noci. Je to však iba návrh.
Povinnosť zimných pneumatík v Nemecku. Odkiaľ pochádza táto iniciatíva?
Najvýznamnejším propagátorom povinnosti výmeny pneumatík je nemecké združenie ADAC, dobre známe všetkým vodičom, ktoré od dávna požadujú zmeny v predpisoch.
Hlavné argumenty automobilového klubu sú:
Vodiči, ktorí si vyberajú pneumatiky, sa riadia prevládajúcím počasím, ktoré sa môže za pár hodín zmeniť. Modely určené na zimnú sezónu sú univerzálnejšie a poskytujú vhodné parametre vo väčšej teplotnej amplitúde.
Nespočetné testy vykonané spoločnosťou ADAC potvrdili väčšiu bezpečnosť a lepšiu priľnavosť zimných pneumatík v porovnaní s letnými pneumatikami na zamrznutom a zasneženom povrchu.
V rokoch, ktoré predchádzali zavedeniu zákona, došlo k ďalším právnym potýčkam, pokiaľ ide o trestanie vodičov za chýbajúce zimné pneumatiky. Všetko kvôli nedostatku presných predpisov o počasí.
Keď sa vyskytli dopravné nehody, vypukla vojna s poisťovacími spoločnosťami, ktoré odmietali platiť kompenzáciu schovávajúc sa za chýbajúce správne pneumatiky.
Účelom zmeny predpisov bolo minimalizovať dilemy týkajúce sa používania pneumatík, ktoré každý rok sprevádzajú vodičov.
Jazda bez zimných pneumatík môže byť v Nemecku drahá
Zavedením nových predpisov týkajúcich sa chýbajúcich vhodných pneumatík sa zvýšili pokuty za porušenie tohto predpisu. Vodič, ktorý nesplnil povinnosť výmeny pneumatík a na ceste je sneh alebo ľad, musí dostať pokutu až do výšky 40 - 60 EUR. Za obmedzovanie iných vodičov z dôvodu chýbajúcich zimných pneumatík je mandát vo výške 80 EUR.
Okrem povinnosti používať zimné pneumatiky si vodiči musia byť vedomí vhodnej hĺbky dezénu, ktorá nesmie byť menšia ako 1,6 mm. Veľmi jednoduchým spôsobom, ako skontrolovať zostávajúcu veľkosť, je riešenie s mincami. Postačuje vložiť mincu 1 euro do drážok behúňa, ak je vyššia ako zlatá hrana mince, znamená to, že je pneumatika použiteľná. ADAC však podporuje hodnotu minimálne 4 milimetre.
Našťastie, prinútenie, že treba platiť viac je jediný aspekt, ktorý vodiči ľutujú. Takmer nikto nespochybňuje zvýšenú bezpečnosť, ktorú prináša jazda na pneumatík prispôsobených prevládajúcim podmienkam.
Toto nie je koniec zmien!
Nemecko je s prijatými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi väčšinou spokojné. Problém je však v tom, že príslušné normy sa dostatočne nerešpektujú. Aby sa to zmenilo, orgány plánujú zvýšiť hodnoty pokút za nedodržiavanie predpisov. Ministerstvo dopravy plánuje zvýšiť dolnú hranicu pokuty na 75 EUR za pneumatiky, ktoré nie sú prispôsobené prevládajúcim podmienkam.
Okrem toho sa pneumatiky s označením M + S budú považovať za vhodné na zimné použitie iba do roku 2024. Po tomto období budú v zimných podmienkach akceptované iba pneumatiky s alpskou značkou - 3PMSF.
Povinnosť výmeny pneumatík sa netýka iba segmentu osobných automobilov. Plánujú sa aj zmeny a doplnenia nákladných vozových parkov, ktoré doteraz museli mať zimné pneumatiky iba na hnacích nápravách. Podľa nových predpisov budú od roku 2020 zimné pneumatiky povinné aj na riadiacich kolesách.
Po stopách našich susedov
Už sme si zvykli na to, že najnovšie trendy, nielen automobilové, k nám prichádzajú zo západnej Európy. Bude sa povinnosť výmeny pneumatík na zimné vzťahovať aj na ďalšie krajiny EÚ? Je to veľmi pravdepodobné.
Stále viac krajín prijíma tento krok a snaží sa minimalizovať riziko nehôd a zrážok spôsobených nevhodne vybranými pneumatikami. Počasie môže byť nepredvídateľné a pokiaľ ide o našu bezpečnosť alebo o bezpečnosť našich blízkych, nestojí to za riziko.