Zvažujete nákup protektorovaných pneumatík, nemáte však istotu, či je to pre Vás to pravé riešenie? Prečítajte si náš článok a presvedčte sa, aké sú výhody a nevýhody tejto technológie. Zistite, či sa oplatí namontovať protektorované pneumatiky na nákladné alebo osobné motorové vozidlo.
Čo sú protektorované pneumatiky?
Protektorovanie pneumatík je postup, ktorý umožňuje obnoviť pôvodné vlastnosti opotrebovaného modelu nahradením starého behúňa novým alebo jeho prehĺbením v prípade výrazného opotrebovania.
Protektorovaná pneumatika – ako ju rozoznať?
Protektorovaná pneumatika sa označuje symbolom „Regroovable”. Zimné protektorované pneumatiky, letné protektorované pneumatiky a celoročné protektorované pneumatiky sa označujú rovnakým spôsobom, líšia sa jedine štandardnými sezónnymi symbolmi.
Aké pneumatiky sa môžu protektorovať?
behúň musí mať rovnakú hĺbku ako kostra, ktorá predstavuje bázu na protektorovanie.
behúň pneumatík musí mať hĺbku minimálne 2-3 mm.
protektorovať sa môžu rovnako zimné, ako aj letné pneumatiky.
Aké percento starej pneumatiky sa nahradí novou hmotou?
Pri procese protektorovania sa iba 20-30 % opotrebovanej hmoty nahradí novou. Lacné protektorované pneumatiky môžu vyžadovať vyššie pokrytie.
Aké sú druhy protektorovania?
"za tepla" – na pripravenú kostru sa nanesie surová gumová zmes a nasleduje vulkanizácia v lise pod vysokým tlakom a pri vysokej teplote.
"za studena" – predbežne vulkanizovaný behúň sa "dolepí" k pneumatike.
Používanie značkových protektorovaných pneumatík zo spoľahlivého zdroja sa vôbec nemusí spájať s nebezpečenstvom.
Protektorované pneumatiky – výhody
Najväčšie výhody protektorovaných pneumatík:
Ekonomickosť - cena protektorovanej pneumatiky je minimálne o 30% nižšia ako cena najlacnejších nových pneumatík pre osobné vozidlá.
Zníženie rizika aquaplaningu – mnoho protektorovaných pneumatík má hlbší behúň, ako sériové pneumatiky.
Znížené prevádzkové náklady – optimálne používané nákladné pneumatiky sa môžu protektorovať až 2-3 krát.
Ekológia - proces protektorovania zaťažuje prírodné prostredie menej ako výroba nových pneumatík.
Protektorované pneumatiky – nevýhody
Nesmieme zabúdať ani na najväčšie nevýhody protektorovania. Patria medzi ne najmä:
Vyššie riziko vzniku poruchy v kostre pneumatiky.
Kratší počet najazdených kilometrov do výmeny ako pri nových pneumatikách.
Niektoré vlastnosti pneumatiky (hlučnosť, priľnavosť, presnosť vedenia) môžu byť horšie ako v prípade nových pneumatík.
Protektorované pneumatiky - mýty
Medzi vodičmi existuje mnoho mýtov o protektorovaných pneumatikách a ako to obvykle býva, väčšina z nich nie je pravdivá. Najčastejšie počujeme nepravdivé názory, že:
Kolesá s protektorovanými pneumatikami sa nedajú vyvažovať.
Pri jazde na protektorovaných pneumatikách hrozí, že "strelia" počas jazdy.
Protektorované pneumatiky musia mať inak prispôsobený profil, ako v prípade štandardných modelov.
Protektorovanie pneumatík pre poľnohospodárske vozidlá nie je veľmi efektívne vzhľadom vysokú intenzitu prevádzkovania.
Nákup jazdených pneumatík je lacnejší ako protektorovanie pneumatík, cena bude v mnohých prípadoch veľmi podobná.
Protektorované pneumatiky 4x4 slabo prenášajú pohon, čím limitujú výkon motora.
Protektorované pneumatiky sa rozhodne častejšie montujú na nákladné vozidlá, ako na osobné automobily.
Pri nákupe protektorovaných nákladných pneumatík pamätajte na to, že:
Renomovaní výrobcovia protektorovaných pneumatík sa nehanbia na nich uvádzať svoju značku. Poskytujú taktiež ročnú záruku,
Nekupujte protektorované pneumatiky bez okrúhlej homologizačnej značky s písmenkom "e",
Ak kupujete nové pneumatiky s tým, že ich chcete opakovane použiť v budúcnosti - po protektorovaní – zvoľte si pneumatiky prémiovej triedy, najlepšie od niektorého z pneumatikárskych koncernov, ktoré už niekoľko desiatok rokov zabezpečujú vlastné protektorovanie (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin),
Skutočný test protektorovaných pneumatík prichádza v zimnej sezóne.
Oplatí sa kúpiť protektorované pneumatiky? Je to veľmi individuálna záležitosť. Väčšina produktov na trhu sa vyrába s myšlienkou, že prežijú len „jeden život” a ich konštrukcia sa neosvedčí v prípade opakovaného protektorovania. Technológie však umožňujú významné predĺžiť dobu používania modelu s jednou gumou.
Protektorované pneumatiky sa osvedčia v prípade nákladných vozidiel, pri ktorých cena sady nových pneumatík dosahuje vyše desať tisíc zlotých. Aplikácia novej vrstvy predstavuje už rozhodne nižší výdaj. Oplatí sa však pamätať na to, aby sa protektorovanie vykonalo v dôveryhodných závodoch a aby sa používali pneumatiky od overených výrobcov, nezávisle od rozmeru či profilu pneumatiky.