Prišiel okamih, kedy musíte vymeniť staré pneumatiky vo svojom aute. Pri tejto príležitosti sa objavila večná dilema: nové alebo použité? Ak si myslíte, že neexistuje žiadna alternatíva ako usporiť pri nákupe pneumatík, veľmi sa mýlite! Pripravili sme pre Vás príručku, vďaka ktorej sa jednoduchšie rozhodnete.
Nové alebo použité pneumatiky?
Použité pneumatiky – kedy vymeniť?
Pri výmene pneumatík sa väčšinou riadime ročným obdobím. Končí sa zimné obdobie, meníme pneumatiky na letné a do zimných sa vraciame, až keď vysoké teploty začínajú klesať. Na konci sezóny nechýbajú v Internete oznamy, ktoré sú označované ako "letné pneumatiky použité" alebo "najlacnejšie zimné pneumatiky použité". Skutočnosť je však taká, že výmena by mala byť podriadená úrovni opotrebeniu pneumatiky. Nie vždy ste schopní precestovať celú sezónu na jednej súprave, veď predsa opotrebené pneumatiky ohrozujú Vašu bezpečnosť.
Vašu pozornosť by mali pritiahnuť nerovnosti, pľuzgiere a zárezy na gume, ktoré vznikajú počas exploatácie. Môžu byť taktiež následkom nevhodnej montáte alebo neprispôsobenia pneumatiky k modelu vozidla. Takéto zmeny svedčia o poškodení konštrukcie a spájajú sa s výmenou pneumatík.
Nezrovnalosti môžu byť niekedy pociťované aj počas jazdy: vozidlo je ťahané z cesty alebo na volant sú prenášané vibrácie. Aby sa tomu zabránilo, je potrebné pravidelne vykonávať kontrolu stavu kolies a uistiť sa, že Vám a spolujazdcom nič nehrozí. Na Vašu predstavivosť by mal zapôsobiť scenár výbuchu poškodenej pneumatiky pri rýchlosti presahujúcej 100 km/h.
Výstražným signálom sú taktiež všetky mikroprasknutia a starnutie pneumatík. Aj napriek tomu, že nespôsobujú stratu tlaku v pneumatike, nepredstavujú taktiež ani žiadnu záruku bezpečnosti. Tento druh poškodení je zväčša spôsobený zlou úschovou pneumatiky, alebo sa objavujú v dôsledku starnutia.
Trhliny zo starnutia.
Výrobcovia odporúčajú výmenu pneumatík po 5-6 rokoch od dátumu výroby, dokonca aj v prípade, ak je stav behúňa náležitý. Ak si na pneumatikách na Vašom aute všimnete akékoľvek trhliny, nečakajte a vymeňte ich na nové. Pneumatiky s takýmito poškodeniami strácajú svoje vlastnosti. Zhoršuje sa priľnavosť na mokrej vozovke ako aj počas vchádzania do zákruty.
Behúň pneumatiky
Ak sa behúň odlepuje alebo sa na ňom vyskytujú výrazné straty gumy, musíte okamžite začať premýšľať o výmene pneumatiky na novú. Takéto defekty sa nedajú opraviť. Pozornosť je však potrebné obracať nielen na poškodenia tohto typu.
Počas jazdy sa pneumatiky opotrebovávajú, na čo poukazuje o. i. zmenšujúca sa hrúbka behúňa. Aká hĺbka behúňa zimnej a letnej pneumatiky by Vás mala uspokojiť? Prípustná hĺbka behúňa predstavuje 1,6 mm, ktorý vyznačuje ukazovateľ opotrebenia pneumatiky TWI, avšak hodnoty odporúčané špecialistami sú trochu iné. Uvádza sa, že zimné pneumatiky, ktoré sú používané rozumne, by mali mať vyšší behúň.
Uvažujete: zimné pneumatiky aký behúň? Nemal by mať menej ako 4 mm, čo si overíte pomocou ukazovateľa TWI.
Minimálny behúň zimnej pneumatiky
Minimálna hĺbka behúňa v zimných pneumatikách z "druhej ruky" by nemala byť poniže 4 mm. Je to podmienka, aby vozidlo nestratilo kontrolu na snehu a ľade. Jazda na minimálnej hodnote 1,6 mm ohrozuje nielen Vašu bezpečnosť, ale aj bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky. Svoju pozornosť pri výbere obráťte na systém lamelových prvkov ako aj na zmes. Dobrá pneumatika používaná v zime je mäkká.
Minimálny behúň letnej pneumatiky
Používané automobilové pneumatiky musia mať behúň, ktorého špeciálna konštrukcia účinne odvádza vodu. Je to nevyhnutné počas daždivého počasia, keď sa riziko hydrodynamického sklzu zvyšuje. Aby ste tomu zabránili, behúň nemôže mať menej ako 3 mm hĺbky a nemôže sa ohýbať pod tlakom prsta.
Aké použité pneumatiky sa oplatí kúpiť?
Pri rozhodovaní sa o výmene súpravy pneumatík vo svojom aute, začíname od prieskumu trhu. "Na muške" sú skutočné príležitosti a najlepšie ceny použitých letných a zimných pneumatík. Avšak hotové súpravy naznačujúce výhody vyplývajúce z nákupu pneumatík z druhej ruky majú často vplyv na to, že sa stávame obeťou akcie. Zrazu sa ukazuje, že predavačom vychvaľovaný model sa počas dažďa kĺže a cesta počas núdzového brzdenia sa predĺžila tak, že Vás už stihol obliať studený pot. Nákup použitých pneumatík sa vždy spája s určitým rizikom.
Zoznam vecí, ktoré si je potrebné overiť pri nákupe pneumatík zo sekundárneho trhu, je dosť dlhý. Najlepšie bude, ak zohľadníte názory odborníka, ktorý je schopný pozornosť obrátiť na vady, ktoré si amatér ani len nevšimne.
Ak aj naďalej premýšľate o výbere pneumatík z druhej ruky, pozornosť obráťte predovšetkým na nasledujúce prvky:
- opotrebenie behúňa,
- vek pneumatiky,
- čas používania,
- obsah súpravy.
Aká hĺbka behúňa?
V súlade so zákonom minimálna hĺbka behúňa je určená ukazovateľom opotrebenia pneumatiky TWI a predstavuje 1,6 mm. Avšak zákonom povolené pneumatiky by si počas ťažkých dopravných podmienok neporadili (sneh, blato po snehu, kaluže). Hĺbka behúňa novej pneumatiky predstavuje v priemere 8 mm, avšak pri použitých modeloch je to iné.
Všimnite si, že hĺbka behúňa novej zimnej pneumatiky je taká istá, akú má behúň letných pneumatík, čo však môžu negovať nečestní predajcovia.
Aký dátum výroby?
Aj keď sa profil a hĺbka pneumatiky zhoduje, a vonkajší vzhľad neodhaľuje žiadne poškodenia, problémy sa môžu ukrývať v detailoch. Ak hĺbka behúňa prešla skúšku, pozrite sa na vek pneumatiky. Vďaka špeciálnym označeniam nachádzajúcim sa na boku pneumatiky sa dozviete, kedy bola pneuamtika vyrobená.
Životnosť pneumatiky so zachovaním všetkých vlastností sa odhaduje na 5-6 rokov. V starej pneumatike, teda takej, ktorá prekračuje odporúčanú trvanlivosť, stráca gumová zmes svoje vlastnosti. Ak tento ukazovateľ podceníte, automaticky súhlasíte so stratou vlastností zodpovedných za bezpečnosť na ceste.
Dátum výroby pneumatiky Vám napovie o veku
Aký čas používania?
Pozornosť je potrebné obrátiť na to, že predajcovia majú svoje spôsoby predaja pneumatík, ktorých čas používania neveští nič dobré počas ďalších ciest. Sú to väčšinou relatívne mladé pneumatiky, ktoré však najazdili tisíce kilometrov. Takáto pneumatika, aj keby mala vysoký behúň, nebude sa správať ako nová.
Spôsob jazdy je u každého vodiča úplne iný, čo sa väčšinou odráža práve na pneumatikách. Môže to napríklad viesť k ich zúbkovaniu, čiže nerovnomernému opotrebeniu blokov behúňa. V takom prípade nám nákup použitých pneumatík prinesie iba dodatočné "atrakcie" prejavujúce sa v citeľných vibráciách a hluku.
Naozaj súprava?
Čo sa ešte môže ukrývať za rôznymi akciami? Môže sa ukázať, že lacno kúpená súprava použitých pneumatík sa skladá z náhradných pneumatík z iných áut. Odporúča sa, aby pneumatiky na danej osi boli spárované. Je to potrebné chápať nasledujúcim spôsobom: značka, stav behúňa, veľkosť a typ gumy. Toto základné pravidlo je zodpovedné za bezpečnosť na ceste. Aj keď to v tejto chvíli môže byť prekvapujúce, predajcovia použitých pneumatík v skutočnosti veľmi často takéto súpravy rozpredávajú.
Aby ste sa vyhli takýmto prekvapeniam, použité pneumatiky si treba obzrieť, dotknúť sa ich pred nákupom alebo ich nekupovať a radšej investovať do nových ekonomickejších pneumatík.
Nové pneumatiky? No, takmer...
Stáva sa, že nečestní predajcovia sa snažia zarobiť na pneumatikách, ktoré je ešte možné použiť. Pokúšajú sa predať továrenské odpady alebo pneumatiky po nehodách, ktorých hrúbka behúňa je taká istá ako v novej pneumatike a aj ich vzhľad je veľmi dobrý. Ich chyby si nie je možné všimnúť pri bežnej prehliadke a môžu mať výrazný vplyv na riadenie vozidla. Náhle sa môže ukázať, že cenovo výhodne kúpená súprava je na vyhodenie, pretože vulkanizátor odhalí ukryté defekty. Predaj nových pneumatík patrí do autorizovaných obchodov a servisov. Nenechajte sa zmiasť heslami typu "lacné použité pneumatiky značky X" alebo "použité pneumatiky pre nákladné autá ako nové!".
Výhodná cena, záruka, istota - nové ekonomické pneumatiky
Možnože nákup pneumatík je u Vás podmienený vlastnosťami jednotlivých modelov. Váš typ to je pneumatika s modernou vzorkou behúňa, vynikajúcimi parametrami na mokrej vozovke a skrátenou brzdnou cestou. Tieto vlastnosti vychvaľujú výrobcovia, avšak iba v prípade nových pneumatík.
Máte šťastie, ak sa Vám podarí nájsť takúto súpravu pneumatík z druhej ruky. Treba si odpovedať na otázku: Čo pre Vás predstavuje pneumatika v aute, ktorým jazdíte? Práve od Vás závisí, či sa zaradíte do skupiny osôb oceňujúcich úspornosť alebo vsadíte na to, čo je nové a bezpečné.
Alternatívou medzi týmito dvoma možnosťami predstavuje ponuka firiem zaoberajúcich sa výrobou nových pneumatík, ale lacnejších. Budete si môcť overiť všetky výrobcom vychvaľované parametre. Získate taktiež záruku, ktorá Vás zabezpečí pred nepotrebnými nákladmi a cena takéhoto pohodlia - v porovnaní s použitými pneumatikami, nebude mať výrazný vplyv na hrúbku Vašej peňaženky.
Lacné pneumatiky - pozrite si našu ponuku
Použité pneumatiky – výhody a nevýhody nákupu
Ak aj naďalej premýšľate o výbere použitých pneumatík, pripravili sme pre vás tabuľku, ktorá obsahuje zhrnutie najdôležitejších problémov s týmto spojených.
Výhody nákupu použitých pneumatík | Nevýhody nákupu použitých pneumatík |
- V súčasnej dobe existujú internetové obchody, prostredníctvom ktorých si môžete kúpiť použité pneumatiky. Netreba ani vychádzať z domu.
- Cena - za súpravu pneumatík zaplatíte občas toľko, čo za jednu novú.
| - Zásielkový predaj je najjednoduchší spôsob na ukrytie chýb pneumatík. Hrúbku behúňa pneumatiky je možné na fotografii veľmi ľahko ukryť. Použité modely si je potrebné
obzrieť, aby ste nekupovali mačku vo vreci.
- Ceny nových pneumatík bývajú v súčasnej dobe veľmi nízke. Ak použité pneumatiky budú chybné, peniaze nám nebudú vrátené.
- Použité pneumatiky nemajú 100 % vlastností nových exemplárov. Znižuje to bezpečnosť jazdy.
- Nie je možné úplne presne povedať, akým spôsobom bola pneumatika "z druhej ruky" používaná.
- Žiadna záruka vzťahujúca sa na kúpený tovar.
|
Majte na zreteli, že dobrá pneumatika je ako pohodlná topánka - čím lepšie prispôsobená, tým lepši sa v nej chodí! Vymeňte pneumatiky na lepšie a dôverujte špecialistom v tomto odvetví!