Mnoho otázok týkajúcich sa správneho ET a šírky ráfika vzbudzuje u vodičov pochybnosti. Získajte odpovede na najdôležitejšie otázky týkajúce sa tejto témy.
ET možno zmeniť iba za určitých okolností.
ET diskov – čo je to?
Teoreticky by šírka ráfika mala byť o niečo užšia ako pneumatika a to z toho dôvodu, aby sa ráfik a pneumatika mohli dobre prispôsobiť. V praxi to znamená, že pneumatika, ktorej šírka je 185 mm, je obvykle namontovaná na šesť palcovom ráfiku, hoci tento rozmer ju skôr zaraďuje pre veľkosť 6,5 palca. Okrem toho treba mať na pamäti, že pri výbere disku by ste mali brať do úvahy šírku pneumatík v mieste, v ktorom sa dotýka ráfika.
Šírka disku priamo súvisí s jeho zálisom, ktoré sa inak nazýva ET (z nemčiny – Einpress Tiefe, v anglickom jazyku offset, často nesprávne označované ako „odsadenie“ ET).
Čo znamená ET disku? Je to vzdialenosť dosadacej plochy od jej geometrického stredu, t. j. osi symetrie, vyjadrená v milimetroch. Čím je označenie ET menšie, tým viac ráfiky vyčnievajú von. Zväčšenie ET bude mať za následok, že koleso bude bližšie k vnútornej strane podbehu (schová sa v podbehu kolesa). Zális ráfika ET nie je jediným prvkom, ktorý je zodpovedný za umiestnenie kolies vo vzťahu k blatníkom. Napriek rovnakému zálisu – napríklad ET30 – disk, ktorý je široký 9 palcov, bude vyčnievať viac za podbehy kolies ako jeho šesťpalcový ekvivalent. Tento vzťah je možné vidieť na nasledujúcom obrázku:
Čo je to ET disku?
Všimnite si, že...
Informácie uvedené v článku pomáhajú pri výbere diskov, ale nezabudnite, že najlepším spôsobom na objednávku je kontakt z poradcom. Na základe schválenia TUV, zodpovedného za prispôsobenie diskov k vozidlu, vám špecialista odporučí kolesá, ktoré sa technicky a vizuálne prispôsobia vášmu vozidlu.
Oplatí sa dôverovať odborníkom, pretože správny výber si vyžaduje skúsenosti a znalosti automobilového trhu. Existuje mnoho modelov áut, v ktorých je neprijateľná dokonca ani malá zmena vybavenia, sú tiež aj také ako napr. Volkswagen Passat, v ktorom je možné 16-palcové sériové kolesá pokojne vymeniť za 18-palcové alebo dokonca 19-palcové.
Šírka disku
Medzi vodičmi existuje veľa falošných teórií o zmenách ráfikov. Najčastejšie začínajú slávnou vetou „Počul som, že... ” a vyznačujú sa pritom nedostatkom vecnej hodnoty. Nižšie si overíme tie najpopulárnejšie z nich – diskutujeme o najdôležitejších otázkach, ktoré sa vyskytujú pri zmene diskov.
ET a šírka disku
Je možné bez väčších problémov zmeniť ET diskov v rozsahu +/- 15 mm?
Určite nesmieme túto otázku podceňovať a k téme zálisu by sme mali mať individuálny prístup. Pravda je, že výrobcovia automobilov umožňujú meniť rozchod kolies v rozsahu nepresahujúcom 2 % od vzoru. To znamená, že napríklad pri rozchode kolies 160 cm bude prijateľná zmena 3,2 cm (32 mm). Týmto spôsobom získame akceptovateľnú modifikáciu zálisu ET 16 mm na každej strane. Dodatočne treba predpokladať, že sa nezmení šírka ráfika, ani veľkosť pneumatík. Malo by sa tiež vziať do úvahy, že v niektorých automobiloch ich výrobca nechal veľmi málo miesta v podbehu kolies a akákoľvek zmena ET alebo šírky ráfika môže, najmä keď bude vozidlo silne zaťažené, spôsobiť, že sa kolesá budú otierať o blatníky.
Ak sa zvýši zális ET, môže byť problémom riziko trenia ráfiku o brzdový strmeň. Preto, keď plánujeme zmeniť zális kolesa, mali by sme pozorne sledovať výrobnú vzdialenosť ráfika od najdôležitejších bodov automobilu (brzdových strmeňov, okrajov podbehov kolies, stĺpcov McPhersona).
Zmena ET disku. Ako si vybrať?
Šírka disku a pneumatika – to je veľmi dôležitý vzťah. Na našom portáli nájdete dva nástroje, ktoré vám pomôžu pri výbere pneumatiky k disku a pri prispôsobení disku k pneumatike. Keď sa postaráte o ich správne prispôsobenie, vyhnete sa takej situácii, kedy sa pneumatiky jednoducho nezmestia do ráfika, pretože budú príliš široké alebo nebudú mať vhodný priemer. Pneumatiky by sa mali vyberať podľa odporúčaní výrobcu. Môžete sa tiež rozhodnúť pre náhradné modely, t. j. pneumatiky, ktorých parametre sú v rámci prijateľných rozdielov. Správny výber disku má tiež zásadný vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. Nesprávne zvolené parametre ráfika spôsobia, že kolesá nebudú vhodné pre pneumatiky, pretože budú mať napríklad príliš malý alebo príliš veľký priemer. Stáva sa aj tak, že neadekvátne vybrané ráfiky sa dajú namontovať, no jazda na nich nie je bezpečná a môže spôsobiť nebezpečné situácie na ceste. Ak neviete, aký model disku si vybrať, odporúčame vám použiť náš nástroj na porovnávanie pneumatík a diskov, vďaka ktorému zostavíte všetky najdôležitejšie parametre výrobkov, ktoré vás zaujímajú.
Môžeme si dovoliť menšie ET disku s hliníkovými ráfikmi?
Nezáleží na tom, z akého materiálu je vyrobený disk – oceľ alebo hliník, jeho poloha musí byť vždy na rovnakom mieste. Pri zmene diskov z oceľových na hliníkové nezabúdajte, že oceľové disky sú často užšie ako tie hliníkové, čo si vyžaduje povinnú zmenu zálisu v prípade širších modelov (zvyčajne by sa mali zväčšiť). Pomocou jednoduchého vzorca môžeme vypočítať, ako ďaleko bude zasahovať nový ráfik:
Ako skontrolovať ET disku?
Výpočet správneho zálisu (čiže ET, ktorý by mal mať nový disk, aby nebol zmenený rozchod kolies), je veľmi jednoduchý. Vystačí použiť nasledujúci vzorec. Uvedete údaje z výrobného disku a tiež šírku nového, následne získate odpoveď,, ako zvoliť ET, aby ste dostali ekvivalent továrenskej sady.
„Ako merať šírku disku?”, „ako merať ET disku?”
Väčšinou to nie je potrebné. Na ráfikoch je uvedených niekoľko označení, z ktorých si môžete prečítať ich presnú veľkosť. O spôsobe čítania týchto parametrov sme písali v samostatnom článku – označenia diskov.